واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس اتمی؛

واشنگتن مخالفتی با انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ندارد

چهاردهمین گزارش مدیرکل آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر شد که وی بار دیگر بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و آمریکا در واکنش به این گزارش اعلام کرد که با استفاده ایران از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز مخالف نیست.
کد خبر: ۲۱۷۶۲۱

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، "شون مک‌کورمک" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری تصریح کرد: ما مخالفتی با ایران در خصوص در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز نداریم.

این واکنش آمریکا به گزارش جدید "محمد البرادعی" درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که تاکنون شاهد چنین اظهار نظر رسمی از طرف مقامات واشنگتن نبوده‌ایم.

مک‌کورمک همچنین اعلام کرد که واشنگتن، ایران را به حل موضوعات هسته‌ای از طریق گفتگو با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان (1+5) ترغیب می‌کند.

اما از سوی دیگر مک‌کورمک که کشورش همواره با داشتن فناوری پیشرفته چرخه سوخت هسته‌ای در ایران مخالفت کرده است، افزود: اما ما در کنار دیگر اعضای 1+5 مخالفت‌هایی با در اختیار داشتن چرخه سوخت هسته‌ای آنها داریم.

البرادعی در گزارش دیروز خود بر همکاری ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکید کرد و این در حالی است که "گوردون جاندرو" سخنگوی کاخ سفید بدون توجه به این امر در واکنش به گزارش اخیر البرادعی ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد.

از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره پیشنهاد ترکیه برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن تصریح کرد که ساز و کار "1+5" برای حل موضوع هسته‌ای ایران موثر خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: هم‌اکنون روندی بالقوه برای مقامات ایران وجود دارد، آنها باید انتخاب کنند و آن را بپذیرند. آن فرایند روند 1+5 است. این روند از پشتیبانی شورای امنیت برخوردار است.

مک‌کورمک همچنین از همسایگان ایران خواست تا این کشور را به ترغیب پذیرفتن پیشنهاد گروه 1+5 ترغیب کنند.

جاندرو سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنشی تقریبا متفاوت نسبت به سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از انتشار گزارش البرادعی تهران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد و آن را ناکامی "تاسف‌برانگیز و مایوس‌کننده" خواند که به طور موثر پیشنهاد آمریکا برای گفتگوهای در سطح بالا را رد می‌کند.

وی ادامه داد که پیروی ایران می‌تواند قفل بسته مشوق‌های اقتصادی و دیپلماتیک را بگشاید که شامل پیشنهاد گفتگوهای میان "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ایرانی نیز هست.

گوردون جاندرو در بیانیه‌ای مختصر تصریح کرد: در صورتیکه ایران فعالیت غنی‌سازی [اورانیوم] خود را به حالت تعلیق در آورد، در باز است اما به نظر نمی‌رسد آنها قصد داشته باشند از این در عبور کنند.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند به هیچ وجه از حق غنی‌سازی دست نخواهند کشید و در ازای دریافت مشوق‌های اقتصادی یا دیپلماتیک بر سر آن معامله نخواهند کرد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا که توانست با شعار "تغییر" در انتخابات این کشور پیروز شود بر مواضع کنونی کاخ سفید تاثیر گذاشته و از این تغییر موضع وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مخالف نبودن با انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را می‌توان از این منظر به آن توجه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها