حذف نام کره‌شمالی از لیست کشورهای حامی ترور نزدیک است

دولت آمریکا به اتخاذ تصمیم برای خارج کردن نام کره شمالی از لیست کشورهای "حامی تروریسم" نزدیک شده و ممکن است برای احیاء مذاکرات شش جانبه و خلع سلاح کامل هسته ای کره‌ شمالی امروز (جمعه) این تصمیم را اتخاذ کند.
کد خبر: ۲۰۷۸۸۸
به گزارش ایسنا ، مقامات آمریکایی اعلام کردند که هنوز هیچ تصمیم نهایی در این رابطه اتخاذ نشده است، اما چند دیپلمات در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند که آنها معتقدند اعلام این موضوع که کره شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج خواهد شد، قریب الوقوع است.

این دیپلمات‌ها همچنین تصریح کردند، خارج کردن نام کره‌ شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم به موافقت پیونگ یانگ برای ایجاد طرحی در تایید کامل تمامی فعالیتهای هسته ای‌اش که تابستان به آمریکا ارائه کرده بستگی دارد. اگر کره شمالی در راستای ایجاد این طرح حرکت نکند و سلاح‌های هسته‌ای‌اش را کنار نگذارد، از این لیست خارج نخواهد شد.

این در حالی است که کره‌شمالی که در راستای از سرگیری برنامه‌های هسته‌ای‌اش گام برداشته، اعلام کرد که قصد دارد تاسیساتی را که در راستای تولید مواد برای بمب اتم فعالیت می‌کنند بار دیگر فعال کند و از نظارت بازرسان در این منطقه جلوگیری به عمل آورد.

آمریکا نیز اعلام کرده که این اظهار نظر پیونگ یانگ به معنای شکست کامل اقدامات بین‌المللی برای متقاعد کردن کره‌ شمالی در کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای‌اش نیست.

جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرد که واشنگتن در حال تصمیم‌گیری برای خارج کردن نام کره‌ شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم است.

به گفته دیپلمات‌ها، کره شمالی مانع ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به تاسیسات هسته‌ای یانگ‌بیون شده است.

یک مقام عالی‌رتبه نزدیک به بازرسان آژانس گفت: به ناظران و بازرسان گفته شده که از روز پنجشنبه دیگر اجازه دسترسی به تاسیسات یانگ‌بیون را ندارند.

کارشناسان معتقدند که خارج کردن نام کره‌ شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم آخرین تلاش برای احیای مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته‌یی کره‌ی شمالی است.

پیشتر متقاعد کردن کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای‌اش یک پیروزی برای سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شد؛ اما با توجه به اعلام پیونگ یانگ مبنی بر از سرگیری برنامه‌های هسته‌ای‌اش به نظر می‌رسد که دولت بوش در این راستا با شکست مواجه شده است.

مخالفان خارج شدن نام کره‌ شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم به ویژه جنگ طلبان محافظه کار در داخل و خارج دولت آمریکا، معتقدند که خارج شدن نام این کشور از این لیست پاداشی است به رفتار بد کشوری که نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

از سوی دیگر، ژاپن امروز (جمعه) اعلام کرد که توکیو با خارج شدن نام کره‌ شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم در صورتی که باعث شود مسیر برای خلع سلاح کامل کره‌ شمالی شود، مخالفت نخواهد کرد.

رسانه‌های کره‌ جنوبی نیز اعلام کردند که آمریکا و کره‌ی شمالی به تایید لیست برنامه‌های هسته‌ای پیونگ یانگ نزدیک شده‌اند که اگر این اقدام انجام شود، نام کره‌ شمالی رسما از لیست کشورهای حام تروریسم خارج خواهد شد.

در همین حال، هیروفومی ناکاسونه، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که وی در این رابطه که آمریکا در راستای خارج کردن نام کره‌ شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم گام برمی‌دارد اطلاعی ندارد، اما اگر تصمیم نهایی در این رابطه اتخاذ شود. توکیو هیچ مشکلی در این موضوع نمی‌بیند.

وی افزود: انتظار داریم آمریکا پیش از آن که تصمیم نهایی در این رابطه اتخاذ کند با ما صحبت کند.

پیشتر توکیو اعلام کرده بود، تا زمانی که وضعیت چند شهروند ربوده شده ژاپن توسط کره‌ی شمالی مشخص نشود از خارج شدن نام پیونگ یانگ از لیست کشورهای حامی تروریسم حمایت نخواهد کرد.

روزنامه چوسون ایلبو نیز به نقل از یک مقام رسمی ژاپن گزارش داد: ازسرگیری روند خلع سلاح هسته‌ای کره‌ شمالی و خارج شدن نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم می‌تواند در ماه جاری اتفاق بیفتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها