اهواز - سمیه غافلی، خبرنگار جام‌جم: خوزستان در دوره‌های مختلف تاریخی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آثار ارزشمندی از این دوره‌ها را در خود جای داده است.
کد خبر: ۲۳۹۹۲۵
در شهرهای مختلف خوزستان آثار برجسته‌ای وجود دارد که هر یک در نوع خود نمونه‌های جالب و ویژه‌ای هستند. آبشارهای شوشتر، کاخ آپادانا و دیگر آثار، گواهی بر تاریخ کهن این سرزمین است.

این آثار فقط جزء کوچکی از یادگارهای ادوار گذشته است که برجای مانده‌اند و هنوز آثار فراوانی در زیر انبوهی از خاک مدفون‌اند و شناسایی نشده‌اند.

در این میان تپه‌های باستانی در شهرهای مختلف استان آثار باارزشی هستند.

تپه‌هایی چون تپه گچ سنگی، تپه چغا، تپه‌های زبرجد، تپه حاج عیسی و... در ایذه و شهرهای دیگر استان تاکنون ناشناس مانده‌اند و زیر خاک هستند و متاسفانه بعضی از این تپه‌ها بواسطه حفاری‌های غیرمجاز عده‌ای در معرض تهدید قرار دارند.

تپه گچ سنگی در شهر گتوند از جمله تپه‌های قدیمی استان است که به گفته دوستداران میراث فرهنگی طی شناسایی‌های محدودی که در آن انجام شده، حتی آثار پیش از تاریخ هم مشاهده شده است.

البته بیشتر آثار به دست آمده از این تپه مربوط به دوره عیلامی است، ولی در عین حال آثاری از دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی هم در آن یافت می‌شود.

از دیگر تپه‌های باستانی، تپه چغا در شوشتر است. این تپه نیز متعلق به دوره عیلامی است که متاسفانه با توجه به چمن کاری‌هایی که روی این تپه و آبیاری‌هایی که در آن صورت می‌گیرد در خطر تخریب است.

تاکنون اقدام قابل توجهی برای این تپه‌ها و سایر تپه‌هایی که چنین وضعیتی دارند، صورت نگرفته است. این تپه‌ها از سوی حفاران غیرمجاز که به طرز ناشیانه‌ای به حفاری می‌پردازند، به شدت در معرض خطر هستند. با این اوصاف لازم است تا به تپه‌های باستانی خوزستان توجه بیشتری شود.

در این میان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به تاریخی بودن تپه‌های باستانی استان، اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی، تربیت، تقویت و حمایت نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی می‌باشد که با توجه به اهمیت تپه‌های باستانی، گستردگی مناطق تاریخی خوزستان و نیز کمبود نیروهای یگان، هماهنگی با نیروی انتظامی در راستای همکاری برای جلوگیری از تخریب و قاچاق اشیای تاریخی استان صورت گرفته است.

صادق محمدی در ادامه گفت: از این پس آثار تاریخی از جمله تپه‌های باستانی، مورد حفاظت و نگهداری نیروی انتظامی و یگان‌های حفاظت خواهند بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها