افزایش تولید گازطبیعی ؛ هر روز 54میلیون مترمکعب

بهره برداری از فازهای 2 و 3میدان گازی پارس جنوبی ،دیروزباحضور رئیس جمهوری و جمعی از کارشناسان و متخصصان ایرانی و خارجی در استان بوشهر آغاز شد.سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری ، با شرکت در آیین ویژه ای
کد خبر: ۲۰۵۹۰
از لوح یادبود افتتاح فازهای 2و 3میدان گازی پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر پرده برداری کرد. به گزارش ایرنا، با بهره برداری از فازهای 2و 3پارس جنوبی روزانه افزون بر 54میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، 80هزار بشکه میعانات گازی و 400تن گوگرد تولید می شود. قرارداد فازهای 2 و 3 پارس جنوبی به صورت بیع متقابل و با سرمایه گذاری افزون بر 2میلیارد و 12میلیون دلار به اجرا درآمده است . با اجرای این طرح ، پیش بینی می شود سالانه حدود یک میلیارد و 320میلیون دلار درآمد عاید کشور شود. حداکثر نیروی شاغل به کار در اجرای این دو فاز حدود 11هزار نفر است که 9هزار و 400نفر آنان را نیروهای ایرانی تشکیل می دهند. فازهای 2و 3میدان عظیم پارس جنوبی شامل طرحهای پالایش خشکی ، تاسیسات دریایی ، 22حلقه چاه و 2رشته خط لوله زیردریا به طول 105کیلومتر است . ساخت 210کیلومتر خط لوله دریایی با پوشش وزنی ، ساخت سازه فوقانی به وزن 1800تن ، ساخت سیستم کنترل و تامین سیستم توزیع قدرت ، ساخت مخازن پالایشگاه و آماده سازی سایت پالایشگاه از جمله اقداماتی است که متخصصان ایرانی انجام داده اند. 30درصد از کل قراردادهای فازهای 2و 3طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را پیمانکاران ایرانی اجرا کرده اند و در بخش تاسیسات دریایی نیز کشور به مرز خودکفایی رسیده است .
سخنان رئیس جمهوری
رئیس جمهوری در مراسم افتتاح مراحل دوم و سوم پارس جنوبی گفت : ذخایر نفت و گاز از مهمترین مزیتهای نسبی کشور است که با توجه به این که این نعمت خدادادی تجدیدناپذیر است ، ضروری است از این نیروی خدادادی استفاده مطلوب شود.وی افزود: حکمت ، تدبیر و انصاف حکم می کند که برای استفاده مطلوب از این نعمت برنامه ها را به گونه ای تنظیم کنیم که این ثروتهای زیرزمینی به ثروتهای تجدیدپذیر تبدیل شود.خاتمی با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صنعت نفت به دیده دیگر نگریسته شد و با عنایت به این که بودجه جاری کشور از مازاد تولید و حاصل تلاش مردم تامین می شود، گفت : منابع نفت و گاز نیز باید به گونه ای برنامه ریزی شود که موجب افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش ارزش افزوده در بخشهای مختلف شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها