انتخابی درست برای حفظ سلامت دهان و دندان

داشتن دهان سالم و دندان‌های زیبا حق هر انسانی است. در این میان در دنیای امروز که خیل عظیمی از محصولات بهداشتی به بازار عرضه می‌شود، انتخاب وسایل و روش‌های بهداشتی مناسب برای افراد سخت‌تر می‌شود. بنابراین اطلاع از استانداردهای لازم برای خرید وسایل بهداشتی مناسب اصل مهمی است. برای رسیدن به این هدف لازم است اطلاعاتی درباره این وسایل داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم بهترین گزینه مناسب را انتخاب کنیم.
کد خبر: ۲۲۰۰۶۶

به چه وسایلی برای تمیز کردن دندان‌هایم احتیاج دارم؟

امروزه، وسایل مناسب برای بهداشت دهان بسیار گوناگون و در دسترس است. دندانپزشک شما می‌تواند به بهترین شکل، شما را در انتخاب آنها راهنمایی کند. خیلی مهم است که مسواک مناسبی برای خود تهیه کنید، خمیر دندانی که مناسب نیازهای شما باشد. همچنین تهیه وسایل مناسب برای تمیزکردن بین دندان‌هایتان.

بهترین مسواک کدام است؟

مسواکی مناسب است که سایز کوچک تا متوسط باشد. چند دسته مویی داشته و موهای مسواک نرم تا متوسط باشد. این موها باید سطح مقطع گرد داشته و جنس‌شان نایلونی باشد، به طوری که به دندان و لثه آسیب وارد نکند.

مسواک برقی بهتر است یا دستی؟

برخی اشخاص ترجیح می‌دهند از مسواک برقی استفاده کنند. این نوع مسواک بخصوص مناسب افرادی است که مشکل حرکتی دارند. اغلب این مسواک‌ها دارای حرکات لرزشی و دورانی هستند. برخی از آنها از امواج سونیک برای خارج کردن پلاک‌های میکروبی چسبیده به سطوح دندان استفاده می‌کنند. این مسواک‌ها انواع شارژی و باتری‌ای دارند.

مسواک مناسب کودک من چیست؟

برای کودکان نیز استفاده از وسایل بهداشتی مناسب بسیار مهم است. به دنبال یک مسواک با سر کوچک و موهای نایلونی برای کودک خود باشید. مسواک‌های جدید فراوانی برای کودکان به بازار آمده است که شکل ظاهری آنها کودک را تشویق می‌کند به طور مرتب مسواک بزند. حتما روی جعبه مسواک به دنبال مهر تایید استاندارد باشید.

آیا نیاز است به کودک در تمیز کردن دندان‌هایش کمک کنیم؟

بله، کودکان تا زیر 7 سال نیازمند نظارت دقیق والدین برای مسواک زدن هستند. این خیلی مهم است که مسواک زدن را به عنوان مساله‌ای ضروری و روزانه برای کودکان نهادینه کنیم.

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

خیلی مهم است که حداقل 2 بار در روز مسواک بزنیم، بخصوص پیش از خواب. حداقل 2 دقیقه طول بکشد. البته اگر طی روز نوشیدنی یا غذاهای خاص می‌خورید که شیرین و چسبنده هستند، احتیاج دارید که سریع دهان و دندان خود را بشویید.

آیا خمیردندان‌های حاوی فلوراید موثر است؟

بیشتر خمیردندان‌ها حاوی مقداری فلوراید است. ثابت شده است که فلوراید از پوسیدگی دندانی جلوگیری می‌کند. دندانپزشکان مصرف این نوع خمیردندان‌ها را توصیه می‌کنند.

آیا کودکان نیز باید از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنند؟

بله، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف فلوراید حداقل 40 درصد وقوع پوسیدگی دندانی را کاهش می‌دهد.
بنابراین کودکان باید تشویق شوند، از این نوع خمیردندان استفاده کنند. ممکن است فلوراید در آب آشامیدنی منطقه شهری شما موجود باشد. محققان می‌گویند کودکانی که از آب آشامیدنی فلورایددار استفاده می‌کنند، پوسیدگی دندانی کمتری نسبت به دیگران دارند. مهم است برای کودکان از خمیردندان به مقدار یک نخود استفاده کنیم. چون آنها احتمالا مقدار زیادی از خمیردندان را می‌بلعند. برای کودکان زیر 6 سال از خمیردندان‌های حاوی مقدار فلوراید کم استفاده کنید.

رنگ دندان‌هایم تغییر کرده، از چه نوع خمیردندانی استفاده کنم؟

خمیردندان‌هایی وجود دارند که ادعا می‌کنند لکه‌های دندانی را از میان می‌برند. آنها اغلب حاوی جوش‌شیرین هستند که پلاک دندانی و رنگریزه‌ها را از بین می‌برند. لازم است بدانیم این نوع خمیردندان‌‌ها فقط رنگریزه‌ها را از بین می‌برند و رنگ طبیعی دندان فرد را تغییر نمی‌دهند. اگر شما تمایل دارید به شکل قوی‌تری دندان‌های خود را سفید کنید، لازم است با دندانپزشک خود در این رابطه مشورت نمایید.

چه نوع خمیردندانی برای افراد سیگاری مناسب است؟

سیگار نکشید تا احتیاج به خمیردندان خاصی هم پیدا نکنید، البته خمیردندان‌های مخصوصی برای پاکیزه‌کردن رنگریزه دندان‌های افراد سیگاری وجود دارد که باید در دوره‌های متعدد استفاده شود. برای استفاده صحیح آن از دندانپزشک خود راهنمایی بگیرید.

دندان‌هایم حساس است، چه نوع خمیردندانی استفاده کنم؟

خمیردندان‌های فراوانی حاوی محتویات ضدحساسیتی وجود دارد که درد دندان‌ها و لثه را به‌طور موثری کاهش می‌دهد. برخی از اوقات خمیر را روی ناحیه حساس قرار می‌دهند، بعد از مدتی درد و ناراحتی‌ کاهش می‌یابد.

آیا خمیردندان‌های طبیعی هم وجود دارد؟

بله، خمیردندان‌های فراوانی حاوی نمک‌های معدنی و افشره‌های گیاهی موجود است. آنها به‌طور کامل از مواد و چاشنی‌های طبیعی ساخته شده‌اند.

خمیردندان‌های Total  یا Complete  چه نوع خمیردندانی هستند؟

این نوع خمیردندان‌ها، حاوی محتویات گوناگونی برای انواع مراقبت‌های دهان است. آنها حاوی مواد آنتی‌باکتریال، موادی برای کنترل پلاک، پیشگیری از پوسیدگی و بیماری‌های لثه و موادی برای خوشبوکننده دهان هستند.

مهم است که سطوح بین دندانی را نیز تمیز کنیم؟

بله، حتما. مسواک زدن فقط 60 درصد سطوح دندان‌ها را پاک می‌کند. بنابراین بسیار مهم است هر بار که دندان‌ها را مسواک می‌زنیم، فکری به حال تمیزکردن سطوح بین دندان‌ها کنیم.

من یک بریج دارم، چگونه باید زیر آن را تمیز کنم؟ (بریج: روکشی بر پایه دندان‌های طبیعی)‌

مهم است که زیر آن را تمیز کنیم؛ چرا که پایه‌ها دندان‌های طبیعی شماست. ممکن است آنجا گیر غذایی داشته باشد یا پلاک تجمع یابد. قلاب‌های نگهدارنده نخ دندان موجود است که می‌تواند راحت‌تر نخ دندان را از زیر روکش عبور دهد. برخی از نخ‌ها تکه‌ای اسفنج دارند که می‌تواند به طور موثرتری زیر بریج را تمیز کند.

آیا استفاده از دهانشویه مهم است؟

خیلی از مردم به طور روزانه از آن استفاده می‌کنند. آنها به طور عمده برای خوشبو کردن دهان از آن استفاده می‌کنند. همچنین دهانشویه‌ها برای خارج کردن دبری‌ها هم استفاده می‌شود. برخی از آنها حاوی مواد آنتی‌باکتریال هستند که از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری و پلاک میکروبی را کنترل می‌کنند.

چرا برخی از دهانشویه‌ها حاوی الکل است؟

به دلایل متفاوت. کمی به تغییر طعم آن کمک می‌کند و مقداری به خاصیت پاک‌کنندگی و خواص آنتی‌باکتریال آن می‌افزاید. دهانشویه‌های حاوی الکل باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

آیا دهانشویه‌ خاصی برای بیماری‌های لثه وجود دارد؟

برخی از دهانشویه‌ها حاوی مواد آنتی‌باکتریال است که به کاهش باکتری‌های دهانی که مسوول بوی بد دهان و ایجاد پلاک میکروبی هستند، کمک می‌کند. دهانشویه باید در حد اعتدال استفاده شود. از آن برای مدت زمان طولانی نباید استفاده کرد؛ چرا که باعث ایجاد رنگریزه روی دندان‌ها می‌شود. حتما از دستورات و طریق مصرف موجود روی جعبه آن پیروی کنید.

دکتر پریسا پیروزمند

برای مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید.


 www.BritishdentalHealthFoundation.com
 www.WiseGEEK.Com
 www.ASSOCIATEDCONTENT.com
  www.Apples4theteacher.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها