کرم‌زاده: با چنگ و دندان تیم‌ها را حفظ می‌کنیم

بسکتبال بانوان، حرف برای گفتن دارد

سالن پر از هیاهوست. صدای بازیکنان با سوت داور در هم آمیخته شده است. صدای مکرر زمین خوردن توپ و یک پرتاب جانانه 3 امتیازی، گل... سالن منفجر می‌شود. نیمکت‌نشینان از جا کنده می‌شوند. مربی با تمام وجود بازیکنش را در آغوش می‌کشد. این بازیکنان واقعا حرفه‌ای کار می‌کنند. اگر حرفه‌ای‌‌تر از پسران نباشند، کمتر نیستند ولی از آنجا که ورزش بانوان همیشه مظلوم واقع شده، این موارد هیچ جا منعکس نمی‌شود. انگار بانوان ما علی‌رغم این همه تلاش و علاقه هیچ سهمی از دنیای ورزش ندارند، بسکتبال هم مانند ورزش‌‌های دیگر. بسکتبال بانوان با این که نوپاست ولی خوب شروع کرده و پیش‌بینی می‌شود آینده درخشانی در انتظارش باشد. فاطمه کرم‌زاده،‌ نایب‌ رئیس فدراسیون بسکتبال به سوالات ما در خصوص کم و کیف بسکتبال بانوان کشورمان پاسخ داده است که از نظرتان می‌گذرد.
کد خبر: ۲۱۸۲۹۵

با توجه به نتایج قابل‌توجهی که فدراسیون بسکتبال در رده مردان کسب کرده است به نظر نمی‌رسد که این فدراسیون در حیطه مدیریت با مشکلی مواجه باشد، اما متاسفانه تاکنون بانوان بسکتبالیست‌ ما عنوان قابل‌توجهی نداشتند، علت آن چیست؟

از سال 82 که انجمن بسکتبال بانوان و فدراسیون با هم ادغام شد، ما به صورت منسجم کار خود را آغاز کردیم و از همان سال تیم ملی ما در مسابقه‌های زنان کشورهای اسلامی که در ایران برگزار می‌شد شرکت کرد که طی 4 دوره ما صاحب 3 مدال طلا و یک عنوان سومی شدیم. ولی متاسفانه هنوز بسکتبالیست‌های ما نتوانستند به مسابقه‌های رسمی برون مرزی راه پیدا کنند چرا که فدراسیون جهانی با پوشش زنان‌‌ ما موافقت نمی‌کند و اجازه شرکت در مسابقه‌های رسمی را به ما نمی‌دهد. با تمام این محدودیت‌ها سال گذشته ما دو اعزام به کشورهای مالزی و سوریه داشتیم که مسابقه‌های سوریه در اصل مسابقه‌های باشگاه‌های غرب آسیا بود که بچه‌ها با این که تجربه اولشان بود، ولی خیلی خوب ظاهر شدند. اگر فدراسیون جهانی با لباس ما موافقت کند، بانوان بسکتبالیست می‌توانند با حضور در میادین رسمی بین‌المللی ضمن کسب تجربه، نتایج بهتری به دست آورند. البته ما با اردوهای تدارکاتی و مسابقه‌های دوستانه سعی داریم آمادگی خود را حفظ کنیم. در این زمینه هم با چند کشور وارد مذاکره شدیم که هم‌اکنون منتظر جواب آنها هستیم.

خانم کرم‌زاده، ما در لیگ بانوان نسبت به لیگ آقایان ثبات بیشتری را احساس کردیم و کمتر شاهد انحلال تیم‌ها بودیم، شما فکر می‌کنید علت آن چیست، آیا هزینه‌های اندک و قراردادهای پایین باعث این مساله شده است یا علت دیگری دارد؟

من فکر می‌کنم تعهد بانوان باعث آن شده است. آنها سال‌های زیادی برای بسکتبال زحمت کشیده‌اند. با این که ما در لیگ برتر شدیدا با کمبود اسپانسر مواجه هستیم، ولی در بیشتر موارد شاهد این بودیم که یک استان با هزینه‌های شخصی بازیکنان و عوامل تیم در لیگ برتر شرکت کرده است. بانوان ما با چنگ و دندان تیم‌های خود را نگه می‌دارند و این قابل ستایش است.

نظرتان راجع به حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر بسکتبال چیست، فکر نمی‌کنید حضور بازیکنان خارجی باعث رشد بازیکنان ما می‌شود؟

کاملا موافق این مساله هستم. حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر انگیزه بسکتبالیست‌های ما را دوچندان می‌کند. البته چند تیم حاضر در لیگ برتر از وجود بازیکنان خارجی بهره‌ می‌برند، ولی سعی ما بر آن است که این موضوع برای باشگاه‌ها نهادینه شود.

چرا از مربیان خارجی در کنار مربیان ایرانی تیم ملی استفاده نمی‌کنید، آیا اعتقادی به دانش و تجربه مربیان خارجی ندارید؟

سال گذشته طی نامه‌ای به مشحون، رئیس فدراسیون خواستار مربی خارجی برای تیم ملی بانوان شدم تا مربیان ما بتوانند در کنار مربی خارجی ضمن کسب تجربه، از علم روز بسکتبال دنیا هم بهره‌مند شوند، ولی تاکنون فدراسیون مربی مورد نظر را پیدا نکرده است.

البته من با سرمربیگری مربیان خارجی مخالف هستم، چرا که معتقدم مربی‌های خارجی مانند مربیان ایرانی روی تیم ملی کشورمان تعصب ندارند ولی می‌توان به عنوان کمک مربی در کنار سرمربی ایرانی از وجودشان استفاده کرد.

بسکتبال بانوان ما در عرصه داوری رشد خوبی داشته است.  برای نمونه فاطمه خدایی در مسابقه‌های سوریه بازی فینال را سوت زد. آیا برنامه خاصی برای پیشرفت سایر داوران دارید؟

ما در حال حاضر 8 داور بین‌المللی داریم که اولین بار در سال 84، 4 نفر از آنها در بازی‌های بانوان مسلمان قضاوت کردند. پس از آن با دعوت از لوبو، رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی در کلاس داوری بین‌المللی 2 داور دیگر ما هم بین‌المللی شدند و هفته گذشته هم طی کلاس داوری که در لبنان برگزار شد 2 تن دیگر از بانوان داور ما مدرک بین‌المللی خود را دریافت کردند.

برای کشف استعداد‌های جوان چه برنامه‌هایی دارید با توجه به این‌که ثابت شده در هر تیم بسکتبال حضور بازیکنان بلند قد تاثیر مستقیم روی کیفیت تیم دارد؟

ما امسال برای اولین بار طرح استعداد‌یابی بانوان بلند قد را اجرا کردیم و طی آن فراخوانی به سراسر کشور داشتیم مبنی بر ثبت‌نام بلند قامتانی با قد 175 به بالا و حداکثر متولد سال 1368 که خوشبختانه 180 نفر از سراسر کشور در آن شرکت داشتند که پس از تست مرحله اول 120 نفر انتخاب شدند و پس از 3 روز اردو 40 نفر با میانگین قدی 185 غربال شدند و در حال حاضر هم مشغول تمرین هستند.

حرف آخر؟

امروز خوشحالیم که بسکتبال حرفی برای گفتن دارد، امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رشد بیشتر بسکتبال و بویژه ورزش بانوان باشیم.

منیره جامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها