رییس جمهور کره‌ی جنوبی در پی جلب حمایت رهبران جهانی برای تنبیه کره‌ی شمالی از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت پرتاب راکتی که ظن آن می‌رود سرپوشی برای آزمایش یک موشک این کشور استالینیستی باشد، بر آمده است.
کد خبر: ۲۴۳۰۱۰

به گزارش ایسنا، لی میونگ باک رییس جمهور کره‌ی جنوبی، در دیدارهایی در لندن در حاشیه‌ی نشست 20 کشور صنعتی و درحال توسعه‌ی جهان موسوم به گروه 20 (G20)، بر نیاز به یک پاسخ متحد در میان رهبران جهانی به اقدام پیونگ‌یانگ در پرتاب یک ماهواره در روزهای بین شنبه تا چهارشنبه‌ی هفته‌ی آینده تاکید کرد.

این در حالی است که کره‌ شمالی اعلام کرده که این کشور طبق معاهده‌ی فضایی بین‌المللی حق دارد ماهواره‌ در مدار قرار دهد.

در حالی که رهبران جهان در حال آماده کردن پاسخ خود بودند، تلویزیون سی.ان.ان. گزارش داد که اقدامات کره‌ی شمالی در آماده‌سازی این پرتاب ادامه دارد.

این شبکه به نقل از یک مقام ارشد نظامی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که پیونگ‌یانگ کار سوخت‌گیری این راکت را آغاز کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که وزارت دفاع کره‌ی جنوبی نیز عنوان کرد که از این گزارش اطلاع دارد، اما از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گزارش داده است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که سوخت‌گیری این راکت آغاز شده، وجود ندارد.

هم‌چنین رییس جمهور کره جنوبی و تارو آسو نخست وزیر ژاپن، نیز بر قصد خود برای کشاندن کره‌ی شمالی به شورای امنیت پس از این پرتاب تاکید کردند.

به گفته‌ی اسامو ساکاشیتا، معاون دبیر کابینه‌ی آسو، نخست وزیر ژاپن به رئیس جمهور کره‌ی جنوبی گفت: اقدام کره‌ی شمالی در پرتاب ماهواره و یا موشک نقض آشکار قطعنامه‌ی سازمان ملل خواهد بود.

آسو ادامه داد: ژاپن، کره‌ی جنوبی و آمریکا در این مورد باید همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

ساکاشیتا عنوان کرد که لی میونگ باک به آسو تضمین داد که کشورش از حق توکیو در انجام اقدامی برای دفاع از شهروندان خود حمایت می‌کند.

وی افزود: او (باک) اظهار کرد که ژاپن کاملا حق دارد برای دفاع از شهروندان خود اقدامی انجام دهد.

در همین حال، در واشنگتن نیز 16 جمهوری خواه از باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، خواستند تا در صورتی که این راکت، آمریکا و یا همپیمانانش را در خطر اندازد، آن را مورد هدف قرار دهد.

اما، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده که آمریکا اصلا قصد ندارد راکت کره‌ی شمالی را رهگیری کند، اما در صورتی که یک موشک منحرف شده از مسیر خود به سمت هاوایی رود، این کار را بررسی خواهد کرد.

پیش از این، گوردون براون نخست وزیر انگلستان و کوین راد، همتای استرالیایی‌اش، با اعلام این که این اقدام کره‌ی‌ شمالی نقض قطعنامه‌ی سازمان ملل است، حمایت خود را از پیشنهاد باک عنوان کردند.

اما به نظر می‌رسد که متقاعد کردن هو جینتائو، رئیس جمهور چین، تنها هم‌پیمان پیونگ‌یانگ، در این باره کار مشکلی باشد.

گروه بین‌المللی بحران مستقر در بروکسل در گزارشی اعلام کرده است که پکن و مسکو که از اعضای دائم دارای حق وتو‌ی شورای امنیت سازمان ملل هستند، با استناد به عدم قطعیت از متن این قطعنامه می‌توانند با تلاش‌های دیگر کشورها در اعمال تحریم سازمان ملل بر کره‌ی شمالی مخالفت کنند. آن‌ها استدلال خواهند کرد که این قطعنامه هیچ اشاره‌ای به پرتاب‌های موشک و یا ماهواره مربوط به فعالیت‌های صلح‌آمیز در فضای خارجی نکرده است.

در این گزارش آمده است که روسیه و چین خواهند گفت که این قطعنامه به پرتاب‌های نظامی مربوط است و نه به فعالیت‌های صلح‌آمیز فضایی.

اما مقامات آمریکا، کره‌ی جنوبی و ژاپن تاکید کرده‌اند که در پرتاب موشک و ماهواره از یک فن‌آوری استفاده می‌شود و تنها تفاوت آن‌ها در خرجشان است، بنابراین، یک پرتاب موفق به این معناست که کره‌ی شمالی می‌تواند کلاهک‌های هسته‌یی نیز پرتاب کند.

وی سونگ-لاک، فرستاده‌ی بلندپایه‌ی سئول، پس از بازگشت از مذاکراتی با همتایان آمریکایی و ژاپنی خود در واشنگتن گفت: بدون توجه به آن چه که در نوک راکت قرار می‌گیرد، تسلیحات تخریب جمعی کره‌ی شمالی به همراه توانایی آن در پرتاب یک موشک دوربرد، یک مشکل محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که مقامات آمریکایی که خواستند هویتشان فاش نشود، اظهار کردند که بر اساس تصویر یک ماهواره‌ی تجاری از محل آزمایش موشک "موسودان-ری"، در این مکان یک موشک تائه‌پودونگ-2 با سرپوش لامپی شکل در خرج آن وجود دارد که به جای شبیه بودن به یک کلاهک بیش‌تر به خرج یک ماهواره شبیه است.

این تصویر روز یکشنبه بر روی وب سایت موسسه‌ی علم و امنیت بین‌المللی (ISIS) که یک گروه اطلاع رسانی مستقر در واشنگتن در مورد مسایل امنیتی از جمله تسلیحات هسته‌یی است، انتشار یافت.

از سوی دیگر، کره‌ی شمالی که تهدید کرده هرگونه اقدامی در هدف قرار دادن این راکت اقدامی جنگی خواهد بود، یک تهدید جدید را منتشر کرد.

رادیو دولتی کره‌ی شمالی گفت: ارتش ما در صورتی که هواپیماهای تجسسی آمریکا به خاک ما آیند و یا در کار آماده‌سازی پرتاب صلح‌آمیز ماهواره‌ی‌مان دخالت کنند، آن‌ها را مورد هدف قرار خواهد داد.

در همین حال،‌ یک سخنگوی نظامی آمریکا اظهار داشت: آمریکا در آستانه آزمایش موشکی کره شمالی، روز دوشنبه گذشته دو کشتی مجهز به سیستم رهگیر موشک را در سواحل کره جنوبی مستقر کرد.

آزمایش موشکی کره شمالی به منزله اولین چالش سیاست خارجی آمریکا پس از روی کار آمدن باراک اوباما محسوب می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکا برنامه‌ای برای هدف قرار دادن موشک مورد آزمایش کره شمالی ندارد؛ آزمایشی که از سوی واشنگتن در نهایت به توسعه موشک‌های بالستیک قاره پیمای کره شمالی منتهی خواهد شد.

رابرت گیتس روز یکشنبه به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: اعلام می‌کنم ما برای مقابله با این آزمایش خود را آماده نکرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها