برای مقابله با دزدان دریایی سومالی،

فرانسه به شورای امنیت متوسل شد

فرانسه به منظور مقابله با دزدان دریایی مستقر در آبهای سومالی، پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرد.
کد خبر: ۲۰۳۵۶۳

به گزارش خبرگزاری مهر ، فرانسه روز جمعه پیش نویس قطعنامه جدیدی را در شورای امنیت سازمان ملل برای دعوت کشورها جهت تامین امکانات نظامی برای مبارزه با دزدان دریایی در سواحل سومالی مطرح کرد.

 این پیش نویس که روز جمعه منتشر شد، همه کشورهای علاقه مند به امنیت فعالیت های دریایی را دعوت کرده است در مبارزه علیه دزدان دریایی در سواحل سومالی به ویژه با اعزام ناوگان دریایی و هواپیماهای نظامی مشارکت فعال داشته باشند.

این پیش نویس همچنین کشورهایی را که از قبل امکانات نظامی در منطقه دارند، دعوت کرده است تمامی تدابیر لازم را جهت اجرای قانون بین الملل برای سرکوب دزدی دریایی اتخاذ کنند.

در این پیش‌نویس از همه کشورهای عضو خواسته شده برای مقابله با هرج‌ومرج حاکم بر آب‌های سومالی در شمال شرق قاره آفریقا و در مجاورت نقطه تلاقی اقیانوس هند و دریای سرخ تحت نظارت سازمان ملل متحد نیروی عملیاتی تشکیل دهند.

ماه ژوئن شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر کرد که به کشتی‌های جنگی مستقر در نزدیکی سواحل سومالی یا شناورهای رزمی در حال عبور از منطقه اجازه می‌داد در صورت دریافت درخواست کمک از کشتی‌هایی که هدف حمله دزدان دریایی قرار می‌گیرند بدون کسب مجوز از دولت سومالی وارد قلمرو آبی این کشور شده و دزدان را تحت تعقیب قرار دهند.

آب‌های نزدیک به سومالی، کشوری که از سال 1991 میلادی از داشتن دولت مرکزی محروم بوده طی ماه‌های اخیر دستخوش ناآرامی شده تا آنجا که سازمان ملل از خلیج عدن به عنوان ناامن‌ترین نقطه دنیا برای کشتیرانی یاد کرده است. قطعنامه ماه ژوئن شورای امنیت فرصتی 6 ماهه برای همکاری کشورهای عضو سازمان ملل با دولت انتقالی سومالی برای پایان دادن به اقدامات تبهکارانه در آب‌های قلمرویی این کشور تعیین کرده بود.

با تشدید حملات دزدان دریایی به کشتی‌های عبوری از سواحل سومالی که تقریبا به امری روز‌مره تبدیل شده است چند کشور اروپایی از جمله فرانسه خواستار تشکیل نیرویی فراملیتی برای مواجهه با این چالش شدند. طی ماه‌های اخیر دهها کشتی تجاری و در سواحل 3700 کیلومتری سومالی ربوده شده و کارکنان‌شان به گروگان گرفته شده‌اند.

دزدان دریایی مسلح سوار بر قایق‌های تندرو به کشتی‌ها حمله می‌کنند و کشتی و کارکنانش را برای دریافت غرامت با خود می‌برند. این حملات در پاره‌ای موارد و در صورت مقاومت خدمه کشتی به کشته شدن آنان منجر می‌شود و چالشی جدی در عرصه خدمات حمل و نقل دریایی به وجود آورده است.

برنامه جهانی غذای (WFP) اخیرا ادامه این حملات و ناامن شدن خلیج عدن به عنوان نقطه اتصال اقیانوس اطلس به آب‌های اقیانوس هند از طریق کانال سوئز و خلیج عدن را عامل ایجاد وقفه در انتقال کمک‌های غذایی برای گرسنگان شرق آفریقا توصیف کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها