گفتگو با بهجت‌پور ، ‌کارشناس ‌برنامه ‌نسیم‌ وحی

با قرآن‌ ‌از ‌‌نهایت ‌‌سقوط به ‌اوج ‌صعود

شبکه قرآن و معارف سیما در مسیر اهداف قرآنی خود، این بار با تولید برنامه «نسیم وحی» گامی نو در عرصه تفسیر قرآن کریم برداشته است. تحقیقات برنامه «نسیم وحی» را حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور انجام داده و با تلاش گسترده در زمینه تفسیر به سبکی خاص دست یافته است.
کد خبر: ۲۴۰۰۶۰
 با حجت‌الاسلام بهجت‌پور به گفتگو نشستیم تا درباره کار او، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

تفسیری که شما  در برنامه نسیم وحی مطرح می‌کنید، چه فرقی با تفاسیر گذشته دارد و این سبک چه کمکی به مخاطب می‌کند؟

تفسیر قرآن از 3 سبک تبعیت می‌کند؛ تفسیر موضوعی که موضوع به موضوع پیش می‌رود و تفسیر ترتیبی که از جزء اول تا جزء 30 قرآن را در برمی‌گیرد، اما در سبک پیشنهادی ما تفسیر قرآن به ترتیب نزول آیات بر پیامبر اکرم ص‌ است که 23 سال طول کشیده است.

این نوع تفسیر چه تاثیری در نوع آموزش به مخاطب دارد؟

ما می‌دانیم که پیامبر اسلام‌ص‌ زمانی که در میان قوم عرب به پیامبری برگزیده شد، مردم از لحاظ فرهنگی، دینی و اجتماعی در بدترین شرایط قرار داشتند. پیامبر اسلام‌ص به مدد قرآن کریم توانست آن قوم گرفتار را از منجلاب ظلمت، چنان ارتقا دهد که این قوم فراتر از تمام اقوام متمدن آن دوره شوند، پیامبر اسلام‌ص‌ به واسطه قرآن مردم را چنان رشد داد که جامعه گام به گام به شکوفایی رسید، اما این هندسه تحول حتما منطقی بسیار ارزشمند دارد و ما می‌خواهیم در این تفسیر به هدف و منطق قرآن برسیم که یک هدف تربیتی و همراه با مفاهیمی جامع که این آیات و سوره‌ها، طی سالیان وقتی کنار هم قرار گرفتند، باعث چنین تحولی شدند و با نگاه پلکانی جامعه را از نهایت سقوط به اوج صعود رساندند.

با توجه به تفاسیر گذشته آیا مخاطب با سبکی که شما در برنامه «نسیم وحی» انتخاب کرده‌اید، ارتباط برقرار می‌کند؟

ما باید بدانیم که در مباحث مختلف که قبلا مطرح شده، مفاهیم کلیدی و اساسی در اختیار مردم قرار گرفته است، اما در تفسیری که ما انتخاب کرده‌ایم منطق تدریجی نزول آیات خداوند بر پیامبر را بررسی می‌کنیم. تفسیر محتوایی قرآن خیلی گسترده است. در همه تفاسیر، تلاش شده حقیقت قرآن به مردم نشان داده شود، بنابراین تفسیر ما با دیگر تفاسیر در تضاد نیست و چون روشی جدید است، اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

آیا شبکه قرآن در مسیر اهداف خود در میان مخاطبان جایگاه خود را پیدا کرده است؟

در زمینه مباحث قرآنی، همه شبکه‌های تلویزیونی فعالیت‌های زیادی دارند بنابراین اگر شبکه قرآن بخواهد جایگاه شایسته خود را پیدا کند، باید به درجه‌ای برسد که گوی سبقت را از دیگر شبکه‌ها و مراکز قرآنی برباید، درغیر این صورت، جاذبه‌های لازم خود را از دست می‌دهد.

چه عواملی در این موفقیت می‌تواند موثر باشد؟

این شبکه باید نقطه امنی برای مخاطبان قرآنی باشد و از همه ظرفیت‌های مورد انتظار دین با نگرش و دیدگاه قرآنی بهره بگیرد.

زینت پستادست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها