بر زائران ایرانی در مرز چه می‌گذرد؟

هر ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کنند

به گفته مسوول نمایندگی شمسا در استان ایلام، به طور میانگین در ماه 2 زائر عتبات عالیات در مرز فوت می‌کنند؛ این در حالی است که در میان زائران، تعداد زیادی ‌با دست و پای شکسته و با ناراحتی‌های قلبی نیز وجود دارند.
کد خبر: ۲۱۳۴۳۹
محمود منصوری‌ در گفتگو با فارس درخصوص معضل زائران ایرانی در مرز مهران گفت: عمده مشکلات زائران ایرانی، طرف عراقی است. در چند جلسه‌ای که مسوولان کشور با عراقی‌ها داشته‌اند، آنها از کمبود نیروهایشان در مرز اعلام نارضایتی کرده‌اند.

مسوول نمایندگی شمسا در استان ایلام (شرکتی که با سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران به عتبات عالیات قرارداد دارد) ادامه داد: آنچه مسلم است، عراقی‌ها در ورودی‌ و خروجی‌ زائران، ابتدا زائران عراقی را پذیرش می‌کنند و در نهایت اگر وقتی وجود داشته باشد، زائران ایرانی را از مرز عبور می‌دهند.

وی با اشاره به این که تعدادی از زائران از ساعت 5 تا 6 صبح به مرز مهران آمده و از ساعت 8 نیز در پایانه هستند، گفت: این زائران باید از ساعت 18 تا 19 منتظر بمانند تا عراقی‌ها به آنها اجازه ورود بدهند.

محمود منصوری با تاکید بر این که عراقی‌ها ملزمند روزانه 40 کاروان را بپذیرند، گفت: عراقی‌ها بعضی روزها به بهانه‌های مختلف همچون قطعی برق، خرابی سیستم و... از پذیرش زائران امتناع می‌ورزند.

منصوری گفت: در پایانه، هرکس کار خود را انجام می‌دهد و شمسا که زیر نظر سازمان حج و زیارت است نیز کار هماهنگی، آمارگیری و... را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای زائرانی که ساعت‌ها در مرز سرگردان هستند، سازمان حج و زیارت چه امکاناتی در نظر گرفته است، گفت: زائران در یک زائرسرای موقت  که ظرفیت 13 کاروان را دارد  از ساعت 3 تا 8 صبح استراحت می‌کنند و سپس عازم مرز می‌شوند.

وی ادامه داد: ما به زائرانی که از طریق حج و زیارت به عتبات عالیات اعزام می‌شوند، امکاناتی در حد نیاز می‌دهیم تا دچار مشکل نشوند و از مرز بگذرند.منصوری یادآور شد: کنسرو، تن ماهی، نان، آب و ناهار مختصری نیز برای آنها فراهم می‌کنیم و برای افرادی که شب را در پایانه می‌گذرانند، صبحانه تهیه می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در زائرسرا چه امکاناتی برای زائران وجود دارد، گفت: 13 کاروان می‌توانند از این مکان استفاده کنند و امکاناتی نیز در حد نیاز مثل حمام، پتو و... وجود دارد.

به گفته منصوری، یک عده از مردم وام گرفته‌اند تا زائرسرا احداث کنند. آنها بهانه‌شان این است که شرکت شمسا مانع درآمدشان شده و آنها نمی‌توانند وام‌هایی را که به این منظور دریافت کرده‌اند، پرداخت کنند. به همین دلیل مردم می‌خواهند شمسا مانع از فعالیتشان در مرز نشود و زائران از امکانات آنها استفاده کنند.

مسوول نمایندگی شمسا در استان ایلام در خصوص سرویس‌های بهداشتی زائرسراها گفت: مشکلی در این خصوص وجود ندارد و تمامی زائران راضی‌اند. شما می‌توانید در این‌باره از خود آنها سوال کنید، اگر کسی مشکلی داشت، ما حتما مرتفع می‌کنیم.

به گفته منصوری، بیشتر زائرانی که در مرز متوقف می‌شوند، انفرادی هستند.

وی تصریح کرد: زائران حج و زیارت توسط شمسا ساماندهی و به آنها خدمات لازم داده می‌شود و همچنین بیمه، حفاظت زائران و وسایل نقلیه آنها را نیز فراهم می‌کنیم.

مسوول نمایندگی شمسا در استان ایلام به تغییر مرزبانان عراقی اشاره کرد و گفت: چند روزی است که کاروان‌ها در مرز بیشتر معطل می‌شوند؛ در حالی که قبلا این‌گونه نبوده و بعضی کاروان‌ها که از طریق حج و زیارت به عتبات اعزام می‌شوند، نهایتا یک شب در مرز می‌مانند؛‌ ولی زائران انفرادی بعضا 5 تا 6 روز هم در مرز معطل می‌شوند.

وی درخصوص تفتیش بدنی زائران در مرز گفت: تفتیش بدنی به صورت گزینشی انجام می‌شود و همچنین انگشت‌نگاری نیز معمولا از قشر جوان و افرادی که چهره حزب‌اللهی یا روحانی دارند، انجام می‌شود.

مسوول نمایندگی شمسا در استان ایلام با اشاره به حضور زائران انفرادی در مرز گفت: برخی مسوولان این کاروان‌ها، زائران را برخی مواقع وسط راه پیاده کرده و علتش را نبود پول و این‌که برایشان منفعتی نداشته، اعلام می‌کنند.

به گفته منصوری، عراقی‌ها با کوچک‌ترین بهانه، ایرانی‌ها را مورد ضرب و شتم و اهانت قرار می‌دهند.مسوول نمایندگی شمسا در استان ایلام ادامه داد: بعضی مواقع تلفن همراه زائران را نیز می‌گیرند و با کوچک‌ترین اعتراضی به زائران آزار می‌رسانند.

وی به یکی از زائران که روحانی ‌و عازم عتبات عالیات بود، اشاره کرد و گفت: این زائر به عراقی‌ها می‌گوید، چرا از ما انگشت‌نگاری می‌کنید، ما با شما در کشورمان این کار را نمی‌کنیم که عراقی‌ها واکنش نشان داده و گفته‌اند، شما حرف سیاسی زدید و باید به کشورتان برگردید.

منصوری اظهار کرد: در هفته دو سه بار ‌بر سر موضوعات مختلف، زائران را به کشور بازمی‌گردانند.وی خاطرنشان کرد: زائری ‌داشته‌ایم که عراقی‌ها پس از خواندن نماز او را مورد مواخذه قرار داده و به او گفته‌اند مگر اینجا نمازخانه است و سپس زائر را کتک زده و بشدت‌ آزار داده‌اند، البته نیروهای خوب نیز در میان عراقی‌ها وجود دارد.

مسوول نمایندگی شمسا در استان ایلام درخصوص اورژانس و خدمات درمانی هم گفت: اورژانس در شب‌ خدمات ‌نمی‌دهد و در روز هم معمولا خیلی کم خدمات ارائه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها