رئیسی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

مشکلات جهان اسلام ناشی از بی‌بصیرتی است

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جهان اسلام در شرایط کنونی ناشی از بی‌بصیرتی است، اضافه کرد: آیا مسلمانان بی‌بصیرت بودند که در مقابل امام حسین(ع) شمشیر کشیدند یا کافران؟
کد خبر: ۲۲۵۴۶۵
به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم رئیسی معاون اول رئیس قوه قضائیه که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران سخن می‌گفت، با تسلیت فرارسیدن ایام محرم حسینی(ع) اظهار داشت: شور حسینی(ع) و محبت بر دلها نسبت به امام‌حسین(ع) اگر توام با شعور باشد ثمره ارزشمندی همچون تسلیم در برابر حضرت حق را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در باب معرف و شناخت نست به امام(ع) باید دو نوع شناخت "شناسنامه‌ای" و "ولوی" داشته باشیم، اظهار داشت: شناخت "ولوی" به معنای شناخت معرفت نسبت به مقام ولایت امام(ع) است.

رئیسی با اشاره به روایتی از ائمه(ع) ، تصریح کرد: کسانی که ترک باب معرفت و شناخت نسبت به امام(ع) داشته باشند انسان‌هایی مرده در میان زندگان هستند و در واقع کسی که امام شناسی را پیشه نکند حیاتش از نوع حیات جاهلی خواهد بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امام(ع) بر انسان‌ها حقوقی دارد، افزود: اولین حق امام(ع) نسبت به انسان‌ها حق دوستی، محبت و مودت است و این مودت زمانی حاصل می‌شود که ره‌آوردی از معرفت و شناخت باشد.

رئیسی دومین حق امام(ع) بر انسان‌ها را حق اطاعت و فرمانبرداری دانست و گفت: سومین حق امام بر انسان‌ها الگوپذیری است و ما باید آن بزرگان را در تمام شئون زندگی الگو و سرمشق قرار دهیم.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با تاکید بر اینکه باید عاشورای حسینی را به متن زندگی بیاوریم، افزود: اشک ریختن، حزن و ماتم و اندوه داشتن بسیار خوب است اما باید توام با معرفت نسبت به عاشورا باشد، عاشورایی که جلوه عشق‌ورزی به خدا، دلدادگی به حضرت حق، نماز، ‌اخلاص، توکل به خدا، صبر و استقامت، بندگی و عبودیت، ایثار، وفا و ... می‌باشد.

وی به بخش‌های سخنان حماسی امام حسین(ع) ‌در طول مسیر حرکت از مدینه تا کربلا و در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: علت‌العلل نهضت امام حسین(ع) بر اساس گفته‌ ایشان امر به معروف و نهی از منکر است و این فریضه الهی باید در زندگی زائر و عزادار امام(ع) نیز جریان داشته باشد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به روایتی از امام(ع) مبنی بر اینکه ترک امر به معروف و نهی از منکر باعث تسلط اشرار بر جامعه خواهد شد، خاطرنشان کرد: جنایات غزه محصول ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی و جهان اسلام است، اگر کشورهای اسلامی بر سر آمریکا و صهیونیست‌ها فریاد می‌زدند و از باب امر به معروف و نهی از منکر اقدام می‌کردند شاهد این همه ظلم و ستم در جهان و بویژه در غزه نبودیم.

رئیسی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از سوی ملت‌ها باعث بازدارندگی حکومت‌ها از اشتباهات می‌شود، با قرائت آیه‌ای از قران کریم تصریح کرد: خداوند در آیاتی از قرآن کریم به بحث خشیت در مورد مبلغان رسالات الهی اشاره کرده است و اولیای خدا به هیچ عنوان مجاز به خشیت از غیر خدا نیستند.

وی با اشاره به تفاوت بین خشیت و خوف، اظهار داشت:‌ انسان ممکن است از یک حیوان وحشی یا مار نیز خوف داشته‌باشد اما به هیچ عنوان حق ندارد غیر از خدا را در جهان هستی موثر بداند که این مفهوم خشیت است.

سخنران پیش از خطبه‌ها با اشاره به فعالیت 3 هزار کانال ماهواره‌ای که در ایران قابل دریافت است، اظهار داشت: انسان‌های دلداده می‌خواهند با وجود تهمت‌ها و بدگویی‌ها امر به معروف و نهی از منکر کنند و مطمئن باشید اگر این انسان‌ها از غیر خدا خشیت نداشته باشند پیروزی از آن این مبلغان الهی خواهد بود.

رئیسی با اشاره به بخشی از سخنان ملاصدرا مبنی بر اینکه انسان دو تولد دارد، اضافه کرد: بر این اساس یک روز تولد شخص انسان است و یک روز تولد شخصیت او و عاشورا روز تولد شخصیت امام‌حسین(ع) است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه باید در عزاداری‌ها علاوه بر بخش عاطفی به بخش معرفتی و شناخت امام(ع) و اهداف مقدس ایشان نیز پرداخته شود، افزود: مواردی مانند قمه‌زدن، شمایل درست کردن، خواندن مرثیه‌ها و مصیبت‌های غلط و ... از جمله ظرف‌های نامتناسبی است که در عزاداری‌ها اشاره می‌شود در صورتی که ظرف و مظروف در عزاداری‌ها باید متناسب باشد.

وی با اشاره به بیاناتی از امام سجاد(ع) در مورد حضرت عباس(ع)، اظهار داشت: ایشان در این بیانات بر بصیرت حضرت عباس(ع) تاکید کرده و آن را به عنوان تابلویی در مقابل دید ما مسلمانان قرار می‌دهند اما متاسفانه بیشتر به زور بازو و چشم و ابروی ایشان پرداخته می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جهان اسلام در شرایط کنونی ناشی از بی‌بصیرتی است، اضافه کرد: آیا مسلمانان بی‌بصیرت بودند که در مقابل امام علی(ع) شمشیر کشیدند یا کافران؟ آیا مسلمانان بی‌بصیرت بودند که دل امام مجتبی(ع) را خون کردند یا کافران؟ و آیا مسلمانان بی‌بصیرت بودند که مقابل امام حسین (ع) شمشیر کشیدند یا کافران؟
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها