رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به دولت جدید آمریکا گفت که ایران انتظار دارد این دولت در مسیر حل موضوع هسته ای یک گام منصفانه عاقلانه بردارد که هم حق ایران در آن ضایع نشود، هم جهان هم از اضطراب بیرون آید و هم آمریکا بتواند مشکلات منطقه را با همراهی ایران حل کند.
کد خبر: ۲۳۲۷۷۲

به گزارش مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز تهران با اشاره به موضوع هسته ای ایران و مواضع اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: ما هنوز منتظریم که دولت جدید آمریکا موضع عاقلانه و منصفانه ای در این مسئله حساس اتخاذ کند و بداند که تکرار حرفهای بوش هیچ مسئله ای را حل نمی کند.

وی افزود: اینکه بگویند همه راهکارها حتی راه نظامی روی میز است و اینکه بگویند ایران برای خروج از انزوا باید برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد هیچ موضوعی را حل نمی کند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: ما انتظار داریم یک گام منصفانه و عاقلانه بردارید که حق ایران هم در آن ضایع نشود و جهان هم از اضطراب بیرون بیاید و شما هم بتوانید مشکلات منطقه را با همراهی ایران حل کنید و اگر چنین نکنید تاریخ درباره شما هم مثل بوش قضاوت خواهد کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالگرد سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: اولین دستاوردی که پیروزی انقلاب اسلامی داشت این بود که موفق شدیم  امام (ره) را علیرغم میل همه نیروهای استکباری و رژیم سفاک ایران و صدامیان به ایران بیاوریم.

وی به خاطره دهه اول بهمن ماه سال 57 و پیش از ورود امام به ایران اشاره کرد و گفت : در همین دانشگاه تهران با دعوت از جمعی از علمای بزرگ و چهره های سیاسی بدون آنکه رژیم مطلع شود در اعتراض به بسته شدن فرودگاه ها، تحصن شکل دادیم و خبر تحصن را بعد از حضور آنها که می خواستیم منتشر کردیم ، اکثر آنها در تحصن شرکت کردند پیش از طلوع آفتاب در دانشگاه تهران حضور یافته بودند و تا ظهر تمام صحن دانشگاه و خیابانهای بیرون مملو از جمعیت شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حمله مسلحانه رژیم به جمعیت متحصن یادآور شد که مردم بعد از به شهادت رسیدن عده ای از متحصنین، خواستار مسلح شدن بودند اما امام با اقدامات مسلحانه علیه رژیم مخالف بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نگرانیهای موجود پیرامون پرواز تاریخی امام به ایران حضور امام در ایران را به نجات حضرت موسی از دست فرعون تشبیه کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری  همچنین به سرعت ورق خوردن تاریخ در 10 روز ورود امام تا پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: چند حادثه مهم در این 10 روز اتفاق افتاد که یکی تعیین دولت موقت و دیگری شکستن حکومت نظامی بود.

وی بیعت جمعی از چهره های انقلابی ارتش از نیروی هوایی با امام را از دیگر اتفاقات برجسته در دهه فجر انقلاب خواند و گفت: در این ده روز سرنوشت انقلاب رقم خورد و باید این دهه را در تاریخ اسلام و تاریخ اهل بیت نمونه بدانیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به چند نکته مهم در تاریخ انقلاب گفت: اول نکته مهم این بود که با انقلاب برای نخستین بار روحانیت شیعه به موضوع امامت و ولایت توجه کرد که در تاریخ بی سابقه بود.

وی افزود: دوم نکته اینکه امام و روحانیت توانستند توده های مردم را بسیج کنند، همه همصدا در راه انقلابی که امام طراحی کرده بودند حرکت کنند و این کار بزرگ بدون حضور شجاعانه مردم ممکن نبود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفراندوم بعد از پیروزی انقلاب رای بیش از 99 درصد مردم و تدوین سریع قانون اساسی را از دیگر دستاوردهای انقلاب خواند.

وی استقلال را از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی خواند و گفت: ملت ایران امروز از قید استکبار و استبداد آزاد شدند و سرنوشت خود را در انتخابات تعیین می کنند و تاکید می کنم که از این دستاورد عظیم که متکی به مردم است لحظه ای غفلت نکنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: عشق مردم سرمایه اساسی ماست و هر کس با تحمیل بخواهد اراده خودش را پیاده کند بر خلاف قانون اساسی و اهداف انقلاب حرکت کرده است .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه اشاره کرد و گفت: اگر چه تا این مرحله مقاومت پیروزی شده است و رژیم صهیونیستی شکست خورده است اما بحث جدیدی وجود دارد و آنها فکر می کنند با خرابی های عظیمی که در منطقه کوچک غزه رخ داده است ، جلوگیری از بازسازی غزه ، مردم را از مقاومت منصرف می کند.

وی ادامه داد : جنگ فعلی جنگ جلوگیری از بازسازی غزه است و وظیفه همه ماست که در بازسازی غزه شریک شویم و بتوانیم مشکلات این منطقه را حل کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما می توانیم این کار را انجام دهیم و هر کس بخواهد مانع شود خود را رسوا کرده است.

خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به تحصن میلیونی مردم فرانسه علیه سیاست های اقتصادی دولت این کشور در پی بحران جهانی اقتصاد گفت: این سونامی اقتصادی در آمریکا وحشتناکتر است و روز به روز وضعیت سرمایه گذاری و اشتغال وخیم تر می شود و موج به هیچ وجه برای آنها قابل مهار نیست.

وی به اختصاص 800 میلیارد دلار از سوی پارلمان آمریکا برای نجات دولت و اقتصاد این کشور اشاره کرد و یادآور شد: علیرغم تخصیص این بودجه بورس آمریکا 3 درصد افت کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استحکام ایران در برابر بحران جهانی اقتصاد به تدوین برنامه پنجم توسعه و برنامه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: الان نوبت مجلس و دولت است که برای سال آینده برنامه  درستی ایجاد کنند و کارشناسان هم باید از این روند حمایت کنند و این همدلی را بر هم نزنند ، تا ثبات شود که ایران اسلامی می تواند در برابر مشکات اقتصادی جهان ایستادگی کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از اقدام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست روز پنجشنبه اجلاس داووس تقدیر و از مردم ترکیه به خاطر استقبال باشکوه از اردوغان تشکر کرد .

وی با اشاره به اعتراضات اردوغان به شیمون پرز و جنایات رژیم صهیونیستی و ترک جلسه گفت : این اقدام مثل بمب در دنیا منفجر شد .

خطیب موقت نمازجمعه تهران در خطبه اول نماز نیز گفت: امت اسلامی با یک میلیارد و نیم جمعیت به علت نداشتن وحدت نتوانستند در مسئله غزه کار بزرگی انجام دهند.

وی افزود: قتل و عام رژیم صهیونیستی در غزه به گونه ای بود که اولمرت قساوت پیشه گفت وقتی گریه مسلمانی از اهل غزه را که سه دخترش شهید شده بودند، دیدم، اشکم جاری شد.

امام جمعه موقت تهران همچنین با توصیه مردم به تقویت تقوا و انجام وظایف دین خود به شکل گیری نظام اسلامی و موضوع قبله اشاره کرد و افزود: قبله، نقطه پرگار دایره های تشکیل هر امت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که مسئله قبله و تغییر آن از بیت المقدس به کعبه، در قرآن کریم آمده است ، افزود: تغییر قبله شور و نشاط جدیدی در میان امت اسلامی ایجاد کرد.

وی همچنین به تاریخچه بعد از تغییر قبله اشاره کرد و گفت: با گسترش جهان اسلام علومی همچون ریاضی، جغرافیا، هیئت و نقشه برداری تقویت شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: علما و دانشمندان با ساخت قبله نماهای مغناطیسی، به شبهات درباره انحراف قبله پاسخ دادند و از سال 1332 با ساخت قبله نمایی که مسئله تطبیق نداشتن دو قطب مغناطیسی و جغرافیایی را برطرف کرد تاکنون مشکلی در این زمینه مطرح نشده است.

خطیب نمازجمعه تهران با تاکید بر اهمیت مسئله قبله در میان امت اسلامی و نگرانی مسلمانان برای عمل به وظایف عبادی گفت: امت اسلام باید به این موضوع به طور وسیع تری بنگرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که تمرکز روی قبله به علت ایجاد وحدت و همدلی میان امت اسلام است، افزود: اکنون در میان یک میلیارد و نیم امت اسلام حتی در مکه مکرمه به فلسفه اصلی قبله توجه نمی شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به عملکرد برخی متحجران برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان گفت: برخی سعی دارند افکار انحرافی خود را در صفوف حاجیان در مناسک حج تمتع و عمره بیان کنند در حالی که اینگونه اقدامات، ظلم به کشور خود، جهان اسلام و انحراف از فلسفه قبله است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: برای عزت مسلمانان، امکانات امت اسلامی باید در یک جهت قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها