گام‌های حرفه‌ای برای ورود به بازار کار (12)‌

چگونه‌ کار ‌مورد ‌علاقه ‌خود ‌‌را ‌‌انتخاب ‌کنیم؟

پس از فارغ‌ شدن از مصاحبه و تمامی اضطراب‌های این پروسه از کاریابی، گام بعدی شما تلاش یا صرفاً انتظار برای دریافت یک یا چند پیشنهاد کاری (اگر در بیش از یک مصاحبه شرکت کرده‌اید) است. به همین منظور، چنانچه به شما تاریخ دقیقی درباره اعلام قبولی‌تان در مصاحبه داده نشده است، تماس تلفنی یا ارتباط خود را با شرکت یا مرکز استخدامی مورد نظر قطع نکنید و تا زمان دریافت پاسخ قطعی از جانب آنان ناامید نشوید. همیشه با پرسش‌هایی مثل «می‌توانم بدانم جواب قطعی را چه زمانی می‌دهید؟» یا «آیا مصاحبه یا مراحل دیگری هم در کار است؟» پیشقدم شوید و به کارفرما نشان دهید که به کار با او علاقه‌مندید. با این حال بیشتر شرکت‌ها و مراکز استخدامی با اطلاعیه، نامه یا تماس تلفنی شما را در جریان فرآیند استخدام (در صورتی که در مصاحبه پذیرفته نشوید) یا حتی قبول نشدن‌تان قرار می‌دهند.
کد خبر: ۲۳۱۰۸۱

پیشنهاد کار یا دعوت به کار

این مرحله از استخدام تقریباً به منزله قبولی شما در مصاحبه و تمامی فرآیندهای استخدامی پیشین و دعوت رسمی از شما برای شروع کار و همکاری با یک شرکت یا کارفرمای جدید است.

کارفرمایان برای دعوت از متقاضیان استخدام به کار، روش‌های مختلفی در پیش می‌گیرند. گاه این دعوت به صورت حضوری و شفاهی انجام می‌گیرد، به طوری که از شما دعوت می‌شود تا درباره شرایط کاری، حقوق و مزایا، محل استخدام، تاریخ شروع به کار ساعت‌های کاری با کارفرما یا فردی که مسوول استخدام در آن شرکت است، دیداری داشته باشید و مذاکره کنید یا گاه دعوتنامه‌هایی با ای‌میل یا پست پس از آگاهی از قبول شدن در مصاحبه برای شما ارسال می‌شوند که حاوی همان نکات مذکور است. با این حال، استخدام شما ممکن است منوط به شروطی مثل برگ تایید سلامت جسمی یا روانی، تکمیل دوره‌های خاص آموزشی مثل آموزش کامپیوتر، روابط عمومی، برخورد با ارباب‌ رجوع و برگه تاییدیه صلاحیت اخلاقی و شغلی از سوی معرفان شما باشد که باید از پیش، برای تهیه آنها یا پذیرفتن آنها آمادگی داشته باشید.

تصمیم‌گیری

مشکل زمان‌بندی: یکی از مشکلات داوطلبان استخدام یا فارغ‌التحصیلان جویای کار می‌تواند همزمانی یا تقارن پیشنهادهای مختلف کاری باشد که از کارفرمایان مختلف یا مراکز مختلف استخدامی (در صورت قبول شدن در مصاحبه آنان) دریافت می‌کنند. گاه نیز پیش می‌آید که با وجود دریافت دعوت به کار از یک جا، منتظر دریافت نتیجه مصاحبه مرکز استخدامی یا کارفرمای دیگر هستید و برای دادن جواب قطعی خود به کارفرمای اول محدودیت زمانی دارید. در چنین حالتی چه می‌کنید؟ آیا پیشنهاد کار اول را کنار می‌گذارید و منتظر نتیجه مصاحبه یا مصاحبه‌های دیگر می‌مانید؟ آیا مطمئن هستید که نتیجه مصاحبه‌های دیگر مثبت خواهد بود و شما پیشنهادهای کار دیگری را در آینده دریافت خواهید کرد؟ توجه به نکات زیر می‌تواند مفید باشد:

1 ــ می‌توانید با یک مشاور کاریابی و یا فردی که در کارهای مختلف سررشته دارد مشورت کنید و مزایا و معایب هر شغل (در صورتی که دو یا چند پیشنهاد کاری را در آن واحد دریافت کرده‌اید) را از او جویا شوید. به خاطر داشته باشید که تنها به حقوق پیشنهاد شده توجه نکنید و عوامل دیگر همچون مزایا، بیمه، خدمات درمانی، سرویس ایاب و ذهاب، محل خدمت، شرایط کار و مهم‌تر از همه علاقه خودتان را مد نظر قرار دهید. برای مثال، شرکتx  ممکن است حقوق بیشتری در اختیار شما قرار دهد؛ در حالی که شرکتy  ساعات کاری کمتری داشته باشد.

2 ــ می‌توانید با کارفرما یا کسی که پیشنهاد شغلی اولی را به شما عرضه کرده، تماس بگیرید و از او بخواهید مهلت دادن جواب قطعی شما را تمدید کند.

3 ــ اگر می‌بینید واقعاً به کاری علاقه ندارید و با وجود  قبول شدن در مصاحبه و دعوت به کار در خود کشش یا علاقه لازم برای شروع به کار را نمی‌بینید، آن را کنار بگذارید. اگر در یک مصاحبه قبول شدید، مطمئناً با کمی تلاش در مصاحبه‌های کاری دیگر هم قبول خواهید شد.

4 ــ در صورتی که مصاحبه دیگری در پیش رو دارید و حس می‌کنید با شرکت نکردن در آن یک موقعیت شغلی ایده‌آل را از دست خواهید داد، براحتی این مساله را با کسی که پیشنهاد شغلی اول را به شما عرضه کرده در میان بگذارید و برای او توضیح دهید که برای انتخاب گزینه صحیح به فرصت احتیاج دارید. در غیر این صورت، می‌توانید بعکس رفتار کنید و از کسی که قرار است با او در آینده‌ای نزدیک مصاحبه داشته باشید، بخواهید مصاحبه را جلو بیندازد. با این حال این شیوه‌ها گاه کارساز نیست و شما باید در نهایت بتوانید بهترین را برای خود انتخاب کنید.

5 ــ در مواقعی که چند پیشنهاد کاری به شما می‌شود، هیچ چیز مطمئن‌تر از اعتماد به حس درونی خودتان نیست. اگر دودل هستید، به فهرست اولیه آرمان‌های شغلی‌تان مراجعه کنید و ببینید در کدام شغل رضایت بیشتری خواهید داشت. حسی که در زمان انجام مصاحبه داشتید نیز برای انتخاب گزینه صحیح موثر است. با کدام کارفرما راحتی بیشتری احساس می‌کردید؟ کدام کارفرما به نظر شما ایده‌آل‌تر بود؟ چه خصوصیات مثبتی در هر کدام از کارفرماها وجود داشت؟ وظایف محوله به شما چه خواهد بود؟ کارفرمایان مختلف چه مطالباتی از شما خواهند داشت؟ آیا آموزشی در کار خواهد بود و اگر این چنین است چه کسی هزینه آن را پرداخت خواهد کرد؟ آیا حقوق ثابتی دریافت خواهید کرد و در غیر این صورت چقدر از درآمد شما خالص و چقدر بر‌اساس پورسانت است؟ اضافه کاری خواهید داشت؟

رد پیشنهاد یا قبول پیشنهاد: اگر پیشنهادی را قبول می‌کنید، می‌توانید وارد مرحله بعدی یعنی امضای قرارداد کار، مذاکره (درباره میزان دقیق حقوق، شرایط کار و مطالبات خودتان) و در نهایت استخدام شوید.

اگر قصد رد کردن پیشنهاد یک کار را دارید، می‌توانید با ارسال نامه یا ایمیل، محترمانه تصمیم خود را اعلام کنید. از این نامه یک نسخه کپی تهیه و آن را نزد خود نگه دارید؛ چرا که ممکن است در آینده بخواهید شغل خود یا کارفرمایتان را تغییر دهید و بتوانید این نامه را به عنوان یکی از مدارکی که همراه خود برای استخدام مجدد می‌برید، همراه داشته باشید. به خاطر داشته باشید که در صورت رد یک پیشنهاد، نامه یاد شده را در اسرع وقت برای آنها ارسال کنید تا آنها نیز فرصت لازم برای دعوت از دیگر داوطلب‌ها را داشته باشند.

حسین عابدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها