گروه سلامت: پژوهشگران ژاپنی هشدار دادند که خواب کمتر از 5/7 ساعت در شبانه‌روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در پی دارد. در این پژوهش دکتر کازو اگوچی از دانشگاه پزشکی جشی در ژاپن و دستیاران وی، میزان و الگوی خواب را در 1255 نفر که دچار فشارخون بالا بودند، ‌ارزیابی کردند.
کد خبر: ۲۱۶۹۵۱

متوسط سن این افراد 70 سال بوده است و این اشخاص به طور متوسط طی یک دوره 50 ماهه تحت مطالعه قرار گرفتند. این پژوهشگران خاطرنشان کردند که مدت خواب افراد در هر 24 ساعت، روی فشار خون در روز و هنگام شب و بیماری‌های قلبی و عروقی همچون سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ ناگهانی تاثیرگذار است.

آنها تاکید کردند؛ خواب کمتر از 5/7 ساعت در شبانه روز خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را تشدید می‌کند.

استفاده بیش از حد دارو علت بی‌خوابی

از سوی دیگر به عقیده روانپزشکان، بیماری‌هایی که با درد همراه هستند نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی، آرتروز، بیماری داخلی و جراحی، بیماری روانی شامل؛ اضطراب، افسردگی و استرس‌های زندگی روزمره، تغییرات محیطی از جمله مسافرت و بستری شدن در بیمارستان و همچنین استفاده بیش از حد دارو از علل مهم بی‌خوابی به شمار می‌روند.همچنین تحریک‌پذیری، فقدان تمرکز، خستگی، عصبانیت، افت کاری و خواب‌آلودگی روزمره از عوارض مهم بی‌خوابی هستند که در درازمدت و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث مشکلات روانی و بخصوص افسردگی در فرد شود.

در صورت طولانی شدن بی‌خوابی مراجعه به پزشک ضروری است، چرا که پزشک با معاینه و کسب اطلاعات کافی تلاش می‌کند علت بی‌خوابی را برطرف کرده و برحسب علت به درمان بپردازد.

به طور کلی رعایت اصول بهداشت خواب به تامین و حفظ یک خواب خوب کمک می‌کند که برخی از این اصول عبارتند از؛ خودداری از مصرف خودسرانه دارو، چای، قهوه و سیگار، پرهیز از مصرف غذا و مایعات زیاد در شب، پرهیز از خواب بعدازظهر، حفظ تناسب اندام و فیزیک بدن، خودداری از فعالیت‌های شغلی، تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر در اطاق خواب.وضعیت مناسب اتاق خواب از نظر نور، صدا، درجه حرارت، تشک و بالش مناسب نیز در خواب خوب موثر است.

گفتنی است، مصرف داروهای مختلف در دوره سالمندی و عدم‌تحرک فیزیکی کافی در طول روز از علل بسیار مهم بی‌خوابی شبانه سالمندان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها