هنیه در سالگرد تاسیس حماس:

عملکرد اسراییل در قبال آتش‌بس منفی بود

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در مراسم یازدهمین سالگرد تاسیس جنبش حماس در نوار غزه حضور گسترده‌ مردم محاصره شده غزه در این مراسم را پاسخی محکم به دشمنان داخلی و خارجی ملت فلسطین دانست.
کد خبر: ۲۲۳۳۲۶

به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در این مراسم خطاب به مردم غزه اظهار داشت: مردم پاک، عزیز و صبور غزه به شما به دلیل حضور گسترده‌تان در مراسم یازدهمین سالگرد تاسیس جنبش حماس تبریک می‌گویم زیرا با این حضور حمایت‌تان را از حماس و اصول و ضوابط و حقوق مشروع‌تان اعلام کردید.

وی افزود: امروز نه تنها یک روز بزرگ برای حماس و روز ملی برای فلسطین بلکه یک روز ملی برای کشورهای عربی و اسلامی است زیرا حماس امروز نماینده ملت فلسطین و یا نماینده این جنبش نیست بلکه فراتر از آن رفته و نماینده تمامی آزادگان و انسان‌های شرافتمندی است که در خندق مقاومت و ممانعت ایستاده‌اند.

وی تاکید کرد: پس از محاصره غزه و تمامی توطئه‌هایی که علیه ساکنان غزه جنبش حماس و دولت آن انجام شد تا بدین وسیله مردم صبور و مبارز غزه را تسلیم نمایند شاهد هستیم که مردم مقاوم غزه تسلیم این توطئه‌ها نشده‌اند.

هنیه تاکید کرد: محاصره غزه که از ماه‌ها پیش شدت یافته به جایی کشیده شد که مردم ما و حتی کودکان‌مان مجبور به روشن کردن شمع شدند، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های ما به دلیل محاصره تعطیل شده‌اند اما مردم غزه با چنین حضور گسترده‌ای ثابت کرده‌اند که همچنان بر اصول و ارزش‌هایشان پافشاری دارند و ایمان راسخی که در قلب آنها و در قلب‌های تمامی مومنان وجود دارد همواره ثابت خواهد ماند.

وی این حضور را بشارتی برای مومنان و شکستی برای منافقان دانست و افزود: کسانی که در خارج فلسطین ناظر موضع‌گیری‌های شما هستند و سعی دارند ببینند که این محاصره در تحقق اهدافش مبنی بر تسلیم نمودن مردم غزه موفق شده است یا خیر امروز در می‌یابند که این محاصره هرگز نتوانست عزم و اراده‌ مردم فلسطین را متزلزل سازد. آنها که امروز اوضاع غزه را دنبال می‌کنند دریافتند سیاست تحریم، گرسنگی و محاصره هرگز نمی‌تواند زنان، مردان و کودکان غزه را تسلیم کند. این پاسخ ما به همه‌ی کسانی است که مردم غزه را محاصره کرده‌اند و علیه ملت فلسطین دسیسه کرده‌اند.

وی عنوان داشت: مردم ما با این حضور گسترده ثابت کرد که نسبت به گذشته و حتی پیش از محاصره قوی‌تر شده است. همانطور که جنبش حماس نیز از قبل قوی‌تر شده است.

هنیه تاکید کرد: این پیام ما به دولت رو به پایان جرج بوش دولت اوباما، صهیونیست‌ها و تمام کسانی است که در خندق‌ آنها ایستاده‌اند با اطمینان به آنها می‌گوییم که هرگز علیه این مردم بزرگوار پیروز نخواهید شد این پاسخ ملت ما به دولت آمریکا و دولت بوش است که از هیچ تلاشی علیه ملت فلسطین فروگذار نکرد و همچنان پاسخ به کسانی است که برای براندازی به قدرت و دولت حماس تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: ما خطاب به بوش، رهبران اشغالگر و همدستان آنها که در محاصره‌ مردم فلسطین و اعمال فشار علیه حماس مشارکت داشته‌اند، می‌گوییم که شما هرگز موفق به براندازی حماس نخواهید شد به بوش می‌گوییم تو سقوط خواهی کرد ولی مقاومت ما و جنبش ما سقوط نخواهد کرد.

هنیه تشکیل جنبش حماس را موجب اعاده‌ اعتبار و حیثیت برای مساله‌ی فلسطین دانست و افزود: حماس توانست مساله فلسطین را که پس از مذاکرات بیهوده‌ با رژیم اشغالگر اعتبارش را از دست داده بود بار دیگر اعتبار را به این مساله بازگرداند همانطور که اعتبار را به برنامه‌ مقاومت، جهاد و پایداری بازگرداند و توانست مساله‌ فلسطین را فراتر از عرصه‌ی فلسطین به جهان و اسلام سوق دهد.

نخست وزیر دولت برکنار‌شده‌ فلسطین گفت: حماس با ظلم‌های زیادی از سوی اشغالگران، نزدیکان و جامعه‌ بین‌المللی روبرو شد. تنها به این دلیل که به اصول مقاومت و حقوق مردم فلسطین پایبند بود و با ظلم اشغالگران مخالفت می‌کرد اما توانست با وجود تمامی این دسیسه‌ها و اعمال فشارها و تهدیدها پیروز شود. خواهران و برادران به رغم تمامی این ظلم‌ها، محاصره و جدا کردن نوار غزه از کرانه باختری و توطئه‌های امنیتی آنها نتوانستند به حماس ضربه‌ سیاسی و نظامی بزنند. امروز حماس در یازدهمین سالگرد تاسیسش یک معجزه‌ سیاسی انجام داده است و آن هم ایستادگی در برابر محاصره‌ای است که در طول تاریخ بی‌بدیل بوده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی  دلیل محاصره‌ نوار غزه را مبارزه و مقاومت فلسطینیان در برابر اشغالگران دانست و افزود: این محاصره تنها مردم غزه و حماس را هدف قرار نداده است بلکه طرح کامل حماس برای فلسطین را هدف قرار داده است. زیرا، تاریخچه‌ این محاصره به بعد از امضای توافقنامه‌ بی‌فایده‌ کمپ‌دیوید برمی‌گردد که بعد از پیروزی حماس در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین تشدید شد و پس از پافشاری جنبش حماس بر موضع‌گیری‌هایش نیز شدت بیشتری یافت.

هنیه تاکید کرد: این محاصره نه تنها مشکلات و درد و رنج مردم فلسطین را افشا نمود بلکه جنایاتی را افشا کرد که به نوعی جامعه‌ بین‌المللی در انجام ‌آن دخیل بوده است و توانست توطئه‌هایی که علیه مردم فلسطین صورت گرفت را نیز فاش نمود.

وی ادامه داد: اعلام همبستگی کشورهای عربی و اسلامی و تمامی آزادگان جهان با ملت ما به همه نشان داده شد، کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی بشردوستانه به غزه ثابت کرد که آنها برای اعلام همبستگی با مردم غزه به این منطقه آمدند همانطور که تظاهرات‌ها در کشورهای عربی و اسلامی و حتی کشورهای اروپایی نشان از همبستگی و همدردی ملتهای جهان با مردم غزه دارد.

وی افزود: گزارش حقوق بشر سازمان ملل نیز این مساله را به اثبات رساند که طی آن محاصره غزه را یک جنایت جنگی توصیف کرده و تاکید کرد مجرمان این جنایت باید به دادگاه بین‌المللی ارجاع داده شوند.

هنیه خاطرنشان کرد: این محاصره یک هدف سیاسی دارد و آن هم تسلیم نمودن مردم مقاوم فلسطین. اما به دشمنان می‌گوییم اگر شما سلاح دارید ما ایمان داریم اگر شما پول دارید ما عزم و اراده داریم و اگر شما آمریکا را دارید، ما خدا داریم.

وی هم‌چنین به برخی از اقدامات و طرح‌های دولت حماس جهت حل مشکلات مردم غزه اشاره کرد و افزود: به رغم آن که ما هیچ گونه پولی از آمریکا و حتی کشورهای اهدا کننده دریافت نکرده‌ایم با مبالغ اندکی که در اختیار داشتیم طرح‌های اجرایی زیادی را به مرحله اجرا گذاشته‌ایم.

این رهبر برجسته حماس خاطرنشان کرد: مساله‌ محاصره تنها مساله غزه نیست بلکه کرانه باختری نیز از اقدامات خصمانه‌ دشمن در رنج و عذاب است موانع امنیتی، ساخت دیوار حایل و شهرک‌سازی‌های اسراییل که پس از کنفرانس آناپولیس شدت بیشتری یافته در کنار محاصره غزه با هدف افزایش اعمال فشارها علیه ملت فلسطین و نقض حقوق آنها انجام می‌شود و شاهد هستیم که نیروهای امنیتی در کرانه باختری که برای مبارزه با مقاومت و سرکوب مقاومت تعلیم داده شده‌اند، هیچ‌گونه تلاشی در حمایت از مردم این منطقه به ویژه الخلیل انجام نمی‌دهند و یهودیان تندرو با حمله به مساجد و مردم فلسطین حقوق این مردم را نقض نمودند و نیروهای امنیتی در برابر آنها سکوت اختیار کردند.

از سوی دیگر هنیه خاطرنشان کرد: بیت‌المقدس نیز از طرح‌های دشمن مستثنی نشده است و شاهد تلاش دشمن جهت یهودی‌سازی این شهر هستیم همانطور که حفاری‌های نیروهای صهیونیستی در زیر و اطراف مسجد‌الاقصی نیز افزایش یافته است و از سوی دیگر تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسراییل صحبت از مهاجرت فلسطینیان از سرزمین‌های اشغال شده 48 می‌کند. به لیونی، رهبران اشغالگر و کل جهان می‌گوییم فلسطینیان ساکن این منطقه پیش ما نخواهند آمد بلکه به یاری خدا ما به نزد آنها خواهیم رفت.

هنیه گفت: مساله‌ فلسطین امروز با تهدیدهای زیادی روبرو شده که نه تنها غزه بلکه کرانه باختری، بیت‌المقدس و سرزمینهای 48 را در بر می‌گیرد.

وی بار دیگر با تاکید بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی عنوان داشت طی 60 سال میلیونها آواره‌ فلسطینی در اردوگاه‌های سوریه، لبنان و اردن بی‌سرانجام ماندند وآنها باید به سرزمین‌شان بازگردند و ما نه با مهاجرت و نه با اسکان آنها موافق نیستیم و همچنان بر موضع ثابت‌مان که در نشست حق بازگشت آوارگان فلسطینی در دمشق نیز بر آن تاکید شد، پافشاری داریم و می‌گوییم باید مذاکرات جدی صورت گیرد اما نه بر اساس مذاکرات در حال جریان، کنفرانس آناپولیس و یا طرح نقشه راه بلکه بر اساس برنامه مقاومت و این مذاکرات پوچ و بی‌هدف سودی برای فلسطینیان نخواهد داشت.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین گفت: اما در خصوص مذاکرات ملی فلسطین ما همواره با مصالحه و مذاکره موافق بوده و هستیم اما متاسفانه طرف دیگر همواره از مذاکره فرار می‌کرد که ناگهان به دلیل حسابها و منافع شخصی، آمریکایی و یا اسراییلی تغییر موضع داده و برای انجام مذا کرات اعلام آمادگی کرد اما در پی آن شروط اشتباهی را مطرح نمود که ما با آن مخالفت کردیم و تاکید نمودیم که هیچ گونه شرطی را برای مذاکره نمی‌پذیریم زیرا مذاکرات باید بر اساس اصول صحیح انجام شود.

وی گفت: ما یک بسته کامل و فراگیر را برای پرونده‌ی مذاکرات و مصالحه فراهم کردیم که تمام غزه و کرانه باختری را شامل می‌شود این بسته شامل هشت پرونده مهم دولت وحدت ملی، سازماندهی تشکیلات امنیتی، سازمان آزادی بخش فلسطین، پرونده مصالحه‌ داخلی و پرونده‌ی انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین است که باید مذاکرات بر اساس تمامی این پرونده‌ها انجام شود.

هنیه تاکید کرد: مساله‌ دیگر این است که ما معتقدیم اول نباید موضوعات مورد بحث در مذاکره امضا شود و پس از آن مذاکره صورت گیرد بلکه باید ابتدا این مسائل مورد بررسی قرار گیرد و بعد ازآن امضا شود. دیگر اینکه ما با هر گونه شرط سیاسی مخالف هستیم و معتقدیم که باید به توافقنامه‌های قاهره و توافقنامه‌ مکه پایبند بود.

وی هم‌چنین مخالفتش را با اقدامات تشکیلات خودگردان فلسطین علیه مقاومت در کرانه باختری و بازگشت فعالان جنبش حماس در این منطقه و همچنین تحمیل شرط‌های سیاسی جدیدی همچون شروط چهار جانبه صلح اعلام کرد و افزود: برای انجام مصالحه باید تمامی زندانیان سیاسی در کرانه باختری آزاد شوند ما این مساله را قبلا نیز مطرح کردیم اما متاسفانه پاسخی به آن داده نشد و ما را به تاثیرپذیری از سوریه، ایران، قطر، یمن و دیگر کشورها متهم کردند.

این رهبر جنبش حماس گفت: خطاب به این افراد می‌گوییم ما خودمان تصمیم می‌گیریم و نرفتن‌مان به مذاکرات قاهره عدم پاسخگویی به درخواست‌هایمان بود و چنانچه امروز زندانیان کرانه باختری آزاد شوند ما فردا در مذاکرات قاهره حضور خواهیم یافت زیرا، مذاکرات باید با حضور تمامی گروه‌ها و نمایندگان فلسطینی صورت گیرد .

هنیه در خصوص مساله‌ آتش‌بس گفت: همانطور که می‌دانید توافقنامه آتش‌بس در یک چارچوب ملی و تحت نظارت مصر انجام شد که برای مدت شش ماه تعیین شد اما دشمن طی این شش ماه به هیچ یک از شرط‌های آتش‌بس پایبند نبود و نه تنها غزه را محاصره کرد بلکه گذرگاه‌های را بسته نگه داشت و حملاتی نیز علیه غزه انجام داد. پس از این شش ماه که چند روز آینده به اتمام می‌رسد گروه‌های فلسطینی در غزه و خارج آن نشست‌هایی را برای ارزیابی مجدد آتش‌بس و نحوه عملکرد اسراییل در قبال آن برگزار کردند که از نظر آنها عملکرد صهیونیست‌ها منفی بوده است طوری که فقط طی یک ماه گذشته حدود 20 تن از مجاهدین مقاومت در غزه به شهادت رسیدند.

وی افزود: اما متاسفانه هیچ اقدام جدی از سوی مصر به عنوان ناظر امضای توافقنامه‌ی آتش‌بس اتخاذ نشد و ما خطاب به رهبران و ملت مصر می‌گوییم هیچ کس منکر تاریخ شما، موضع استراتژیکی‌تان در قبال فلسطین و جانبداری‌های شما از ملت فلسطین نیست اما امروز برادران شما در غزه تحت ظلم و اشغال و محاصره صهیونیست‌ها قرار گرفتند. لذا، برای رویارویی با این اقدامات مقاومت خواهند کرد و به اذن خدا از اراضی میهن، ملت و حقوق‌شان دفاع خواهند کرد.

هنیه افزود: اما در خصوص مساله‌ تمدید دوره‌ ریاست تشکیلات خودگردان به رهبری ابومازن این اقدام کاملا غیر قانونی است چه این کار با حمایت کشورهای عربی یا غیر کشورهای عربی انجام بگیرد و تاکید می‌کنیم که تمدید این قانون یعنی ادامه‌ ریاست ابومازن و رهبری تشکیلات خودگردان بعد از 9 ژانویه کاملا غیر قانونی و نامشروع است.

دوم آن که هر گونه تصمیمی که در این دوران یعنی دوران انتخابات انجام بگیرد باید بر اساس قانون اساسی فلسطین و در چارچوب این قانون و بر اساس توافق ملی تمامی فلسطینیان انجام بگیرد و ریاست تشکیلات خودگردان باید برگرفته از این قانون و متعهد به مشروعیت این قانون باشد.

وی با انتقاد از اظهارات برخی از مسوولان جنبش فتح و تشکیلات خودگردان مبنی بر نگرانی جنبش حماس از مشارکت در انتخابات آینده گفت: ما هیچ ترس و هیچ نگرانی از مشارکت در انتخابات و صندوق‌های رای نداریم زیرا به خوبی از حمایت مردمی چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری و چه در خارج از آن اطمینان داریم.

هنیه تاکید کرد: ما آماده مشارکت در این انتخابات هستیم اما این مشارکت باید بر اساس یک قانون واضح و توافق ملی کامل انجام گیرد.

رییس تشکیلات خودگردان همچنین با اشاره به سیاست‌گذاری‌های دولت حماس در سال 2009 گفت: سیاست‌گذاری‌های ما حداقل تا سال 2009 بر این اساس انجام می‌گیرد:

1- تلاش برای محقق ساختن آشتی ملی یا متمرکز شدن فعالیتها در این محور

2- شکست محاصره نوار غزه

3- حمایت از مقاومت اسلامی و دفاع از آن و در اولویت قرار دادن این موضوع در سیاستهای حماس

4- تلاش برای بازسازی ساختارهای داخلی و مطمئنا جنبش حماس بر اساس این سیاستگذاری خود درصدد آن خواهد بود که مشارکت سیاسی گروه‌های مختلف فلسطینی را فراهم سازد.

5- گسترش این همکاری‌ها و بنا نهادن اساس مشارکت در سیاستها

6- تلاش برای گسترش روابط جنبش حماس با کشورهای عربی و کسب حمایتهای آنها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها