یک مقام وزارت امور خارجه در واکنش به پیشنهاد اخیرسولانا در دیدار با هیئت پارلمانی ایران در بروکسل گفت: جمهوری اسلامی ایران احتمالا طرح "فریز-فریز" را که به معنای نوعی توافق آزاد منشانه برای پیشبرد مذاکرات باشد و در آن تعلیق مطرح نباشد، بررسی خواهد کرد .
کد خبر: ۲۱۵۱۳۶

سید رسول موسوی امروز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد سولانا مبنی بر پذیرش طرح "فریز - فریز" از سوی ایران به منظور ادامه مذاکرات اظهار داشت: طرح فریز در مقابل فریز باید از سوی طرف مقابل معنی شود.

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرد: اگر این طرح به معنی تعلیق باشد، جمهوری اسلامی به هیچ وجه آن را نمی پذیرد اما اگر به معنی توافقی آزادمنشانه برای پیشرفت در مذاکرات باشد و در آن تعلیق نیز مطرح نباشد،تهران آن را احتمالا مطالعه خواهد کرد.

کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه پس از بازگشت از سفر به بروکسل اعلام کرد که سولانا در دیدار با هیئت پارلمانی ایران گفته است که بهتر است تهران پیشنهاد گروه 1+5 مبنی بر "فریز - فریز" را برای ادامه مذاکرات بپذیرد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 اخیراً در نامه ای به "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران خواستار ادامه گفت و گوها شده است.

سولانا در این نامه برای اولین بار اعتراف کرد که سؤالات جمهوری اسلامی ایران درباره پیشنهاد گروه 1+5 "قابل درک " است .

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خواستار ادامه مذاکرات میان معاون خود و معاون جلیلی به منظور روشن شدن موارد اندک باقیمانده شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره‌ی نامه اخیر سولانا به جلیلی گفت: متاسفانه در صحنه سیاست جهانی با واقعیات تلخی از جمله نحوه نگاه اروپایی ها به موضوع برنامه صلح آمیز هسته ای ایران روبرو هستیم.

موسوی افزود:سولانا در مقطعی گفته بود که مسایل حل شده بود و در مقطعی نیز طرف مقابل به ایران گفت که اگر به شش سوال پاسخ دهید،دیگر مساله ای باقی نمی ماند اما پس از حل شش موضوع، مطالعات ادعایی را مطرح کردند.

این مقام وزارت امور خارجه اظهار داشت: کارشناسان و متخصصین غربی در مذاکرات خصوصی اعتراف می کنند که مطالعات ادعایی وجهه قانونی ندارد. طی چند روز گذشته یکی از متخصصان همین کشورهای پیشرفته صنعتی به صراحت من به گفت که مطالعات ادعایی قانونی نیست و جایگاهی در آژانس ندارد.

موسوی گفت: موضوع هسته ای ایران چیزی جز یک فشار سیاسی نیست و سرانام باید برای آن یک راه حل سیاسی جستجو شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان ارسال نامه سولانا به جلیلی پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت:فضایی که اکنون خلق شده،می تواند موضوع را حل و فصل کند .

وی سفر مقامات کشورهای خارجی در روزهای اخیر به ایران را "قابل تامل" دانست و تصریح کرد:حقایق درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تغییر نکرده اما این روزها بر اساس شرایط تقویت شده است.

موسوی در عین حال اظهار داشت که شایسته نیست حقایق تابع شرایط باشد. جمهوری اسلامی ایران، هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و همواره از مذاکرات استقبال کرده است، این همواره طرف مقابل بوده که برای مذاکره ، پیش شرط گذاشته است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها