بوئنوس‌آیرس شهری با فرهنگ‌های گوناگون است. ساکنان شهر از نژادها و قومیت‌های مختلف قاره‌های جهان هستند. همین تنوع ساکنان، تنوع فرهنگ‌ها را ایجاد کرده است. اکثر مردم شهر مذهب کاتولیک رمی دارند. اقلیت‌های دینی بوئنوس‌آیرس را مسلمانان، پروتستان‌ها، ارتودکس‌ها و یهودیان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۲۵۷۷۰

بوئنوس آیرس، هوایی مرطوب دارد و میانگین دمای سالانه‌اش، 5/17 درجه سانتیگراد است. در این شهر سالانه 1150 میلی‌متر باران می‌بارد. در ماه ژانویه، میانگین دمای شهر به 30 درجه سانتیگراد و در زمستان به 15 درجه سانتیگراد می‌رسد. از آنجا که بوئنوس‌آیرس در نیمکره جنوبی قرار دارد، گرم‌ترین روزهایش در ماه‌های سرد نیمکره شمالی است.

بوئنوس‌آیرس، مرکز اقتصادی، صنعتی، سیاسی و فرهنگی آرژانتین است. بندر شهر، از شلوغ‌ترین بنادر در آمریکای جنوبی است. کشتی‌های زیادی در ریورپلاته (رود نقره‌ای) تردد می‌کنند و کالا و مسافر به برزیل، اروگوئه و پاراگوئه می‌برند.

بوئنوس‌آیرس سیزدهمین اقتصاد بزرگ را در میان شهرهای جهان داراست. در حومه شهر مزارع و دامداری‌های زیادی به چشم می‌خورد. در آنجا گوشت، لبنیات، پشم و محصولات چرمی تولید می‌شود و علاوه بر مصرف در شهر، به کشورهای مختلف نیز صادر می‌گردد.

تاثیرپذیری از فرهنگ اروپایی

بوئنوس‌آیرس به شدت از فرهنگ اروپایی تاثیر پذیرفته است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین تالارهای اپرا در جهان را دارد. البته این تالار برای تعمیرات و بازسازی بسته است و تا سال 2010 بازگشایی نخواهد شد. مردم شهر به تئاتر، موسیقی، هنرهای زیبا، دکوراسیون و کتاب علاقه زیادی دارند. شمار موزه‌های شهر نیز در خور توجه است و هر روز خیلی‌ها از این موزه‌ها دیدن می‌کنند.

زبان رسمی مردم بوئنوس‌آیرس، اسپانیایی است. اقلیت‌های قومی به زبان خود صحبت می‌کنند. جالب است بدانید اولین  بار در سال 1896 سینما به بوئنوس‌آیرس راه یافت. امروزه این شهر مرکز سینمای آرژانتین است. در آنجا تا به حال 2000 فیلم کارگردانی یا تولید شده است.

شهری رویایی برای گردشگران

طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، از سال 2002 به بعد گردشگری در آرژانتین روبه‌ رشد بوده. براساس گزارش مجله بین‌المللی سفر به علاوه تفریح در سال 2008، بوئنوس آیرس پس از بانکوک تایلند، دومین شهری بود که گردشگران در جهان آرزوی دیدن آن را داشته‌اند. شهر جاذبه‌های زیاد هنری، تاریخی، طبیعی، فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای گردشگران دارد.

به این مجموعه‌ها باید بازارها و مراکز خرید فراوان و متنوع را نیز افزود که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند و گردشگران زیادی را جذب می‌کنند.

بوئنوس آیرس، شبکه گسترده‌ای از خطوط حمل و نقل دارد. شبکه اتوبوس‌رانی بوئنوس آیرس خصوصی است و شرکت‌های متعددی در 150 خط اتوبوس‌رانی شهر فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها بدون حمایت مالی دولت به کار خود ادامه می‌دهند و خودگردان و خودکفا هستند. بلیت‌ اتوبوس‌‌ها باتوجه به کیفیت و خدمات آنها از ارزان تا گران وجود دارد.

این شهر همچنین 40 هزار تاکسی دارد. ولی درصد درخور توجهی از اهالی بوئنوس‌ آیرس با مترو رفت و آمد می‌کنند. این شهر قدیمی‌ترین شبکه مترو در نیمکره جنوبی را دارد که اولین خط آن در سال 1913 به بهره‌برداری رسید. متروی بوئنوس آیرس 6 خط و 52 کیلومتر طول و 74 ایستگاه دارد.

براساس برنامه گسترش شبکه مترو، طول خطوط متروی بوئنوس آیرس تا سال 2011 به 89 کیلومتر افزایش خواهد یافت. قیمت بلیت مترو، ارزان‌تر از اتوبوس است و روزانه 3/1 میلیون سفر با مترو انجام می‌شود.

شهر بوئنوس آیرس سیستم تراموا هم دارد که طول خطوط آن 860 کیلومتر است و در نقاط مختلف شهر گسترش یافته است. از بوئنوس آیرس با قطار می‌توان به شهرهای دیگر سفر کرد. قطار بوئنوس آیرس به دوساریو و کوردوبا، با سرعت 320 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

ترجمه و تالیف: جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها