معاون غذا و داروی وزارت بهداشت خبر داد

انعقاد قرارداد ساخت پالایشگاه خون با یک شرکت آلمانی‌

گروه جامعه: بعد از تعویقی 10 ساله معاون غذا و داروی وزارت بهداشت از قرارداد ساخت پالایشگاه خون ایران با یک شرکت مهندسی آلمانی و شروع عملیات اجرایی آن در امسال خبر داد. رسول دیناروند در حاشیه کارگاه ارتقای استانداردهای جمع‌‌آوری پلاسمای سازمان بهداشت جهانی که در تهران برگزار شد، افزود: ما هنوز متاسفانه پالایشگاه خون در ایران نداریم و فقط برای تولید بخشی از فرآورده‌های خونی مورد نیاز کشور پلاسما تولید می‌کنیم و با ارسال آن به شرکت‌های معتبر اروپایی، پلاسمای ایرانی به فرآورده‌هایی مانند فاکتورهای خونی، آلبومین و ایمونوگلوبین تبدیل می‌شود و برای مصرف داخلی بازمی‌گردد.
کد خبر: ۲۱۳۷۹۰

به گزارش فارس، وی ادامه داد: باتوجه به سطح کیفی بالای تولید پلاسما در ایران، سازمان بهداشت جهانی منطقه «امرو» آموزش اصول شرایط خوب تولید پلاسما را به کشورهای منطقه که جزو کشورهای جهان سوم هستند به عهده ایران گذاشته است که از امروز به مدت 4 روز در شرکت پژوهش و پالایش ایران برگزار می‌شود.

دیناروند درباره ساخت پالایشگاه خون در ایران گفت: وزارت بهداشت از 3 سال پیش حمایت خود را از ساخت 3 پالایشگاه خون در کشور اعلام کرده که 2 مورد آن توسط بخش خصوصی که اکنون تولید‌کننده پلاسما هستند، پیگیری می‌شود و یک مورد آن هم پالایشگاه دولتی است که قرارداد آن بین این شرکت و یک شرکت مهندسی آلمانی منعقد شد.

علت تاخیر

علت تاخیر ایجاد این پالایشگاه‌ها این است که ساخت آن در بخش دولتی سرمایه‌گذاری زیادی می‌طلبد، بخش خصوصی نیز ممکن است به علت این‌که در جای دیگر منافع و سود بیشتری دارد، هنوز علاقه‌مندی خود را برای ساخت پالایشگاه خون نشان نداده است.

معاون وزیر بهداشت افزود:‌ ساخت پالایشگاه خون جزو پروژه‌های اولویت‌دار دولت است و وزارت صنایع هم قول همکاری و کمک داده است، ایجاد چنین پالایشگاهی که بتواند بخش عمده نیاز کشور را برآورده کند به حدود 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که ما سالانه همین مقدار صرف واردات فرآورده‌های خونی از خارج می‌کنیم.

دیناروند گفت:‌ بخشی از واردات فاکتورهای خونی ما از فرآورده‌های بیوتکنولوژی است، مثلا بخش عمده واردات فاکتور 7 مورد نیاز کشور از جمله این محصولات است، بنابراین لزوما همه محصولات مورد نیاز از پالایش خون تولید نمی‌شود، اگر پالایشگاه تاسیس شود، بخش عمده هزینه خرید فرآورده‌های خونی صرفه‌جویی می‌شود،‌ اما مثلا درباره فاکتور 9 که مصرف کمی داریم ممکن است صادرکننده شویم، ولی درباره فاکتور8 که نیاز بالایی داریم، ممکن است همچنان بخشی از نیاز کشور از خارج وارد شود.

وی بیان کرد: درباره IVIG و ایمونوگلوبین تزریقی که مصرف آن در دنیا در حال افزایش است، می‌توانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

وی ادامه داد: فاز اول پالایشگاه خون ایران امسال عملیاتی می‌شود و طی یک سال و نیم به تولید آلبومین می‌رسیم، فاز دوم آن هم یک سال و نیم بعد به پایان می‌رسد.

کمبودهای دارویی مقطعی‌

دیناروند درباره تاثیر تحریم‌ها بر کمبودهای دارویی کشور توضیح داد: کمبودهای مقطعی دارو در کشور همواره وجود داشته است و ربطی به تحریم ندارد، این مشکل که هر از گاهی درباره یک قلم دارو در کشور دچار مشکل می‌شویم برای همه کشورها اتفاق می‌افتد.

وی گفت:‌ در هر زمانی ممکن است به علت مشکلاتی که برای یک تولید‌کننده دارو در دنیا به وجود می‌آید یک دارو کمیاب شود، مهم این است که برای آن دارو فرآورده جایگزین باشد که بیماران دچار مشکل نشوند، که در کشور ما در اغلب موارد امکان جایگزین شدن دارو وجود داشته است و هیچ خطر و مشکل جدی بیماران را تهدید نکرده است.

وی افزود: خوشبختانه با وجود تحریم‌ها، ‌وضع دارویی ما امسال بهتر از سال گذشته بود و کمبودهای دارویی ما از سال گذشته کمتر بود، برنامه‌ریزی برای تدارک دارو تا آخر سال و حتی اوایل سال گذشته نیز انجام شده و جای هیچ نگرانی نیست.

دیناروند ادامه داد:‌ درباره فاکتورهای خونی و داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی نیز این طور نیست که این داروهای گرانقیمت به وفور همه جا پیدا شود، این داروها تحت کنترل و با یک نظام سختگیرانه توزیع می‌شوند، ممکن است بیماران دچار زحمت شوند و ‌مجبور باشند‌ پوکه دارو را تحویل دهند حتی گاهی برای عمل جراحی یکی از این بیماران ممکن است در یک ماه 200 تا 400 ویال از یک فاکتور خونی مصرف شود که معادل مصرف یک سال 60 تا 100 بیمار است با این حال داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی و خاص تامین شده و مشکلی وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها