گزارش «جام‌جم» از بلاتکلیفی هزاران موتورسیکلت رها شده در پارکینگ‌ها

موتورسیکلت‌هایی که خاک می‌خورند

گروه جامعه - پوران محمدی: افزایش رو به رشد تقاضای مردم برای داشتن وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت از یک‌سو و بالا بودن میزان ارتکاب تخلفات رانندگی ناشی از رعایت‌نکردن قوانین و مقررات رانندگی از سوی برخی صاحبان این وسایل نقلیه از سوی دیگر، موجب شده که هر روز بر تعداد خودروها و موتورسیکلت‌هایی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون و به پارکینگ منتقل می‌شوند، افزوده شود. این درحالی است که بالا بودن مبلغ جریمه برخی از این وسایل نقلیه و بی‌رغبتی صاحبان آنها برای پرداخت جریمه رانندگی، موجب شده است بخش قابل توجهی از ظرفیت پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی از سوی خودروها و موتورسیکلت‌های بلاتکلیف و بی‌صاحبی اشغال شود که به حال خود رها شده‌اند. در این میان به گفته مسوولان راهنمایی و رانندگی، وضعیت موتورسیکلت‌های بی‌صاحبی که در پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی متوقف هستند، بتدریج به مشکل حادی برای راهنمایی و رانندگی تبدیل می‌شود، چراکه با توجه به مشکلات ناشی از کمبود تعداد پارکینگ‌های موجود و پایین بودن ظرفیت آنها و با توجه به بالا بودن میزان ارتکاب تخلفات از سوی موتورسواران، اشغال دائمی بخشی از ظرفیت این پارکینگ‌ها علاوه بر مشکلات و محدودیت‌هایی که برای راهنمایی و رانندگی در زمینه اعمال قانون بر موتورسواران متخلف ایجاد می‌کند، برای مسوولان راهنمایی و رانندگی نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی نسبت به وضعیت این دسته از وسایل نقلیه ایجاد می‌کند، به‌طوری‌که راهنمایی و رانندگی نمی‌داند چه روشی را باید در این خصوص اتخاذ کند.
کد خبر: ۲۱۷۷۵۷

پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی امروزه پذیرای موتورسیکلت‌های فرسوده و خاک خورده‌ای است که اغلب آنها چندین ماه و گاه سال‌هاست که صاحبانشان آنها را به حال خود رها کرده و سراغی از وسیله‌ای که روزی برای خرید آن پول داده‌اند، نمی‌گیرند.

مسافرکشی و حمل بار برای کسب درآمد، قدرت مانور و هیجان بالا هنگام عبور از خیابان‌ها بویژه برای جوانان، سرعت بالا، یادگیری آسان برای هر شرایط سنی و معطلی کمتر در ترافیک سرسام‌آور خیابان‌ها و از همه مهمتر انواع و اقسام تسهیلات همچون فروش اقساطی حتی با روزی 20 هزار تومان و... همگی از جمله عوامل تاثیر گذار برای افزایش تقاضای استفاده از موتورسیکلت در میان مردم است.

این در حالی است که به گفته مسوولان راهنمایی و رانندگی، صاحبان بیشتر موتورسیکلت‌هایی که پس از چندین ماه یا چند سال در پارکینگ هستند، به‌دلیل نرخ بالای تخلف خود به خارج کردن موتورسیکلت خود اقدام نمی‌کنند و چون پول تخلف بیشتر از پول موتور می‌شود، سراغی از موتور خود نمی‌گیرند و ترجیح می‌دهند به جای پرداخت جریمه چندصد هزار تومانی که در مدت طولانی به دلیل پرداخت نکردن جریمه‌ها جمع شده، قید آن را بزنند و یک دستگاه موتورسیکلت نو با شرایط اقساط تهیه کنند. به این ترتیب هم از پرداخت جریمه‌ها خلاص شده‌اند و هم صاحب یک دستگاه موتورسیکلت نو شده‌اند.

15 هزار موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌ها

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفتگو با «جام‌جم» در حالی به وجود 15 هزار موتورسیکلت توقیفی که صاحبانشان تاکنون برای ترخیص آنها مراجعه نکرده‌اند، در پارکینگ‌ها اشاره می‌کند که معتقد است نبود قوانین و مقررات کارآمد در بخش موتورسیکلت از جمله دلایل افزایش تخلفات موتورسواران و بی‌تفاوتی آنها نسبت به ارتکاب تخلفات و اعمال قانون درخصوص وسیله نقلیه‌شان است.

سرهنگ سید‌هادی‌ هاشمی با اشاره به این‌که متاسفانه قوانین و مقررات در بخش موتورسیکلت در کشور ناکارآمد است، یادآور می‌شود: برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران هم‌اکنون حالت مماشات پیدا کرده و بازدارنده نیست، در‌حالی‌که اگر قوانین بازدارنده و سخت‌تری در زمینه تخلفات موتورسیکلت‌سواران اعمال شود، قطعا ظرف یک ماه راکبان این وسیله نقلیه بهترین رانندگان کشور خواهند شد.

عدم مراجعه 70 درصد مالکان برای ترخیص موتورهای توقیفی

به گفته وی روزانه حدود 400 دستگاه موتورسیکلت متخلف در تهران توقیف و روانه پارکینگ می‌شوند و این درحالی است که قیمت ارزان این وسیله نقلیه از یک سو و بار مالی سنگین تخلفات آنها موجب شده 70 درصد مالکان موتورسیکلت‌های توقیفی اصلا برای ترخیص مراجعه نکنند.

شاید باز هم به همین دلیل است که این وضعیت درخصوص خودروهایی که به دلیل ارتکاب تخلفات در پارکینگ متوقف می‌شوند، کمتر صدق کند و تعداد این گونه خودروها که به سرنوشت این 15 هزار دستگاه موتورسیکلت دچار شده‌اند، بسیار کم و انگشت‌شمار است، چرا که از یک‌سو قیمت خرید خودرو با تسهیلات خرید موتورسیکلت‌ها قابل مقایسه نیست و از سوی دیگر، نپرداختن جریمه و رها کردن خودرو در پارکینگ و ترجیح دادن خرید یک دستگاه خودروی دیگر، به‌هیچ‌وجه به صرفه اقتصادی صاحبان آن نیست.

موتورسیکلت‌های ترخیص نشده فروخته می‌شود

سردار ذوالفقاری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش در جمع خبرنگاران، از ارائه پیشنهادی به قوه قضاییه مبنی بر فروش موتورسیکلت‌هایی که صاحبان آنها پس از 6 ماه نسبت به تحویل‌گرفتن موتورشان اقدام نکنند خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس این پیشنهاد موتورسیکلت افرادی که پس از 6 ماه هنوز در پارکینگ مانده باشد و صاحبان آنها برای ترخیص وسیله نقلیه خود اقدامی نکرده باشند، فروخته می‌شود و پول فروش آن پس از کسر جریمه، به حساب ستاد اجرایی واریز می‌گردد و پس از مراجعه مالک موتور، باقیمانده پول به وی بازگردانده می‌شود.

ارائه پیشنهاد فروش موتورسیکلت‌های بلاتکلیف متوقفی در پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی اگرچه بیانگر جدیت مسوولان و متولیان ذی‌ربط در روشن کردن هرچه سریع‌تر تکلیف این دسته از وسایل نقلیه است، اما نباید این نکته را نادیده گرفت که حتی در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد، شاید پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی به‌مدتی کوتاه از موتورسیکلت‌های خاک‌خورده و بی‌صاحب خالی شود، اما مشکل اصلی همچنان به قوت خود باقی مانده است و آن نیز ارزان بودن و بهره‌مندی از انواع و اقسام تسهیلات در خرید این وسیله نقلیه است که موجب می‌شود صاحبان موتورسیکلت‌های توقیفی، خرید یک دستگاه موتورسیکلت نو را به پرداختن جریمه و ترخیص موتورسیکلت متوقفی خود از پارکینگ راهنمایی و رانندگی ترجیح دهند.

به نظر می‌رسد تا زمانی‌که چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه از سوی متولیان امر صورت نگیرد، حتی با اجرای طرح فروش موتورسیکلت‌های بی‌صاحب، تنها شاهد پر و خالی شدن پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی از موتورسیکلت‌های توقیفی خواهیم بود، بدون اینکه تاثیر‌گذاری خاصی به روی صاحبان آنها درخصوص متعهد بودن نسبت به وسیله نقلیه تحت مالکیت خود از یک سو و مهمتر از آن ملزم شدن نسبت به رعایت قوانین رانندگی و پرداخت جریمه‌ها در صورت ارتکاب تخلف داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها