تکدی گری مدرن

برداشت شما از تکدیگری و فرد متکدی چیست؟ زنان کولی بچه بغل با صورتی نیمه پوشیده که برای شما و خودروتان اسپند دود می‌کنند؟ یا پیرمردی که گوشه پیاده‌روی تنگ و شلوغ پاهایش را دراز کرده و پاچه شلوارش بالا زده تا با دیدن زخم عمیق سوختگی پایش، دلتان ریش شود؟
کد خبر: ۲۱۶۴۲۱
کمی عمیق‌تر بشویم تکدیگری این روزها چهره جدیدتری هم به خود گرفته، از جمله فروش گل و چسب زخم و جوراب که گاهی فروشنده نوجوان، 50 متر دنبالتان می‌آید تا شاید کالایش را بخرید، تازه بقیه پول‌ را هم از او طلب نکنید! گاهی اوقات هم سرظهر روز تعطیل زنگ خانه‌تان به صدا در می‌آید که: «آقا ببخشید من خانمم وضع حمل کرده است، اگر پتویی، لباسی چیزی دارید، در خدمت شما هستیم.»!

اگر بعد از ساعت 23 هم برخی از چهارراه‌های کم تردد شهر را در نظر داشته باشید، هستند زنان جوانی که هیچ شباهتی به کولی‌های متکدی ندارند و با موهای مرتب و آرایشی ملایم و صورتی که هیچ پوشیده نیست از رانندگان کمک می‌خواهند، اگر هم توجه‌تان را به خود جلب نکنند، شاید آرام ناسزایی هم نثارتان کنند.

واقعیت این است که براساس مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامی، تکدیگری جرم محسوب می‌شود و افرادی که تکدیگری یا کلاشی را پیشه خود کرده باشند و از این راه امرار معاش کنند، به حبس از یک تا 3 ماه محکوم خواهند شد و چنانچه با وجود توان مالی گدایی کنند، تمام اموالشان مصادره می‌شود. هر چند اجرای این قانون محل تردید است و بعید می‌رسد کسی به خاطر گدایی به حبس محکوم شده باشد، اما این روزها تشخیص نیازمند واقعی در خیابان‌ها هم بسیار دشوار است و این دشواری تا آنجاست که هنوز ماموران بهزیستی و شهرداری هم موفق به شناسایی و جمع‌آوری کامل آنها نشده‌اند، به همین دلیل و در کنار عواملی مانند کمبود شدید اعتبارات، جمع‌آوری متکدیان با وجود اصرار اعضای شورای شهر از سال گذشته تاکنون با موانعی روبه‌رو بوده است و جز چند طرح ضربتی، شهرداری و بهزیستی نتوانسته شهر را از وجود متکدیان پاکسازی کند. اما تکدیگری آنجا شکل و صورت آسیب‌زا به خود می‌گیرد که در کنار تغییر شکل و ظاهر متکدیان، این افراد از شیوه‌های غیرمتعارف تنها برای متاثر کردن افکار مردم برای جمع‌آوری پول استفاده کنند، یکی از این راه‌ها سوءاستفاده از احساسات دینی و قلبی مردم است.

در کنار یکی از میادین پرتردد شهر تهران و در گوشه‌‌ای تاریک، مردی با استفاده از صندوق‌های مزین به نام ائمه‌اطهار(ع) و با چراغ‌های کوچک، سبز، شبه شبستانی ساخته و با بلندگوی بزرگی نوحه می‌خواند و با‌آوردن نام ائمه نظرها را جلب می‌کند، ظاهر این مرد نه به متکدیان شبیه است و نه به دراویش. او هم به جمع‌آوری پول می‌پردازد و انگیزه کارش را نیاز خود و خانواده‌اش عنوان می‌کند دیگری آن سوی خیابان قرآن می‌فروشد، وقتی برای هر جلد قرآن پول بیشتری طلب می‌کند و شما قرآن را پس می‌دهی به شما نهیب می‌زند که «قرآن را رد نکنید گناه دارد»!

و تو چنان در معذوریت اخلاقی قرار می‌گیری که مجبوری تن به خواسته‌ او بدهی و اسکناس‌های سبزرنگ را به دستش بسپاری، به نظر می‌رسد در کنار طرح‌های جمع‌آوری متکدیان، رسانه‌ها، شهرداری‌ها، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و... نیازمند اجرای طرح‌هایی برای برخورد فرهنگی به منظور آگاه‌سازی مردم و ممانعت از شیوع این شیوه‌های تکدیگری هستند.

کتایون مصری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

مجرمان در قاب شوک

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده مستند معروف شبکه سه اولویت‌های موضوعی فصل جدید بررسی شد

مجرمان در قاب شوک

نیازمندی ها