از شورشهای خیابانی تا جنگهای خیالی فضایی

پیشرفت فناوری با وجود رفاه و آسایشی که برای بشر آورده است ، جنگهای ویرانگرتر و خونین تری هم به دنبال خود آورده است و ابزارهای نبرد را کاملا متحول کرده است .
کد خبر: ۲۴۱۷۳
کشتی ها از اتکا به بادبان و نیروی باد خلاص شده اند، زیردریایی ها پا به عرصه وجود گذاشتند که در زیر آب کاملا نامرئی هستند. آسمان در تسخیر جنگنده ها و بمب افکن ها قرار گرفته است که نقشی کلیدی در پیروزی ایفا می کنند. روی زمین هم دیگر خبری از اسب و شتر و فیل نیست و انواع و اقسام تانکها و زرهپوش ها پا به عرصه گذاشته اند. اما سربازان پیاده تنها مزیتی که نصیبشان شده است ، تعویض شمشیر ، تیر و کمان و نیزه با تفنگ بوده است . اکنون که شرکتهای تسلیحاتی در خودروهای نظامی به مافوق تصور رسیده اند ، به فکر پیاده نظام افتاده اند تا او را نیز به یک ماشین جنگی مخرب تر تبدیل کنند. کارشناسان ، خود را برای میدان هایی آماده می کنند که مملو از رباتهاست و هواپیماهای بدون سرنشین نامرئی در آسمان روز به گشت زنی مشغولند. آنان حتی برای حفاظت از پایگاه های احتمالی بشر در سیارات دیگر نیز آماده شده اند. به نظر می رسد جنگ قصد دارد حالا حالاها بماند.
ذوالفقار دانشی


سربازان منفرد

در جنگهای آینده آتش سنگین علیه دشمن چندان مهم نیست . بلکه دقت حملات مهم است و این امر جز با استفاده از رایانه و فناوری های جدیدتر در بهینه سازی و افزایش کارآیی سلاحها امکان ندارد. در این میان نقش سربازان پیاده بسیار مهم خواهد بود. بنابراین در انگلستان ، تمام این برنامه ها تحت طرح فناوری سرباز منفرد آینده ، FIST در حال بررسی است . اما FIST برای خودروهای نظامی هم برنامه دارد. خودروهای جدید همراه با فناوری های قابل حمل ، نیرویی را تشکیل می دهند که به مراتب سبکتر از پیشینیان خود هستند و از قدرت مانور و کاربری بیشتری برخوردارند. ماهواره های جاسوسی همراه هواپیماهای بی سرنشین ، تصویر از بالای منطقه را فراهم می کنند تا فرماندهان همانند یک بازی ساده رایانه ای ، میدان نبرد را هدایت کنند.

خودروهای نظامی

FRES یا سیستم تاثیرات سریع آینده ، هر چه امروز به آن نیاز داریم ، مهیا می کند. خودروهای نظامی آینده ، سبکتر از تانکهای امروزی هستند ، از قدرت ، مانور بیشتری برخوردارند و قدرت آتش متوسطی دارند. هوابرد نیز می شوند و در نتیجه به مراتب کارآمدتر از خودروهای فعلی خواهند بود. در این خودروها، راههای مختلفی برای حفاظت در برابر گلوله های دشمن تعبیه شده است . حسگرهایی که گلوله ها را آشکار می کنند و سیستم «قتل فعال» که خمپاره ها ، توپها و موشک های پرتابی را پیش از پرتاب ، نابود می کند.

هواپیماهای بی سرنشین

این هواپیماها یکی از سیستم های بی سرنشین هستند که برای نظارت بر صحنه نبرد مورد استفاده قرار می گیرند. در جنگ بالکان ، افغانستان و عراق به مراتب از این هواپیماها استفاده شد. نگاهی به استفاده های ایالات متحده از این هواپیماها می تواند نمایی از جنگهای آینده را نشان دهد. در بهمن ماه 2سال پیش ، یک هواپیمای بی سرنشین امریکایی از نوع پریدیتور که از سوی سیا کنترل می شد، چندین موشک هوا به زمین را به سوی اهدافی انسانی در شرق افغانستان شلیک کرد. سال گذشته نیز یکی از همین هواپیماها در یمن ، خودروی حامل یکی از سران القاعده را (البته به گفته مقامات امریکایی) با چند موشک نابود کرد، بی آن که روح آن فرد نیز از ماجرا خبر داشته باشد. ارتش ایالات متحده در حال طراحی نسل بعدی این هواپیماهای بی سرنشین است که می تواند بمبهای هدایت شونده لیزری و موشکهای قوی زمین به هوا با خود حمل کنند. در حال حاضر فقط فرماندهان عالی رتبه نظامی می توانند از این ابزارهای بی سرنشین استفاده کنند؛ اما ایالات متحده در نظر دارد هر سربازی را به هواپیماهای بی سرنشین کوچک و خودروهای زمینی بی سرنشین مجهز کند تا با هدایت آنها، راحت تر به اهداف خود دست یابد. نیروی دریایی ایالات متحده ، چهار چرخه ای را به نام اژدهای دونده طراحی کرده است که به وسیله امواج رادیویی کنترل می شود و با دوربین های مرئی و فروسرخ که تصاویری همزمان پخش می کنند، مجهز شده است . این مجموعه فقط 2/7 کیلوگرم وزن دارد و براحتی در کوله پشتی جا می شود. به نظر می رسد جنگ در حال تبدیل شدن به ماشین بازی پسر کوچولوهاست .

مخفی شدن

اگر جدیدترین فیلم جیمز باند را با نام «روزی دیگر بمیر» دیده باشید ، متوجه خودروی جیمز باند شده اید که توانایی استتار کامل با محیط را تا حد نامرئی شدن دارد. در واقع ، شاهکار فناوری آینده در محافظت از سربازان استتار آنها است . آنان روی مواد هوشمندی کار می کنند که می توانند با محیط سازگار شوند و در نتیجه ، پوشش سرباز و خودروها را با توجه به محیط و شرایط آن آرایش دهند. بسیاری از شاخه های علوم مانند نانوتکنولوژی دست به کار شده اند ، تا چنین مواد و رنگهایی را تهیه کنند. یکی دیگر از روشها این است که با استفاده از دوربین ها و پروژکتورهای کوچکی ، محیط اطراف را روی سطح خودرو به نمایش بگذارند و خودرو را از دیده ها مخفی کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها