ویروس نویسان به سراغ موبایل ها می روند

آرامش قبل از طوفان ؛ این توصیفی است که این روزها در مورد داستان ویروسی شدن قریب الوقوع موبایل ها پس از حملات شبه ویروسی اخیر به گوش می رسد.
کد خبر: ۲۰۳۶۵
2سال قبل روس ها اولین ویروس روی تلفن همراه را نوشتند اما این کار تنها یک تفریح کوچک محسوب شد که تعدادی انگلیسی و فنلاندی آن را روی سیستم های wap دنبال کردند. اما این بحث اکنون بسیار جدی شده چرا که پلاتفرم تلفن های همراه در کنار خدمات SMS و wap و ... به دست ویروس نویسان افتاده و آنها در حال انجام تست های اولیه برای یک حمله بزرگ هستند.
شاید هم منتظر یک مناسبت عاطفی هستند تا ویروس Lovebug را آن هم در لباس یک SMS روی تلفن همراه منتشر کنند.
طبق تحقیقات جدید درصد ایمن بودن سیستم های مخابراتی الکترونیکی و سرورهای متصل به آنها برای مقابله با حملات احتمالی بسیار پایین است و از صد نمره حداکثر 10نمره به آن می توان داد. بنابراین داستان دقیقا توصیف یک مزرعه پر دانه روی زمین است که کلاغها آماده خوردن آن ، حتی با وجود مترسکهای زشت ، هستند. کمپانی ضدویروس مک آفی معتقد است شبکه های نسل سوم تلفن همراه (3G) میزبان خوبی برای حملات آتی به شمار می روند و اگر از هم اینک مباحث ایمنی سیستم ها روی آن تقویت نشود فاجعه ای عظیم گریبانگیر همه را خواهد گرفت . اگر آنچه مک آفی می گوید درست باشد آنگاه می توان پیش بینی کرد تا سال 2005 با یک حمله ویروسی در کمتر از 3روز حدود یک سوم از تلفن های همراه در سراسر دنیا آلوده شوند. در این زمینه همراههای دیجیتال PDA ، پالم ، Pocketpc و psionsها نیز در امان نخواهند بود و آنها نیز دچار مشکلات مشابه خواهند شد. آرویند ناراین قائم مقام کمپانی مک آفی می گوید تلفن های همراه جذابیت بیشتری برای ویروس نویس در مقایسه با سایر ابزار دیجیتالی دارند و چون 3G و 5/2 جزوی از زندگی ما شده اند خوراک مناسبی به عنوان فناوری های جدید قابل نفوذ برای ویروس نویسان می شوند. یک نکته انحرافی اما مهم این که اکثر تلفن های جدید همراه روی خود نرم افزارهای مخصوصی برای انجام وظایف ویژه دارند و سازندگان برای راحتی کاربران برنامه های خود را روی آن نصب کرده اند. به همین دلیل نرم افزارهای مذکور می توانند یک دلیل قانع کننده برای ویروس نویسان و نفوذگران به شمار آیند تا هوش و نبوغ خود را با آن تست بزنند. موبایل های حمایت نشده براحتی ابزارهای نفوذ را درون خود render می کنند و از این بابت برای کاربران بیزینس خطرآفرین تلقی می شود. اما ویروس ها می توانند در وهله اول اطلاعات را پاک کنند و یا اطلاعات اقتصادی را به سرقت برده و بعد کل شبکه را دچار اختلال نمایند. آنچه مهم می نماید، گذاشتن فیلترهای قوی بر سر راه شبکه های ارائه دهنده خدمات موبایل و نصب ضدویروس ها روی تلفن ها به صورت Default است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها