طرفین درگیری اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت اوستیای جنوبی منتشر می‌کنند

دست پنهان اسرائیل در بحران قفقاز

گروه بین‌الملل: خروج نظامیان گرجی از جمهوری خودخوانده اوستیای‌جنوبی در حالی روز گذشته از سوی برخی از رسانه‌ها تایید ‌شد که وضعیت این جمهوری پس از تهاجم اخیر گرجستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به گزارش شبکه خبری ‌بی‌بی‌سی اگرچه نیروهای گرجی دستوراتی برای خروج از اوستیای‌جنوبی دریافت کرده‌اند اما روند انتقال ادوات جنگی ارتش روسیه به مرزهای اوستیای جنوبی ادامه دارد و آغاز محاصره دریایی گرجستان توسط ناوهای روسی از روز گذشته منازعه دوکشور را وارد مرحله تازه‌ای کرد.
کد خبر: ۱۹۴۴۵۲

در حالی که طرف‌های خارجی در تلاش هستند تا آتش جنگ در قفقاز را در کوتاهترین زمان ممکن خاموش کنند جلسه غیررسمی بامداد دیروز شورای امنیت سازمان ملل متحد بدون دستیابی به توافقی درباره درگیری‌ها در اوستیای‌جنوبی‌ پایان یافت.

نشست اضطراری اتحادیه‌ اروپایی‌

وزرای امور خارجه اتحادیه‌اروپایی برای بررسی درگیری‌های منطقه قفقاز اواخر هفته جاری نشستی اضطراری در بروکسل، مقر مرکزی این اتحادیه برگزار می‌کنند.

این نشست به احتمال زیاد روز چهارشنبه (پس‌فردا ) برگزار خواهد شد.  فرانسه به عنوان ریاست دوره‌ای اتحادیه‌اروپایی روز شنبه اعلام کرده بود نشست مذکور همین هفته برگزار خواهد شد.

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در پی سخنان نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری این کشور دیروز راهی گرجستان شد تا طرح صلح 3 مرحله‌ای پاریس شامل آتش‌بس سریع، احترام کامل به تمامیت ارضی گرجستان و ایجاد موقعیت‌های از دست رفته این کشور را به تفلیس و مسکو ارائه کند.

دست پنهان صهیونیست‌ها

شاید یکی از جالب‌ترین خبرهایی که روز گذشته در مورد حمله نیروهای گرجی به اوستیای‌جنوبی منتشر شد گزارشی در مورد حمایت اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی از ارتش گرجستان برای حمله به اوستیای‌جنوبی بود.

پایگاه خبری دپکا وابسته به سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است یک هزار کارشناس اسرائیلی که وابسته به شرکت‌های امنیتی خصوصی هستند به ارتش گرجستان کمک کردند تا برای حمله به اوستیای‌جنوبی آماده شود.

براساس این گزارش کارشناسان اسرائیلی سال گذشته میلادی میخائیل ساآکاشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان را متقاعد کردند به ارتش این کشور تکنیک‌های کماندویی، جنگ هوایی، دریایی و نبرد تانک‌ها را آموزش دهند.

گرجستان در قالب همین توصیه‌ها اقدام به خرید سامانه‌های جنگ الکترونیک و دستگاه‌های جاسوسی نظامی از اسرائیل کرده بود و کارشناسان اسرائیلی چگونگی  استفاده از این دستگاه‌ها را به نیروهای گرجی آموزش دادند.

مسکو پیش از این بارها از تل‌آویو خواسته‌ بود کمک‌های نظامی خود را به گرجستان متوقف کند و تهدید کرده بود در صورت ادامه یافتن این کمک‌ها مناسبات روسیه ‌  اسرائیل در معرض خطر قرار می‌گیرد. با این حال تل‌آویو ادعا داشت این کمک‌ها فقط جنبه دفاعی دارند، ولی مسکو این ادعا را نپذیرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها