پژوهشگران اصفهانی موفق به درمان سوختگی‌های کمتر از 10 درصد با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند. رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان با اعلام این خبر گفت: مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان با استفاده از سلول‌های بنیادی کراتینوسیت و فیبروبلاست و پوشش مناسب در ضایعات پوستی، موفق به درمان 2 بیمار با سوختگی کمتر از 10 درصد شدند.
کد خبر: ۲۰۶۳۶۰

به گفته محمدعلی نیلفروش‌زاده، این فاز سوم برنامه بود و در فاز چهارم نیز درمان سوختگی‌های وسیع و حاد با استفاده از این سلول‌ها در طرح کار پژوهشی قرار دارد.

وی افزود: این مرکز پس از 4 سال از تولید و تکثیر سلول‌های فیبروبلاست و کاربرد بالینی آن در بیماران مراجعه‌کننده، ‌قابلیت تولید و استفاده بالینی سلول‌های بنیادی تک‌توان پوستی (ملانوسیت، ‌کراتینوسیت و فیبروبلاست) را پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: در سال آینده 3 کارگاه به منظور آشنایی متخصصان با کاربرد سلول‌های بنیادی و برداشت نمونه از  donor، تهیه فیبروبلاست اتولوگ و کشت، تکثیر و تزریق آن با همکاری پژوهشگاه رویان برگزار خواهد شد.

نیلفروش‌زاده با اشاره به این ‌که مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان در حال حاضر اولویت تحقیقاتی خود را روی 3 مرحله متمرکز کرده، اظهار کرد: کشت و تکثیر سلول‌های فیبروبلاست و تزریق آن برای رفع چین و چروک، کشت و تکثیر سلول‌های کراتینوسیت و کاربرد آن در درمان سوختگی‌های محدود و طرح کشت همزمان کراتینوسیت و فیبروبلاست و درمان سوختگی‌های وسیع به عنوان یک طرح جدی روی سلول‌های بنیادی به صورت پایلوت 3 مرحله اصلی تحقیقات این مرکز است.

روش نوین برای درمان سالک

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،‌ به درمان جدیدی از بیماری سالک نیز دست یافته است.

محمدعلی نیلفروش‌زاده گفت:‌ روش TCA به عنوان یک روش موثر و ارزان در تسریع بهبودی زخم سالک و کاهش اسکار (جوشگاه) در ضایعات پاپولوند ولراولیه سالک روی بیماران لیشمانیوز جلدی در حال اجراست.

نیلفروش‌زاده گفت: بهبودی کامل ضایعه وسیع سالک در یک مرد 46 ساله مبتلا به لیشمانیوز جلدی که با TCA و فلوکونازول خوراکی درمان شده و درمان موفقیت‌آمیز بیمار مبتلابه لیشمانیوز فرم لوپوئید با استفاده از محلول موضعی 50 درصدی TCA دلیلی بر اثبات موفقیت‌آمیز بودن TCA است.

اصفهان ــ خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها