یکی از معارضان سعودی با بیان اینکه دامنه مطالبات شیعیان در آینده شدت خواهد یافت، اعلام کرد، ‌شکاف بین مردم و حکومت در عربستان در آینده بیش از پیش افزایش می‌‌یابد و علت اصلی این امر نیز وهابیون‌اند.
کد خبر: ۲۳۸۳۴۴

»حمزه الحسن» در گفتگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از تعدی ستاد به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر عربستان سعودی به حقوق شیعیان این کشور، با بیان اینکه آنچه در قبرستان بقیع و مسجد نبوی روی داد به علت سیاست تبعیض مذهبی ریاض دور از انتظار نبود، افزود: جریان وهابی که اقلیت سرزمین وحی را تشکیل می‌دهد به دلیل افکار خود کینه تاریخی نسبت به شیعیان دارند و در نتیجه با تجاوز دیگر به شیعیان و زائران بخشی از کینه خود را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه آنچه در عربستان روی داد به مثابه انفجاری در اوضاع داخلی عربستان سعودی تلقی می‌شود، افزود: شیعیان از چندین سال پیش در برابر سیاست‌های تبعیض مذهبی، سکوت اختیار کرده و منتظر وقوع اصلاحاتی بودند که به این سیاست‌ها که از یک قرن قبل شروع شده‌اند پایان دهد ولی حوادث اخیر نشان داد که هیچ تغییری در عربستان رخ نمی‌دهد زیرا تبعیض کماکان پا برجاست و حقوق مردم زیر پا گذاشته می‌شود.

این فعال مسائل سیاسی با بیان اینکه شیعیان عربستان احساس می‌کنند در حاشیه قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: اصلاحات اخیر نه تنها هیچ سودی برای شیعیان نداشته بلکه هیچ توجهی به آنها نشده است.

وی افزود: حکومت آل سعود خون شیعه را ارزان می‌بیند و گرنه شلیک به سوی معترضان که به تجمع بسنده کرده یا شعار «لبیک یا حسین» سر داده‌اند و زخمی کردن آنان با چاقو و خنجر معنای دیگری ندارد.

الحسن با اشاره به آشفتگی و خفقانی که در عربستان حاکم شده است، درباره خواسته شیعیان گفت: شیعیان پایان بخشیدن به سیاست تبعیض مذهبی و جلوگیری از هتک حرمت آنها به دست تندروهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر را خواستار شده‌ بودند ولی بعد از اینکه یقین پیدا کردند که این نظام قابل اصلاح نیست؛ خواسته دیگری مبنی بر برپایی کشور شیعی را مطرح کردند و این حق آنان است.

وی با بیان اینکه در گذشته شیعیان بصورت مستقل از آل سعود کشور خود را اداره می‌کردند، بر حق شیعیان در استقلال از آل سعود تاکید کرد و افزود: اکنون استقلال از حکومت ریاض و برپایی کشوری در منطقه شرقی این کشور ، خواسته‌ اصلی شیعیان است تا به وضعیت قبلی که سرزمین‌هایشان توسط آل سعود اشغال نشده بود، بازگردند.

این فعال سیاسی سعودی با بیان اینکه آل سعود در سال 1913 میلادی سرزمین‌های شیعیان را اشغال کردند، افزود: این موضوع چیز جدیدی نیست ولی قبلا فعالان شیعه بنا به دلایلی از جمله امید به ایجاد تغییرات در حکومت آل سعود و مشارکت دادن شیعیان در اداره امور کشور این خواسته را به تاخیر انداخته بودند ولی متاسفانه هیچ تغییری صورت نگرفت و شیعیان همچنان مورد ظلم واقع شده و حقوق آنها زیر پا گذاشته می‌شود.

الحسن با بیان اینکه شیعیان از تصدی سمت‌های دولتی محروم‌اند، گفت: حتی یک وزیر یا معاون وزیر از میان شیعیان انتخاب نمی‌شود. هم اکنون هیچ سمت عالیرتبه‌ای به شیعیان واگذار نمی‌شود.
وی افزود: یک هفته پیش تعداد اعضای مجلس شوری (شورای مشورتی) به 170 نماینده افزایش یافت و با اینکه شیعیان که 15 الی 20 درصد ساکنان را تشکیل می‌دهند و حداقل سهمیه آنان بین 20 تا 25 کرسی است، تنها پنج کرسی به آنها واگذار شده است. اکنون نه تنها زنان شیعه حق تعلیم و آموزش دروس دینی را ندارند بلکه یک زن شیعه حتی نمی‌تواند مدیر مدرسه شود.

این معارض سعودی با اشاره به نابسامانی اوضاع اقتصادی شیعیان در عربستان گفت: شیعیانی که بر روی دریاچه‌ها و ذخائر عظیم نفت زندگی می‌کنند، از نظر اقتصادی در شرایط اسف‌‌باری به سر می‌برند بنابراین شیعیان از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی جز استقلال فرا رویشان نمی‌ماند. لذا مشاهده می‌کنیم که نویسندگان شیعی اخیرا تنها موضوع استقلال از آل سعود را مطرح می‌کنند ولی گمان نمی‌کنم به راحتی بتوانند به حقوق از دست رفته‌شان دست یابند.

وی بالا گرفتن شدت این مطالبات از سوی شیعیان در آینده را متصور شد و اظهار داشت:‌ شیعیان همواره اصرار داشتند که جزیی از وطن باشند ولی حکومت آل سعود با آنان مانند مزدور و جاسوس برخورد می‌کرد بنابراین شکاف بین مردم و حکومت در عربستان در آینده بیش از پیش افزایش می‌‌یابد. البته علت اصلی این امر وهابیون‌اند.

الحسن افزود: متهم ساختن شیعیان به تروریسم و جاسوسی در حالی صورت می‌گیرد که همه جهانیان کمک‌های آل سعود به صهیونیست‌ها در سرکوب مقاومت را فراموش نکرده‌اند و در حقیقت مزدور واقعی کسی است که جهت کشتن مسلمانان با صهیونیست‌ها همگام شود و این امر بر روی حکومت عربستان مصداقیت دارد.

وی افزود: حکومت آل سعود با کمک انگلیس برپا شده و کماکان بر پایه حمایت‌های آنان به قلع و قمع دیگران می‌پردازد و در مقابل ثروت‌های کشور را در اختیار غرب و آمریکا قرار می‌دهد. پایگاه نظامی "ظهران " اولین پایگاه آمریکایی در خاورمیانه است که در سال 1945 میلادی توسط آل سعود در اختیار آنها قرار گرفت. در حقیقت چنانچه آل سعود از حمایت‌های آمریکا محروم می‌شد، نظام آنها تا حالا از هم فرو می‌پاشید.

این معارض سعودی در پایان ستاد امر به معروف و نهی از منکر را جزء‌جدایی ناپذیر حکومت آل سعود خواند و افزود: وهابیت و نظام آل سعودی اجزای یک بافت بوده و خواهند بود و هر آنچه یکی از آنها انجام دهد بیانگر مواضع جزء دیگر است و آنچه اخیرا در قبرستان بقیع و مسجدشریف نبوی توسط تندروهای سعودی علیه شیعیان رخ داد مرا به یاد مظلومیت حجاج ایرانی در سال 1987می‌اندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها