علی دلداری قاضی دادسرای جنایی تهران

مالخران،‌محرکان اصلی سارقان

یکی از جرایم علیه اموال مالکیت، سرقت است که در تمام کشورهای دنیا برای آن مجازات تعیین شده و مطابق قانون مجازات اسلامی کشور ما، سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به صورت پنهانی. البته انواع مختلف دارد. یکی از انواع آن سرقت اشیای داخل خودرو است که با توجه به ساختار اقتصادی و سهولت ارتکاب، بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده است. سرقت اموال داخل خودرو از سال 1330 آغاز شد و چون در اکثر موارد منجر به کشف نمی‌شد، گسترش یافت.
کد خبر: ۲۳۴۵۳۳

 این مساله در کمبود امکانات کشف جرم و از طرفی عدم تمایل مالباختگان به پیگیری موضوع ریشه دارد. لذا همیشه رقم سیاه این جرم بالاست. آنچه مسلم است با توجه به ظرفیت جنایی هرجامعه ، آمار معینی از جرایم مثل سرقت لوازم خودرو لاجرم وجود خواهد داشت و همیشه کسانی هستند که قوانین را زیر پا گذاشته و به اموال مردم دست‌درازی می‌کنند. برای کاهش آمار این جرم در ابتدا اشخاص باید در انتخاب نوع خودرو از جهت داشتن تجهیزات ضدسرقت و استحکام آن دقت کنند. چون نوع خاصی از خودروهای داخلی هستند که به تجربه دیده‌ایم بعضی از سارقان حرفه‌ای کمتر از 30 ثانیه تمام درهای آن را باز می‌کنند. نکته دوم، استفاده از تجهیزات هشداردهنده‌‌ ضد‌سرقت است با توجه به پیشرفت تکنولوژی انواع سیستم دزدگیر پیشرفته و مجهز به دوربین وجود دارد و خودرویی که دارای چنین تجهیزاتی است، کمتر هدف سارقان قرار می‌گیرد.

نکته سوم، دقت در محل پارک خودرو است. اکثر سرقت‌های لوازم خودرو داخل کوچه‌های تنگ و کم رفت و آمد اتفاق می‌افتد. محل پارک باید پارکینگ‌های عمومی یا اماکن پارک موقت باشد.

چهارمین نکته حائز اهمیت این است که پلیس و دستگاه قضایی باید ضمن برخورد شدید با چنین سارقانی با مالخران و تحصیل‌کنندگان اموال مسروقه هم بدون اغماض برخورد کنند، چراکه مالخران محرکان اصلی سارقان هستند و اگر مالخری وجود نداشته باشد سارقی هم نیست، البته ظرفیت قانون مجازات اسلامی در برخورد با سارقان و مالخران به نظر مناسب و کافی است چراکه این‌گونه مجرمان به 6 ماه تا 2 سال حبس و رد مال به مالباخته محکوم می‌شوند.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها