خطیب نماز جمعه این هفته تهران تأکید کرد: بحران اقتصادی اخیر در آمریکا و اروپا، آغازی بر پایان ابر قدرتی آمریکا و شکست سنگینی برای لیبرال دموکراسی است.
کد خبر: ۲۰۹۴۹۸
به گزارش فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی ‌خطیب نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی در خطبه دوم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی گفت: ایشان نماد اخلاص و جهاد فی‌سبیل الله بود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به برگزاری بیستمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در هفته گذشته، این گردهمایی را بسیار مبارک و ارزشمند توصیف کرد و با اشاره به اینکه این گردهمایی تحت عنوان نماز جمعه و فرهنگ عمومی برگزار شده بود، اظهار داشت: در صدر برکات این گردهمایی رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با فرهنگ عمومی بود.

خاتمی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور 16 نکته کاربردی فرهنگی را بیان فرمودند که همه باید پیگیر آن باشیم.

وی با اشاره به حضور مسئولان کشوری و بخصوص رئیس‌جمهور و هیئت دولت در نشست ائمه جمعه سراسر کشور گفت: مصوبه‌های خوب و ارزشمندی که در راستای خدمت به مردم است، در این نشست به تصویب رسید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم کلید خورده است،‌اظهار داشت: فضای کشور کم کم به سوی فضای انتخاباتی به پیش می‌رود و خطیب جمعه نیز نمی‌تواند به سادگی از کنار این مساله مهم و حیاتی بگذرد و به همین دلیل در هر خطبه بایستی مطالبی در این خصوص گفته شود.

خاتمی افزود: انتخابات در واقع یک جشن سیاسی است، به خصوص برای کشوری مانند کشور ما که سالیان طولانی زیر پای دیکتاتورها دست و پا می‌زد و به ویژه در دوران حکومت سیاه پهلوی پدر و پسر که هیچ ارزشی برای مردم قائل نبوده و خود را همه کاره می‌دانستند و ملت را برده می‌پنداشتند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاباتی در خور شان نظام جمهوری اسلامی است که آزاد، قانونمند، اخلاقی، باحضور گسترده مردم و همراه با رقابت در درون اعضای خانواده انقلاب باشد، گفت: مجریان،‌ناظران، جریانهای سیاسی، کاندیداها و هواداران آنها باید تلاش کنند تا انتخاباتی به این شکل برگزار شود و نه انتخاباتی به شکل غربی.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه همه آنهایی که در انتخابات شرکت می‌کنند، رای می‌دهند و کاندیدا می‌شوند، بر سر سفره انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی که میوه شیرین این انقلاب بزرگ است، نشسته‌اند، اظهار داشت: بدین ترتیب مبادا در این تب و تاب انتخاباتی ارزش‌های انقلاب گم شده و اصول انقلاب کمرنگ شود و مبادا برای جلب آرای مردم اصالت و ارزش‌های انقلاب از سوی کاندیداها زیر سوال برده شود، چرا که این کار جفا، ناسپاسی و نمک‌خوردن و نمکدان شکستن است.

خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انتظار از کاندیداها این است که ورودشان به انتخابات به تعبیر قرآن، صادقانه باشد، گفت: ورود صادقانه یعنی اینکه برای خدا بیایند و شیفته خدمت باشند نه تشنه قدرت.

وی با تاکید بر اینکه کاندیداها بهتر است کلید ورودشان به انتخابات را با اخلاق بزنند و نه بداخلاقی و تخریب دیگران، گفت: با تخریب وارد میدان شدن مصداق بداخلاقی انتخاباتی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: هر کسی که وارد میدان انتخابات می‌شود قدمش خیر است، اما دلیلی نمی‌شود که یک فرد با تخریب وارد این میدان شود.

خاتمی ضمن توصیه به کاندیداها برای غبارآلود نکردن فضای انتخابات، تاکید کرد: باید کاری کنیم که مسایل انتخاباتی در فضای منطقی و مستدل، به دور از غوغاسالاری و جوسازی مطرح شود؛ چرا که در این بستر شاهد انتخاباتی باشکوه و در شان نظام جمهوری اسلامی خواهیم بود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران اقتصادی آمریکا و اروپا تاکید کرد: آمریکا و وابستگان و دنباله‌روهای این کشور به جد دچار سونامی اقتصادی شدند.

خاتمی با بیان اینکه این بحران اقتصادی، آمریکا و دنیای غرب و وابستگانش را به لرزه درآورد، گفت: این کشورها شاید به عمرشان دچار چنین لرزه‌ای نشده بودند.

وی با اشاره به اینکه ما این شکست اقتصادی را تنها شکست اقتصادی برای آمریکا و اروپا نمی‌دانیم، تصریح کرد: این شکست لیبرال دموکراسی است که بعضی‌ها از آن به عنوان مدینه فاضله در پایان تاریخ بشریت یاد می‌کردند و می‌گفتند که کدخدای این مدینه فاضله، آمریکاست. اما امروز شاهدیم که این مدینه فاضله با مشکل مواجه داد و ضربه‌ای به شدت کاری خورده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه این ضربه قبل از اینکه یک شکست اقتصادی باشد، یک شکست اخلاقی است، گفت: لیبرال دموکراسی نشان داد تنها چیزی که به آن بها نمی‌دهد، انسانیت و حقوق بشر است، چه آنکه این همه خیانت در دنیا از سوی مدعیان لیبرال دموکراسی صورت گرفت و شکنجه‌های وحشیانه در گوانتامو و ابوغریب و ... صورت گرفت.

خاتمی با اشاره به سقوط 40 درصدی بورس نظام آمریکا گفت: ورشکستگی بانک‌های بزرگ، موسسات مالی و بیمه‌ای، زلزله‌ بزرگی است که در آمریکا اتفاق افتاده است.

وی در ادامه با طرح این سوال که ریشه این بحران کجاست؟ اظهار داشت: ریشه این بحران در خودکامگی‌ها و جاه‌طلبی‌های رئیس‌جمهور آمریکا (بوش) و همکارانش است که در طول این 8 سال به هر کجا که خواستند از جمله افغانستان وعراق حمله کرده و در پاکستان اخیرا فتنه‌گری می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: حاصل این اقدامات دولت آمریکا برای مردم کشورهایی که به آن حمله کردند، مرگ و برای مردم خودشان نیز فقر بود.

خاتمی افزود: عجیب است که خودشان اعتراف می‌کنند که هشت سال پیش و قبل از اینکه بوش سر کار بیاید آمریکا مازاد بودجه داشته است اما الان 10 تریلیون دلار به خزانه خودشان و 500 میلیارد دلار به چین بدهکار هستند و رسوایی تا جایی است که هم‌حزبی بوش صریحا از وی اعلام برائت می‌کند. ببینید عزا تا چه حد است که مرده شور هم دارد می‌گرید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه جراید هفته گذشته نوشتند که برخی صاحبان صنایع و افراد مقروض به بانک‌ها در آمریکا و اروپا خودکشی کردند و مدیر کل یک شرکت در کالیفرنیا تمام اموال خود را از دست داده و پس از آن خانواده خود را کشته و خودش نیز خودکشی کرده است،‌ گفت: بارها از همین تریبون به اروپا نصیحت کردیم که حسابش را از آمریکا جدا کند،‌ اما چون اروپا عملا خود را با آمریکا همراه کرد، الان در وسط بحران قرار دارد.

خاتمی افزود: آمریکا صدها میلیون دلار در اقتصادش تزریق کرد، اما اقتصاد این کشور همچنان در کما به سر می‌برد، ضمن اینکه اروپا نیز 1200 میلیون دلار به بانک‌های خود تزریق کرد. حال آنکه نتیجه‌ای نداشته است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه برخی کشورهای عربی که همه چیزشان را با آمریکا گره زده‌اند، هم اکنون در بحران به سر می‌برند، گفت: طناب آمریکا پوسیده است و صدای شکسته شدن قدرت و هیمنه آمریکا به بوش می‌رسد، کما اینکه برخی تحلیلگران معتقدند این آغازی بر پایان ابرقدرتی آمریکاست.

خاتمی با بیان اینکه همه این اتفاقات یک عبرت برای جهانیان است، تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر، آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار بردند تا کشور ما را دچار بحران اقتصادی کنند و متاسفانه شورای بی‌خاصیت امنیت نیز به عنوان ابزار آمریکا مدام علیه ما قطعنامه صادر کرد. اما قدرت خدا را ببینید که خودشان گرفتار شدند.

وی تاکید کرد: اگر کسی باور ندارد که عنایت خدا شامل حال این انقلاب است، این اتفاقات اخیر را مشاهده کند، چرا که اینها می‌خواستند با فشارهای اقتصادی فریاد ملت ایران را در آورند اما ملت ایران تحمل کردند و خدا برای خود آمریکایی‌ها و وابستگانش بحران درست کرد.

وی همچنین با اشاره به پیش رو بودن هفته اولیا و مربیان ضمن گرامیداشت این هفته گفت: تربیت نسل دین‌باور و خداباور، انتظار خداوند، پیامبر و ائمه از پدران،‌مادران، مدیران،‌معلمان و مربیان است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها