قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه علت شرکت نکردن جمهور ی اسلامی ایران در اجلاس پاریس با موضوع افغانستان را اظهارات غیر دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه و عدم رعایت آداب و الزامات میزبانی در آستانه این اجلاس اعلام کرد.
کد خبر: ۲۲۳۳۸۵

به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران بر تعهد و نقش ایران برای استقرار صلح و ثبات و امنیت و تقویت دولت و ارتش ملی در افغانستان تاکید کرد و گفت: همواره معتقدیم باید در جهت استقرار صلح و ثبات و امنیت درافغانستان تلاش شود اگر چه امروز شاهد تشدید نا امنی و اقدامات افراط گرایانه و ازدیاد کشت مواد مخدر در این کشور هستیم،اما اقدام ضروری و لازمی که انتظار می رفت برای بهبود وضعیت مردم افغانستان صورت نگرفته و به گواهی اجلاس قبلی، ما در این زمینه فعال بوده ایم و دراصل موضوع آمادگی داشتیم .

وی ادامه داد: این مساله به هماهنگی و اقدام جدی بین المللی در تمام ابعاد نیاز دارد نه اینکه میزبانی مانند فرانسه دعوت کند و درخواست کند برای حضور وزیر خارجه ما برای کسب مشورت و رایزنی و از سوی دیگر با اظهارات غیر دیپلماتیک آداب میزبانی و الزامات این مشورت را انجام ندهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین برخی گزارش های حاکی از ملاقات میان معاون رئیس جمهور ایران با مقامات رسمی َآمریکا را قویا تکذیب کرد و گفت: درنوع اخباری که از منابع صهیونیستی منتشر می شود از همان ابتدا در صحت آنها شک کنید. تجربه ثابت کرده این اخبار بی پایه است و با اهداف القایی منتشر می شود.

وی هدف سفر اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی به آمریکا را دیدار با ایرانیان مقیم آن کشور و در هماهنگی با وزارت خارجه معرفی کرد و گفت: در مورد آقای مشائی اصلا چنین چیزی نبوده است و این گزارش ها بی پایه تر از آن است که نیاز به تکذیب داشته باشد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا در اجلاس اخیر منامه در باره پیشنهاد گروه 1+5 در باره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مذاکره شده است که سخنگو نسبت به مطرح شدن چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تا آنجا که بررسی کرده ام ، چنین چیزی نیست.

به گفته قشقاوی ، محموله کمک های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای مردم غزه توسط هلال احمر جمهوری اسلامی ایران درحال ارسال است.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری کشورهای اسلامی از جمله گروه کاری تروئیکای مجمع پارلمانی آسیایی متشکل از ایران، اندونزی و سوریه بعلاوه مصر اینگونه اقدامات به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهارات برخی افراد در جمهوری آذربایجان درباره آذربایجان شمالی و جنوبی و همچنین نصب نقشه هایی در فرودگاه باکو با عبارت مجعول خلیج عربی را در مغایرت با واقعیتهای جغرافیایی و سیاسی دانست.

قشقاوی گفت: رابطه خوبی با آذریایجان داریم و بحث های اینگونه که با واقعیت های موجود جغرافیایی، سرزمینی، سیاسی وحاکمیت ملی مغایرت دارد چیزی نیست که با اظهارات و نقشه قابل تعویض باشد .

اعلام آمادگی ایران برای افتتاح دفتر دیپلماتیک اروپا در تهران

حسن قشقاوی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران، با بیان اینکه "افتتاح دفتر دیپلماتیک اروپا مصوبه شورای وزیران اروپایی است"، خاطرنشان کرد که تهران با نظر مثبت از افتتاح این دفتر استقبال می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این پرسش که "چرا در این خصوص اطلاع رسانی نشده است؟"، گفت: این موضوع مخفی نیست بلکه مصوبه روشن شورای وزیران اروپایی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره همکاری هسته ای آمریکا با امارات گفت: اینکه کشوری بخواهد منابع انرژی خود را متنوع کند، کار مثبتی است و خود ما نیز پیشنهاد کنسرسیوم را مطرح کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما حق مسلم ایران و همه کشورها می دانیم که در چارچوب ان.پی. تی به گسترش منابع انرژی خود بپردازند.

قشقاوی در عین حال به انتقاد از آمریکا پرداخت و گفت: اشکال وارده در این زمینه به کاخ سفید است که می خواهد برخورد دوگانه و گزینشی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد که اگر طرف غربی این حق را قائل است، پس این همه فضاسازی درباره فعالیت های صلح آمیز ایران چه معنایی دارد؟
به اعتقاد سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، اینگونه برخورد دوگانه طرف غرب را بیشتر دچار چالش می کند.

قشقاوی در ادامه این نشست هفتگی همچنین خبر داد که امروز دکتر احمدی نژاد تلفنی با مقامات هندی گفت و گو می کند. قشقاوی هدف این گفت و گوی تلفنی را کاهش تنش در منطقه عنوان کرد و همچنین خبر داد نماینده ایران در همین راستا در آینده ای نزدیک راهی دهلی نو خواهد شد.

ایران پیشتاز کمک به مردم غزه است

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص کمک های انسانی جمهوری اسلامی ایران به غزه یادآور شد که دولت، ملت و هلال احمر ایران برای رساندن کمک های انسانی، غذایی، دارویی و بهداشتی به غزه پیشتاز هستند.

قشقاوی همچنین از تلاش های ایران در کنفرانس اخیر مربوط به خلع سلاح کشتار جمعی خبر داد و یادآور شد که به رغم این تلاش ها، واشنگتن در این اجلاس ها نقش منفی بازی کرد. بنابراین این اجلاس ها موفق نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که "آیا ایران آماده است با آمریکا برای مبارزه با تروریست ها و دشمن مشترک در افغانستان همکاری کند؟"، با اشاره به نقش مثبت و حضور فعال ایران در اجلاس های قبلی مربوط به افغانستان در بن و توکیو خاطرنشان کرد که عملکرد مثبت تهران با اقدام خصمانه آمریکا مواجه شد.

وی یادآور شد که حتی رسانه های آمریکایی نیز بارها مسئولان این کشور را مورد سوال قرار دادند که چرا بعد از همکاری مثبت ایران، عبارات ناشایستی توسط بوش علیه ایران به کار رفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها