گروه فرهنگ و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی با ارائه آمار جدیدی از سرانه کتابخوانی گفت: امروز همچنان کار تبلیغ کتاب مظلوم است و هیچ‌کس نباید ملت ما را متهم به بیگانگی با کتابخوانی کند. به گزارش خبر نگار جام جم ، محمدحسین صفارهرندی در این مراسم که دیروز برگزار شد، افزود: ما نباید اتهام کتاب نخواندن را بر مردم خود روا بداریم. براساس پژوهشی که در تهران و آذربایجان شرقی صورت گرفته است، میانگین زمان کتابخوانی ایرانیان در روز، بالای 15 دقیقه است. وی ادامه داد: آماری که سایه خود را بر ذهن و دل برخی اهالی رسانه انداخته بود و مردم را بی‌رغبت به مطالعه نشان می‌داد، مربوط به 40 سال قبل است که تکرار آن حاصلی جز تحقیر مردم ندارد.
کد خبر: ۲۱۶۹۴۷

وزیر ارشاد با اشاره به آمار کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی بیش از 1800 باب است که باید به آن ده‌ها هزار کتابخانه مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها را افزود.

صفارهرندی در پایان با ارائه آماری توضیح داد: در سال گذشته، وزارت ارشاد به رکورد 25 میلیارد تومان خرید کتاب از ناشران رسید که بیش از 3 میلیارد تومان آن به مساجد اهدا شد.

در ادامه این مراسم، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اصلی‌ترین هدف ما، ارتقای مطالعه مفید کتاب است و نه افزایش کمی آن. چرا که مطالعه مفید، ضمن ارتقای اطلاعات فرد، موجب تقویت گرایش صحیح و اصولی هم می‌شود.

منصور واعظی با اشاره به موقعیت‌ نهاد کتابخانه‌ها  در چند سال گذشته، توضیح داد: در این مدت منابع ما 60 درصد افزایش یافته است. 4 سال پیش تنها 3 میلیارد تومان از بدهی‌های خود را از شهرداری دریافت کردیم در حالی که امسال میزان دریافتی‌های ما از شهرداری‌ها به 10 میلیارد تومان رسیده است.

در جلسه بعدازظهر همایش تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی، دکتر رضا داوری اردکانی در سخنانی گفت: از سال 1358 تا به امروز، تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده، 20 برابر شده که پیشرفت خوبی است؛ اما با این حال هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی در انتشار کتاب و کتابخوانی فاصله داریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی می‌گوییم ما کم کتاب می‌خوانیم، منظورمان فقط مردم عادی کوچه و بازار نیستند، بلکه دانشگاه‌ها، معلم‌ها، محصل‌ها و تحصیلکرده‌ها هم آنطور که باید و شاید با کتاب همراه و مانوس نیستند.

وی افزود: در زمان حال هم هنوز عرصه چاپ و انتشار کتاب و فروش آن، شغل درآمدزایی نیست و بیشتر فعالان این حوزه در واقع دوستداران کتاب هستند.

داوری اردکانی همچنین تاکید کرد: از مردم برای کم کتاب خواندن گله نکنیم، بلکه علاوه بر ایجاد امکانات، شرایط مادی، روحی و فراغت مردم را باید به گونه‌ای تنظیم کنیم که همه و بویژه کودکان و نوجوانان فرصت مطالعه کتاب پیدا کنند.

این استاد فلسفه در پایان گفت: کتاب خواندن به ما تعادل، آرامش و انضباط می‌دهد و اعتماد به نفس مضاعفی به خواننده می‌بخشد.

در این مراسم روزنامه جام‌جم به عنوان فعال‌ترین روزنامه در عرصه کتاب و کتابخوانی معرفی شد و با اهدای لوح  سپاس از تلا‌ش های  این رسانه  در ترویج کتابخوانی تجلیل شد.

هفته‌ای یک‌بار در تریبون نماز جمعه، یک کتاب خوب معرفی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت گسترش مفاهیم قرآن در هفته‌ کتاب، با اشاره به  ضرورت تبلیغ برای کتاب به منزله کالایی روحانی، از امامان جمعه و خطیبان خواست در تریبون نماز جمعه، هر هفته یک کتاب خوب به جامعه معرفی شود. به گزارش ایسنا، محمدحسین صفارهرندی که همزمان با هفته کتاب‌، در نطق پیش از نماز‌جمعه‌ دیروز گزارشی از وضعیت کتابخوانی ارائه می‌کرد، گفت: برخی دوستان غافل، خواندن قرآن را در آمار کتابخوانی به حساب نمی‌آورند، در حالی‌که اگر قرآن خواندن با تدبر باشد با کسب معارف بسیار همراه خواهد بود؛ بنابراین چرا نباید آن را جزو آمار کتابخوانی حساب کنیم؟

وزیر ارشاد از افزایش کانون‌های فرهنگی  هنری مساجد ابراز خرسندی کرد و افزود: در دوره‌ جدید، تعداد این کانون‌ها به 2 برابر قبل رسیده و بر اساس همین نگرش، بودجه قرآنی در وزارت ارشاد، بعد از گذشت 3 سال، 25 برابر شده و برای فعالیت‌های قرآنی در ارشاد بیش از 15 میلیارد تومان هزینه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها