گروه رسانه: داوران جشن خانه سینما این روزها آخرین مراحل داوری فیلم‌ها را طی می‌کنند و قرار است روز چهارشنبه 20 شهریور ماه، آخرین فیلم‌های جشن نیز برای داوران نمایش داده شود. به گزارش خبرنگار ما، یکی از مهمترین مسائلی که از ابتدای برگزاری جشن دوازدهم اما و اگرهای فراوانی را در پی داشته، حضور فیلم‌هایی در جشن سینمای ایران است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آنها پروانه نمایش صادر نکرده است.
کد خبر: ۲۰۱۴۳۴
طبق اظهارات صریح برگزار‌کنندگان جشن خانه سینما و براساس مقررات جشن، تنها فیلم‌هایی می‌توانند در جشن شرکت کنند که پروانه نمایش آنها از سوی وزارت ارشاد صادر شده باشد. این مساله درباره جشنواره فجر نیز وجود دارد و نتیجه آن، این است که طبیعتا فیلم‌هایی که به تایید وزارت ارشاد نرسیده باشند، از حضور در هر 2 بخش محروم خواهند ماند.

این شیوه داوری البته مخالفانی نیز دارد. استدلال مخالفان این است که با توجه به این‌که جشن خانه سینما جشنی صنفی است، باید تمامی فیلم‌های تولید شده توسط سینمای ایران را داوری و بررسی کند. مهمترین طرفدار این نظریه که دست به واکنشی مطبوعاتی زد، تهمینه میلانی بود که در اعتراض به این موضوع، بعد از رسانه‌ای کردن کناره‌گیری خود از داوری، با جشن دوازدهم خداحافظی کرد.

البته این استدلال این روزها از سوی مسوولان خانه‌سینما که در تلاش برای حفظ روابط صمیمانه خود با معاونت سینمایی هستند، چندان پذیرفتنی نیست. نکته جالب توجه این است که با آن که جشن خانه سینما جشنی کاملا صنفی است، اما بودجه آن از سوی معاونت سینمایی تامین می‌شود؛ به همین دلیل است که در این جشن صنفی شاهد نمایش فیلم‌هایی همچون تسویه حساب، سنتوری، سفر به هیدالو و... نیستیم. البته در این میان معاونت سینمایی همیشه شیوه‌ای خاص را در پیش گرفته و آن هم دادن پروانه نمایش به برخی فیلم‌های مساله‌دار و توصیه به تهیه‌کنندگان آن برای عدم نمایش این فیلم‌ها بوده که از جمله این آثار می‌توان به دو فیلم ستاره بود، ستاره می‌شود و نقاب اشاره کرد. البته تلاش‌ها و رایزنی‌های مسوولان خانه سینما ظاهرا به نتیجه رسیده و در پی آن توانسته‌اند فیلم‌های ستاره بود، ستاره می‌شود، خاک آشنا و 100 سال به این سال‌ها را که در جشنواره فجر حضور نداشتند، در رقابت خانه سینما شرکت دهند. حتی شنیده می‌شود چند شب قبل گروهی از داوران جشن خانه سینما با امضای طوماری، تقاضای نمایش فیلم سنتوری را مطرح کرده‌اند، اما مسوولان جشن به دلیل نامه جواد شمقدری از نمایش این فیلم خودداری کرده‌اند. 

دوشنبه هفته آینده 25 شهریور جشن خانه سینما برگزیدگان خود را خواهد شناخت. تا آن زمان باز هم خبرهایی از این جشن برای شما خواهیم داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها