1) حذف وعده سحری‌
کد خبر: ۱۹۹۶۲۱

بعضی‌ها بی‌سحری روزه می‌گیرند و طبیعی است که نیازهای تغذیه‌ای‌شان تامین نمی‌شود. در این گروه، به دنبال کمبود انرژی و سوخت ناقص چربی‌ها در بدن ترکیبات کتونی ایجاد می‌شود و نتیجه‌اش می‌شود بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی. ضمنا حذف وعده سحری باعث افت قند خون نیز می‌شود و افت قند خون همان و کاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی همان.

به همین دلایل، خوردن وعده سحری به همه روزه‌داران توصیه می‌شود؛ بخصوص به نوجوانان در سنین رشد. وعده سحری ضمن افزایش کارایی روزانه، از بروز آسیب‌های عصبی، قلبی و بینایی نیز جلوگیری می‌کند. البته یادتان باشد که باید از خوردن غذاهای چرب و پرحجم در این وعده خودداری کنید و در نوشیدن چای هم افراط نکنید.

2) افراط در وعده افطار

بعضی‌ها افطار را سنگین می‌خورند اما معده خالی، تحمل غذای سنگین را ندارد. خوردن غذاهای سهل‌الهضم و نرم برای افطار مناسب‌تر است؛ مثلا اگر قرار است، در افطارتان تخم‌مرغ بخورید، بهتر است آن را به صورت آب‌پز سفت یا نیم‌بند میل کنید. اما تخم‌مرغ نیمرو، دیرهضم است و برای افطار چندان مناسب نیست.

توصیه کلی متخصصان این است که در ماه رمضان، از ایجاد تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهایی که نظم دستگاه گوارش‌تان را به هم می‌ریزد، پرهیز کنید. کله‌پاچه، سیرابی، شیردان و این جور غذاها علاوه بر سنگین بودن، موجب تشنگی زیاد می‌شوند و کلا بهتر است دورشان را خط بکشید ولی اگر خیلی تمایل به خوردن این غذاها دارید، شرطش این است: کم‌آب و کم‌نمک.

3) زیاده‌روی در خوردن زولبیا، بامیه و حلوا

زیاده‌روی در مصرف زولبیا، بامیه، حلوا و این جور مواد غذایی موجب افزایش وزن می‌شود. مصرف قند‌ها و شیرینی‌های طبیعی مانند خرما و توت که منابع خوبی از املاح، ویتامین‌ها و انرژی هستند به جای انواع شیرینی‌های تهیه‌شده با شکر توصیه می‌شود. ضمنا یادتان باشد که در ماه رمضان، ضرورت دارد بیشتر از سایر اوقات به بهداشت دهان و دندانتان توجه کنید و حتماً بعد از صرف افطاری و سحری، دندان‌هایتان را به دقت مسواک کنید و نخ‌دندان بکشید.

4) عادات غلط در باز کردن روزه‌

بعضی‌ها عادات نادرستی در باز کردن روزه‌شان دارند؛ مثلا روزه را با آب سرد یا نوشابه‌های گازدار باز می‌کنند. این قبیل عادات، معده را به شدت تحریک می‌کند و بخصوص اگر التهاب معده (گاستریت) داشته باشید، به دردسر می‌افتید. در میان مایعات، آب ولرم یا چای از بقیه مناسب‌تر است. بعد از آن می‌توانید از نان، پنیر، گردو و غذاهای گرمی مانند آش استفاده کنید. بین افطار و شامتان باید لااقل یک تا 2 ساعت فاصله بیندازید و در این مدت، زیاد آب بنوشید.

همچنین می‌توانید افطار را با خوردن خرما، کشمش، عسل و به طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید تا اشتهایتان کنترل شود و پر‌خوری نکنید. چای شیرین کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم کم‌روغن هم برای آغاز افطار مناسبند. نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی‌ شده) و یا نان و پنیر و مغز گردو هم افطاری خوبی است.

5) کم آب نوشیدن از افطار تا سحر

اگرچه می‌گویند وسط غذا نباید زیادی آب خورد تا شیره گوارشی بیش از حد رقیق نشود و گرفتار سوءهاضمه نشوید؛ ولی توصیه می‌شود در فاصله بین افطار و سحر، زیاد آب بخورید (6 تا 8 لیوان آب) و برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول روز، در پایان وعده سحری‌تان از لیموترش تازه استفاده کنید.

6) عدم مصرف میوه و سبزی و دچار شدن به یبوست‌

در افطاری و سحری حتما میوه بخورید. علاوه بر میوه‌جات فصل، بهتر است از خیسانده برگه آلو، زردآلو و انجیر هم برای جلوگیری از یبوست استفاده کنید. مصرف روغن زیتون، سبزی‌های خام و خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار هم در پیشگیری از یبوست موثرند؛ و همین‌طور سالاد (بدون پیاز) که مکمل بسیار خوبی برای غذاهای ماه رمضان است. نوشیدن آب کافی نیز برای رفع یبوست و دفع سموم و مواد زائد بدن و انجام واکنش‌های بیولوژیکی داخل بدن مفید است اما یادتان باشد که نوشیدن چای پررنگ، قهوه و کاکائو موجب تشدید یبوست می‌شود.

7) خوردن غذاهای خشک در وعده سحری‌

خوردن غذاهای خشک (مانند کوکوسبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ‌شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی) در وعده سحری باعث عطش زیاد و ترش کردن در طول روز می‌شود. مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز مناسب نیست؛ چون زمینه بروز ناراحتی‌های گوارشی نظیر ترش کردن را فراهم می‌کند. ضمنا سبزی را هم بهتر است در وعده افطار بخورید، نه سحر. خوردن سبزی در وعده سحری، تشنگی می‌آورد. بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها هم موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها