27 فروردین 82 / 19:23:20 جام جم آنلاین - روزنامه لوریان لوژور چاپ بیروت در شماره روز چهارشنبه 16 آوریل گزارشی را از بغداد منتشر کرد: «مرگ بر بوش» ، «اشغال نه» ، «امریکایی ها به خانه برگردید»
کد خبر: ۲۲۷۵۵
.
هر روز تعداد بغدادی هایی که جرات می کنند در مقابل سربازان امریکایی ایستادگی کرده و نسبت به عواقبی که جنگ برای آنها به ارمغان آورده ، اعتراض می کنند ، غارتهای گسترده ، فقدان آب ، برق ، بهداشت .
روز سه شنبه 15 آوریل حوالی ظهر ، چهار سرنشین یک خودرو هنگام عبور از کنار یک گروه گشتی امریکایی در خیابان پرتردد «کراده داخل» پایتخت عراق فریاد زدند: «امریکایی گمشو».
نظامیان امریکایی فورا واکنش نشان دادند.
آنها خودرو را متوقف کردند و چهار دانشجوی سرنشین خودرو را با مشت و لگد بیرون کشیدند و آنها را به روی شکم بر کف خیابان دراز کردند و دستهای آنها را از پشت بستند.
در حالی که سربازان خودرو را تفتیش می کردند ، مردم زیادی پیرامون این صحنه جمع شده و صدای اعتراض آنها نسبت به رفتار وحشیانه امریکایی هر لحظه بالا می گرفت .
سرانجام با پادرمیانی چند عراقی که انگلیسی صحبت می کردند ، جوانان دانشجو آزاد شدند.
نبرث ، یکی از این دانشجویان پس از سوار شدن به داخل خودرو گفت : از آنها متنفرم ، قسم می خورم آنها را می کشم ! یک روز یک کمربند مواد منفجره به خود می بندم و آنها را به درک می فرستم .
در فاصله نه چندان دورتر ، بیش از سیصد نفر از چند روز پیش ، هر روز در مقابل هتل فلسطین ، مقر فرماندهی امریکایی ها و محل اقامت خبرنگاران تجمع می کنند.
دانشجویان ، استادان ، پزشکان ، وکلا و شهروندان ساده که نسبت به هرج ومرج حاکم بر بغداد، «اشغال» و «طرحهای پنهانی» جورج بوش برای کشورشان اعتراض می کنند.
یاسر ، یک مهندس 40 ساله می گوید: ما ترسی از این که به ما شلیک کنند ، نداریم .
اقدام ما صحیح است . اینجا کشور ماست و تنها خداوند در مورد اعمال ما قضاوت خواهد کرد .
وی پلاکاردی را در دست دارد که روی آن نوشته شده : «آزادی آری ، اشغال نه».
در بغداد، تفنگداران محافظ هتل فلسطین که اغلب سربازان جوان کمتر از 20 سال هستند ، با شنیدن شعار «مرگ بر بوش ، مرگ بر بوش» بیش از پیش عصبی می شوند.
در چند دقیقه آنها تجمع کنندگان را محاصره می کنند و مانع نزدیک شدن خبرنگاران به آنها می شوند.
بغدادی های مسن تر می گویند: هرگز شهر خود را در چنین فقر و فلاکتی ندیده اند و به تانکهای امریکایی می نگرند که از مقابل آنها عبور می کنند.
افرادی که مقابل هتل فلسطین تظاهرات می کنند ، ساعتها شعار می دهند: «شیعه و سنی ، ما متحد هستیم ، کشور ما فروشی نیست» یا «اسلام آری ، تروریست های امریکایی نه» .
تانکها و گروه گشتی امریکایی که در بغداد گشت می زنند به ندرت با ابراز احساسات دوستانه روبه رو می شوند.
احمد، یک مغازه دار بغداد که عبور تانکهای امریکایی را تماشا می کند ، با خشم می گوید: «این آزادی و دمکراسی است که آنها به عراق وعده داده بودند. عالی نیست؛»

اعتراض سازمان های غیر دولتی به جنایات جنگی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها