انقلاب اسلامی بی‌شک تنها انقلاب دینی قرن بیستم است. در عصر مدرن که حرکات اجتماعی در جهان اکثرا بر اساس ایدئولوژی‌های ماتریالیستی همچون مارکسیسم سامان می‌یافت، انقلاب اسلامی با نام اسلام و به رهبری یک رهبر دینی آگاه، حرکتی اجتماعی را به سرانجام رساند و نظام گذشته را که میراث‌دار 2500 سال سلطنت مطلق در ایران بود، به کناری نهاد.
کد خبر: ۲۳۸۵۶۸
3 دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی که ماحصل انقلاب اسلامی وخون شهیدان بسیار فدا شده در راه پیروزی آن است، می‌گذرد؛ نظامی بدیع که ملت ایران با رنج و مرارت بسیار در کشور خود مستقر و آن را تا امروز با هزینه‌های مادی و معنوی حفظ کرده است.

تقریبا در هر دهه پس از سال‌های نخستین تثبیت حاکمیت انقلاب، یک تفکر و سلیقه بر کشور حاکم بوده است و اینک در دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به آینده برای تداوم و تقویت ارزش‌های گذشته، اصلاح یا ترمیم آنها و نیز جستن راهبرد حرکت ضروری به نظر می‌رسد.

نظام جمهوری اسلامی ایران در حالی وارد دهه چهارم از عمر خود می‌شود که یک نظام کاملا جوان است و اگر در این نظام تحرک و تحول درونی بموقع و بجا وجود داشته باشد به آسانی پیر و فرسوده نمی‌شود. شعار و هدف دهه چهارم انقلاب ، پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است تا همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به این اهداف بزرگ باشد. در این خصوص مهم‌ترین وظیفه نسل جوان، تلاش پرنشاط و همراه با عقلانیت برای تحقق پیشرفت و عدالت در دهه چهارم انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: برهمین اساس شعار و هدف دهه چهارم انقلاب، پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است تا همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به این اهداف بزرگ باشد.

رهبر معظم انقلاب در تبیین پیشرفت مورد نظر در نظام اسلامی خاطرنشان کردند: این پیشرفت، همه‌جانبه و دربرگیرنده پیشرفت مادی و معنوی است و باید ضمن تلاش برای برخورداری جامعه از سطح معیشت، اشتغال، رفاه و رشد علمی مناسب، جامعه از نظر برخورداری از عدالت، اخلاق والای اسلامی، معنویت، ایمان عمیق و انگیزه روزافزون نیز در سطح مطلوب باشد.

ایشان با اشاره به پیشرفت‌های علمی سال‌های اخیر در کشور افزودند: برای رسیدن به پیشرفت واقعی باید با نگاه امیدوارانه و تلاش بی وقفه و همراه با برنامه‌ریزی حرکت کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اندیشه و فکر نو باید همراه با جهت‌گیری صحیح باشد و لازمه جهت‌گیری درست نیز انحراف پیدا نکردن از اصول است. ایشان اصول را شاخص‌های نشان دهنده مسیر صحیح پیشرفت برشمردند و افزودند: حرکت در چارچوب اصول، مانع افتادن در بیراهه می‌شود.

دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه جهش در صنعت و علم

در همین حال به نظر بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی، اقداماتی که در 3 دهه گذشته در بخش‌های مختلف صورت گرفت، خوب و امیدوارکننده بود، اما در دهه چهارم باید برای حمایت از بخش صنعت و کشاورزی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه مردم تلاش بیشتری صورت گیرد.

دکتر محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی در این باره می‌گوید: با رشد چشمگیر ایران در عرصه صنعت هسته‌ای، قطعا در دهه چهارم انقلاب با جهشی غیرقابل پیش‌بینی در عرصه صنعت، پژوهش و کشاورزی به منظور دستیابی به یک توسعه پایدار مواجه خواهیم بود. همچنین به گفته رهبر معظم انقلاب دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و توسعه علم و فناوری و جبران عقب‌ماندگی‌هاست. امروز ایران یک قدرت برتر علمی در خاورمیانه وحتی جهان است و توانسته در زمینه توسعه علم به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یابد.

پرویز داوودی، معاون اول رئیس‌جمهور در این باره می‌گوید: به یمن ورود انقلاب به دهه چهارم آن شاهد پیشرفت و تحقق عدالت در کشور هستیم و پرتاب ماهواره امید، اشارتی بر ورود این دهه چهارم بود.

دهه دفاع از جمهوریت نظام

دهه چهارم انقلاب اسلامی را باید دهه دفاع از آرمان‌های اصیل انقلاب، دفاع از اساس جمهوریت نظام و مبارزه با تحریف اندیشه مبنای انقلاب و نفی حاکمیت رویکردهای استبدادی در انقلاب و نظام دانست. در این زمان مردم باید همواره در صحنه حاضر شده و تمام تلاش خود را برای حفظ هرچه بیشتر وحدت میان خود و مسوولان داشته باشند.

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید در این باره با تاکید می‌گوید: امروزه بر ما واجب است تا به محتوا و دستاوردهای انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم و از آنها مراقبت کنیم. ایشان می‌افزاید: همان‌گونه که ما از ابتدا وحدت داشتیم باید در این دهه چهارم نیز وحدت را حفظ کنیم.

در همین حال باید توجه داشت که راه آینده کشور در مصاف با چالش‌ها و در تحقق اهداف، صیانت و ارتقای دائمی همه عناصر و ارکان اقتدار ملی است. صیانت و حفظ جایگاه و دستاوردهای انقلاب ساده‌تر از به دست آوردن آن نیست و در دهه چهارم انقلاب باید تمام همت مردم کشور، صرف حفظ دستاوردها و تلاش‌برای رسیدن به موفقیت‌های دیگر باشد.

برای رسیدن به پیشرفت واقعی باید با نگاه امیدوارانه
و تلاش بی وقفه و همراه با برنامه‌ریزی حرکت کرد

وزیر کشور با اشاره به تجربه انقلاب اسلامی، در این باره می‌گوید: مصمم هستم در وزارت کشور به عنوان یکی از محوری‌ترین دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی، تمرکز اصلی خود را در سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها روی صیانت اصول چهارگانه دولت اسلامی قرار دهم.

صادق محصولی درباره اضلاع گفتمان دهه چهارم انقلاب می‌افزاید: یکی از این اضلاع عدالت گستری است که در متن خود شامل مبارزه با مفاسد و تبعیض و ناظر به توزیع عادلانه امکانات در همه کشور، ایجاد فرصت‌های برابر، شکوفایی استعدادها، توجه بیشتر به مناطق محروم و پایه‌گذاری مناسبات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با کشورها و مجامع بین‌المللی بر مبنای عدالت و احترام متقابل است.

وی با اشاره به این‌که ضلع دیگر این گفتمان مهرورزی است، آن را به معنی حرکت در جهت وحدت بیشتر و تعمیق برادری‌ها و دوستی‌ها در میان اقشار مختلف مردم و تقویت بنیان‌هایی نظیر خانواده و ترویج اخلاق مهربانانه دانست و اظهار کرد: خدمت به مردم به عنوان رکن سوم است که افتخار خدمتگزاران در نظام اسلامی محسوب می‌شود و فارغ از آن اصولا شانی برای دولت و سایر قوا و نهادها باقی نمی‌ماند. وی چهارمین ضلع این گفتمان را تلاش برای پیشرفت و تعالی کشور در زمینه‌های مادی و معنوی می‌داند و خاطرنشان می‌‌کند که نهضت نرم‌افزاری و تولید علم و شکوفایی و خلاقیت در متن آن نهفته است.

موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران

بسیاری دیگر از تحلیلگران نیز عقیده دارند اگر بخواهیم در ابتدای دهه چهارم چشم‌اندازی برای آینده حرکت انقلاب اسلامی ترسیم کنیم، در درجه اول باید به موقعیت سیاسی ‌ اقتصادی فعلی ایران توجه نماییم.

شکی نیست که در 30 سال گذشته کشور ما از لحاظ سیاسی و موقعیت منطقه‌ای قدرت فراوانی یافته است. ایران در 3 دهه اخیر در برابر قدرت‌طلبی‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی ایستادگی کرده و توانسته است با اتکا به نیروی مردمی و رهبری مدبرانه، موقعیت منطقه‌ای ممتازی از لحاظ سیاسی پیدا کند.

در این رهگذر فشارهای فراوان دول خارجی برای تغییر مسیر ایران، تاثیراتی بر اقتصاد کشور گذاشته است بنابراین یک ضرورت مهم برای دهه‌های آتی، سازندگی اقتصادی و تضمین ثبات کشور با هدف ایجاد موقعیت ممتاز از لحاظ ساختار اقتصادی همسان با موقعیت ممتاز سیاسی در جهان است.

آغاز دهه چهارم انقلاب سرآغاز دستیابی به موفقیت‌های بزرگ است و از این رو سیاست‌هایی که از سوی دولت در قالب لایحه تحول اقتصادی ارائه شده است، باید به طور صحیح و حساب شده اجرا شود تا شاهد تحقق سند چشم‌انداز توسعه باشیم.

محمد تقی رهبر، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی دهه چهارم انقلاب اسلامی را دهه تحقق سند چشم‌انداز توسعه می‌داند و می‌گوید: در دهه چهارم، باید برای اجرای عدالت، از میان بردن شکاف میان فقر و غنا و حل مسائل و مشکلات اقتصادی تلاش مضاعفی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام علی بنایی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره تصریح کرد: در دهه چهارم انقلاب باید رویکرد و برنامه اصلی ما پیشرفت کشور مبتنی بر عدالت و ارتقای سطح معیشتی مردم باشد. برای تحقق آنچه در سند چشم انداز و سیاست‌های اصل 44 آمده است، دولت جمهوری اسلامی باید با آزادسازی اقتصادی بخش‌های خصوصی مولد را در کشور تقویت کند و به بیان دیگر مدیریت کلان اقتصادی در اختیار دولت و مدیریت خرد اقتصادی در اختیار مردم (بخش خصوصی) قرار گیرد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره تاکید می‌کند: همت مجلس در دهه چهارم پیروزی انقلاب ایجاد بستر مناسب برای تثبیت موفقیت‌های انقلاب است که نمود آن در پیگیری سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اصل 44 قانون اساسی است.

علی لاریجانی افزود: وظیفه ما در دهه چهارم انقلاب این است که سند چشم‌انداز و سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی را تحقق بخشیم، یعنی کارهای اقتصادی را به مردم بسپریم. دولت کاسب خوبی نیست و با همه خدمت‌هایی که می‌کند، نباید اقتصاد را در دست خود نگه دارد. اسلام می‌گوید همه شئون باید دست مردم باشد. این که رهبر معظم انقلاب فرمودند این مطالبه من از قوای مختلف است که اصل 44 را با جدیت دنبال کنند به معنای آن است که آینده ایران در گرو عمل به اجرای اصل 44 قانون اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: قوه مقننه تلاش می‌کند در کنار قوای دیگر زمینه اتخاذ تصمیمات اثرگذار برای رونق بیشتر اقتصادی و فعالیت‌های سالم درکشور فراهم شود.

در عین حال کارشناسان سیاسی بر این باورند که دهه چهارم انقلاب را باید فرصت تلاش و مجاهدت قرار دهیم.

حجت‌الاسلام قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، دادستان کل کشور در این باره معتقد است که باید دهه چهارم انقلاب را با ارزیابی کارنامه خود فرصت تلاش و مجاهدت قرار دهیم. وی قانون اساسی را تجلی اراده ملت ایران و تدابیر امام(ره) و رهروان وی دانست و گفت: انقلاب اسلامی آغاز راهی صعب برای رسیدن به قله‌های متعالی است و امروز ما باید با ارزیابی کارنامه خود و توجه به نقاط قوت و ضعف، دهه چهارم انقلاب را فرصت تلاش و مجاهدت، پیشرفت و عزم و اراده، فداکاری و خداخواهی، مقاومت و پایبندی و بسیج علمی و فرهنگی و نهایتا عزت و سربلندی ایران اسلامی و مبارزه فزون‌تر با استکبار و صهیونیسم قرار دهیم.

وی گفت: ملت ما باید آمادگی خود را برای دهه چهارم انقلاب ایجاد کند و در هر پایگاهی از پایگاه‌های انقلاب در همه سنگرها اهتمام ورزد. همچنین باید در دهه چهارم انقلاب برای جوامع اسلامی الگو باشیم.

حبیب‌الله عسگراولادی نیز معتقد است که برای این‌که یک نظام کارآمد را در دهه چهارم مدیریت کنیم که برای جوامع اسلامی الگو باشد، نیاز داریم مرتب بازخوانی انقلاب را داشته باشیم و از خودمان حساب بکشیم. این امر نیازمند آن است که اخلاص در عمل سرلوحه فعالیت‌های کاری مسوولان و مدیران دولت باشد. مسوولان باید از امام خمینی(ره) و رهبری درس اخلاص در عمل گرفته و در راستای تحقق این مهم گام بردارند.

صادق محصولی، وزیر کشور با اشاره به گذشت 30 سال از عمر انقلاب اسلامی و نیز ناکامی دشمنان در ممانعت از پیشرفت این نظام در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: آنچه باعث به ثمر نشستن اقدامات در این مدت شده است، حرکت مخلصانه در مسیر امام و آرمان‌های انقلاب بوده است.

کتایون مافی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها