نشست امروز مجلس دیدنی بود

دیدگاه موافقان و مخالفان کاهش سن رای

نشست علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه دو فوریتی دولت جهت کاهش سن رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری از 18 سال به 15 سال علاوه بر آنکه شاهد استدلالهای موافقان و مخالفان بود، حاشیه های دیدنی نیز به همراه داشت اما با وجود تلاشهای دو طرف، سرانجام این مخالفان بودند که رای خود را به کرسی نشاندند و مانع تصویب دو فوریت لایحه شدند.
کد خبر: ۲۴۸۲۸۸

به گزارش خبرگزاریها، پس از آنکه رسیدگی به لایحه دو فوریتی کاهش سن رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت، طبق آیین نامه داخلی مجلس، باید موضوع دو فوریت آن از سوی اکثریت نمایندگان تایید می شد تا مراحل بعدی تصویب و رسیدگی به آن انجام شود.

از همین رو، "غلامحسین الهام" سخنگوی دولت و وزیر دادگستری به عنوان نماینده دولت پشت تریبون مجلس رفت تا دلایل فوریت داشتن لایحه کاهش سن رای دهندگان را برای آنان تشریح کند اما استدلالهای او بارها با واکنش نمایندگان روبرو شد.

الهام در سخنانش ابراز عقیده کرد که حذف افراد زیر 18 سال از انتخابات موجب برگرداندن رویکرد انقلاب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سخنگوی دولت به همراه صادق محصولی وزیر کشور و محمدحسین موسی پور معاون پارلمانی وزیر کشور به مجلس آمده بود تا بتوانند نظر نمایندگان را برای رای مثبت به لایحه کاهش سن رای جلب کنند.

با این حال در حالی که هنوز الهام سخنان خود را در دفاع از لایحه در مجلس مطرح نکرده بود، تعدادی از نمایندگان با فریاد مکرر "دو - دو"( شماره مربوط به ابراز مخالفت در رای گیری الکترونیکی) با لایحه ابراز مخالفت کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس با مشاهده مخالفتها خطاب به نمایندگان گفت: اجازه دهید کلام منعقد شود بعد ابراز عقیده کنید.

الهام نیز در واکنش به فریادهای "دو" برخی نمایندگان به مزاح گفت: قبل از شروع صحبت اگر دو بگویید "سه می شود".

سخنگوی دولت در سخنان خود گفت: رای حق مشروع آحاد مردم است و حذف و محرومیت افراد مستلزم دلیل محکمی است.

وی تاکید کرد: رای در سن 15 سالگی یادگار انقلاب و امام است و نخستین اتفاقات بزرگ کشور یعنی انتخابات همه پرسی و مجلس قانون اساسی نتیجه مشارکت سیاسی رای بالای 15 ساله ها بوده است.

الهام اضافه کرد: اگر افرادی را از رای دادن حذف کنیم رویکرد انقلاب را بر گردانده ایم.

وی افزود: امروز حدود 4 میلیون جوان در این سن و سال داریم و ما به جوانان اعتماد داریم، از رای آنها هم مطمئن نیستیم اما از حق آنان برای مشارکت دفاع می کنیم.

دیدگاه نمایندگان

محمدرضا خباز عضو فراکسیون خط امام مجلس در مخالفت با این لایحه گفت : نباید از احساسات جوانان استفاده کنیم بلکه باید با تفکر رای بدهند جوانان 15 ساله ما 2، 3 سال دیگر صبر کنند با تدبیر رای بدهند.

نماینده کاشمر اضافه کرد: کاهش سن رای را چند بار آزموده ایم بنابراین نباید دوباره این کار را تکرار کنیم.

محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز هم در مخالفت با این لایحه آن را به مصلحت کشور ندانست.

از سوی دیگر، حسن کامران در موافقت با 2 فوریت این لایحه گفت: رئیس جمهور و بسیاری از نمایندگان دوره هفتم با رای 15 ساله ها انتخاب شدند و البته امام هم درباره شهید فهمیده فرمودند رهبر ما آن طفل 13 ساله است.

نماینده اصفهان در خصوص فوریت لایحه نیز یادآور شد: 40 روز تا انتخابات مانده بنابراین این لایحه را نمی توان عادی یا با قید یک فوریت بررسی کرد.

بهروز جعفری نماینده سمیرم هم در موافقت با این لایحه گفت: این استدلال نیست چون یکبار رد شده باز هم آن را رد کنیم.

وی ادامه داد: فوریت لایحه اظهر من الشمس است چون چیزی تا انتخابات باقی نمانده.

این نماینده افزود : برخی انتخابات ما را بار دیگر کشورها مقایسه می کنند در حالی که مگر ما از همه چیز از بقیه پیروی می کنیم و مگر نباید خودمان الگو باشیم.

حضور نوجوانان و ابتکار کوچک زاده

نکته قابل توجه این است که در جلسه علنی امروز در جایگاه تماشاگران حدود 200 نوجوان حدود 15 ساله حضور داشتند و مانیتور مجلس نیز هر چند دقیقه یکبار تصاویر آنان را پخش می کرد.

صبح امروز مهدی کوچک زاده نماینده تهران هم اوراقی را با مضمون بیانات رهبری که در آن به رای دهندگان اشاره شده بود در مجلس توزیع کرد که چند نماینده نسبت به این موضوع تذکر دادند.

حسن ونایی نماینده ملایر در تذکری نسبت به این اقدام کوچک زاده گفت: توزیع این برگه ها کار خطرناکی است و اگر قرار است مجلس نظر کارشناسی درباره کاهش سن رای ارائه دهد آیا این به معنای مخالفت با نظر رهبری است؟ در حالی که همه ما مرید رهبر انقلاب هستیم و نباید از رهبری خرج شود.

لاریجانی پاسخ داد: استناد به رهبری در این مسائل وجهی ندارد و اگر ایشان نظری داشته باشند ارائه می دهند و هم اکنون چیزی مطرح نکرده اند.

مهدی کوچک زاده قصد داشت به این اظهارات واکنش نشان دهد که بلافاصله با شروع سخنان او برخی نمایندگان فریاد 2 سر دادند.

وی در این باره با اشاره به اینکه نظم مجلس باید رعایت شود خطاب به نمایندگان گفت: اگر تنها بمانم و 289 نماینده 2 بگویند ایرادی ندارد مردم قضاوت می کنند.

نماینده تهران اضافه کرد:  برگه هایی را که توزیع کرده ام با هزینه شخصی چاپ شده است. .

لاریجانی هم با اشاره به اینکه تذکر کوچک زاده درباره لزوم رعایت نظم جلسه درست است، در باره توزیع اوراق گفت: در توزیع اوراق ملاک مالکیت نیست بلکه باید طبق ضوابط باشد.

دو فوریت لایحه کاهش سن رای دهندگان در نهایت رد شد و تنها 57 رای موافق از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس را کسب کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها