سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

تروریسم مهمترین چالش فرا روی جامعه جهانی است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، خطر تروریسم را مهمترین چالش فراروی جامعه جهانی دانست و بار دیگر بر موضع اصولی کشورمان در محکوم کردن تروریسم در هر شکل و قالبی تاکید کرد.
کد خبر: ۲۲۲۳۰۲

به گزارش ایرنا, محمد خزاعی روز سه شنبه در این نشست که با عنوان «تهدیدات ناشی از اقدامات تروریستی علیه صلح و امنیت بین المللی» برگزار شد, گفت: بدون شک مبارزه دسته جمعی علیه این پدیده شوم باید همچنان به عنوان اولویت نخست در دستور کار جامعه جهانی قرار داشته باشد و سازمان ملل متحد در این راستا نقش محوری و کلیدی ایفا کند.

وی گفت: اقدامات تروریستی اخیر در شهر بمبئی هند و پیشاور پاکستان، که ما بار دیگر آنها را بشدت محکوم می‌کنیم، یک تذکر مجدد به همه ما بود که تروریسم خطری فرامرزی است و تروریست‌ها برای تحقق اهداف شوم خود از ضربه زدن وکشتار مردم در کشورهای مختلف و تخریب روابط میان آنها ابائی ندارند.

خزاعی ضمن تاکید بر اهمیت و لزوم مشارکت سازوکارهای ضد تروریستی سازمان ملل در اقدام دسته جمعی علیه تروریسم، تصریح کرد دولت ایران با چنین دیدگاهی خود را متعهد به همکاری با این سازوکارها نموده و در این راستا تاکنون 5 گزارش ملی خود را به «کمیته مبارزه با تروریسم» ارائه داده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی جدا از اقدامات متعدد خود در اجرای قطعنامه 1373 و دیگر قطعنامه های مربوط به مبارزه با تروریسم، اقداماتی را نیز برای مقابله با پولشوئی انجام داده و ترتیبات عملی نیز برای تقویت امنیت مرزهای خود با همسایگانش اجرا کرده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین با اشاره به اقدامات ایران در مبارزه شدید و پرهزینه با قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته، آن را یکی دیگر از جنبه‌های دیگر مشارکت جدی ایران در جنگ علیه تروریسم و زمینه های رشد آن دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اجرای قطعنامه 1267 و دیگر قطعنامه های مربوط به مبارزه با القاعده و گروههای تندرو، گام‌های جدی و موثری برداشته و به عنوان یکی از اولین قربانیان گروههای تندروی تروریست و به عنوان کشوری که در معرض اقدامات جنایتکارانه گروههای تروریستی چون جندالله قرار دارد که گفته می شود با القاعده و سایر گروههای تروریستی پیوند دارد، منافع خود را در مبارزه بی امان و قاطع علیه تروریسم می‌داند و از تلاش‌های سازمان ملل در این راستا فعالانه حمایت کرده و بنوبه خود در آن مشارکت جسته است.

خزاعی تصریح کرد: بعنوان نمونه، ملت سربلند ایران کماکان داغدار و سوگوار جنایت اخیر گروه تروریستی جندالله در ربودن و قتل 15 سرباز دلیر و میهن پرست ایرانی است که بطرزی وحشیانه بدست این گروه تروریستی به قتل رسیدند و تاکید می کند که عاملان این جنایت وحشیانه باید به دست عدالت سپرده شوند و برای نیل به این هدف، همکاری‌های جامعه جهانی ضرورت دارد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه تروریسم از هیچ فرهنگ، دین و یا مذهب خاصی نشات نمی‌گیرد اما خطری است که تمام کشورها، فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف را تهدید می‌کند، گفت: به نظر ما برای ریشه کن کردن تروریسم، مبارزه علیه این پدیده بایستی مبارزه‌ای صادقانه‌، غیر سیاسی، غیرگزینشی و قاطع باشد اما متاسفانه بعضی قدرتها با تلاشهائی غیر مسئولانه و غیر قابل توجیه قصد دارند آرمان مبارزه با تروریسم را مصادره کرده و از آن به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی خود استفاده کنند و صفت "تروریسم" را بناحق برای تخریب چهره هر کشوری که نقطه نظرات متفاوتی با آنان داشته باشد، مورد استفاده قرار می دهند.

وی تاکید کرد: چنین استفاده ابزاری باعث خواهد شد تا حمایت های بین المللی از آرمان مبارزه با تروریسم کاهش یافته و اجماع بین المللی در این امر مهم، مخدوش گردد.

خزاعی خاطرنشان ساخت: کاربرد استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزینشی و تبعیض آمیز در جنگ علیه تروریسم و مبارزه علیه گروههای تروریستی مساله مهم دیگری است که لازم است با دقت فراوان مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد چرا که همین برخوردهای گزینشی و دوگانه، اثرات منفی و مخرب بر اجماع بین المللی برای مبارزه با تروریسم می گذارد.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین، اقدامات آن رژیم را مصداق جنایت جنگی و بارزترین نمونه از تروریسم دولتی در جهان کنونی دانست و گفت جامعه جهانی و بویژه شورای امنیت بایستی با صدای واحد علیه این جنایات اقدام کنند.

وی تصریح کرد: با نهایت تاسف، ما از یک طرف شاهدیم که مبارزه مشروع، قانونی و منطقی مردمی تحت اشغال برای حق تعیین سرنوشت و آزادی، بعضا بطور نادرست هم ردیف با تروریسم تلقی می‌شود و از سوی دیگر، جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین نه تنها مورد مجازات قرار نمی‌گیرد بلکه از حمایت برخی از قدرت‌ها نیز برخوردار می شود.

خزاعی در ادامه با اشاره به مصداق دیگری از رفتار دوگانه برخی کشورها در برخورد با تروریسم تصریح کرد: یک گروه کاملا تروریستی، نظیر منافقین، که فلسفه وجودی آن صرفا با کشتار مردم بی گناه و ترور، معنی می یابد و نمونه‌ روشن تروریسم است، مورد عنایت و پناه و حتی حمایت برخی قدرت های خاص قرار دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته هدف اقدامات تروریستی مختلف این گروهک بوده که چندین و چند سال در خارج از ایران و در کشور عراق مستقر است و از آنجا به برنامه ریزی، تدارک و پشتیبانی، و نظارت و کمک مالی برای انجام عملیات های تروریستی در داخل خاک ایران و خارج از آن علیه مردم ایران یا سایر کشورها مبادرت می‌ کرده است.

خزاعی با اشاره به تاریخچه جنایات این گروه در قتل عام بسیاری از مسئولین و شهروندان عادی ایرانی و تخریب و نابودی بسیاری از اموال و دارائی‌های دولتی و ملی، آن را یک گروهک بی رحم، وحشی و بدنام خطاب کرد که سالهای سال در عراق در پناه رژیم صدام قرار داشته و به عنوان ماشین قتل عام آن رژیم، به قتل و کشتار مردم ایران و حتی مردم عراق و بویژه اکراد عراقی پرداخته است و همچنان نیز ماهیت و ساختار تروریستی و غیر انسانی خود را حفظ کرده و در بسیاری از اقدامات تروریستی دخالت دارد.

وی افزود: علیرغم اینکه نام این گروه در فهرست گروهها و سازمان های تروریستی مورد نظر امریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، با اینحال اعضایی از آن در امریکا و اروپا مستقر هستند و به طراحی اقدامات تروریستی و وحشیانه خود علیه شهروندان جمهوری اسلامی ایران مشغول می باشند.

سفیر کشورمان با انتقاد از برخورد گزینشی و دوگانه با اصل مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: حرکت سیاسی اخیر دادگاههای اروپایی درخصوص این گروه تروریستی، اقدامی غیر مسئولانه و غیر قابل توجیه است و چنین سیاستی با مفاد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مبارزه با تروریسم تناقض دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد که هیچ تفکیک و تبعیضی میان اشکال مختلف تروریسم و گروههای تروریستی وجود ندارد و باید بدون استثناء با تروریسم مبارزه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها