نخست وزیر انگلیس امروز (شنبه) به طور غیر منتظره وارد بغداد شد و خیلی فوری برای ارزیابی پیشرفت‌های امنیتی و ثبات سیاسی در این کشور جنگ زده با همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۸۹۰۹۸

به گزارش ایسنا، گوردون براون نخستوزیر انگلیس، ملاقاتی یک ساعته با نوری مالکی، نخست وزیر عراق داشت. این ملاقات در منطقه‌ی الخضرا (منطقه سبز) بغداد برگزار شد که تحت تدابیر شدید امنیتی است.

براون در این دیدار اظهار داشت که از کاهش تعداد نیروهای انگلیسی در عراق حمایت می‌کند اما با تعیین "جدول زمانی مصنوعی" برای چنین عقب‌نشینی مخالفت کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: قصد ما کاهش نیروها در عراق است اما من نمی‌خواهم جدول زمانی مصنوعی برای این کار تعیین کنم.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه که همزمان با گوردون براون وارد بغداد شده است، گفت جزییات ملاقات مالکی و براون هنوز منتشر نشده است.

سخنگوی براون گفت: اهداف اصلی این سفر ملاقات با سربازان انگلیسی و مقامات عراقی است.

این سخنگو اظهار داشت، نخست وزیر انگلیس قصد دارد از آخرین گزارشات و اخبار روند انجام چهار برنامه که وی معتقد است نقشی تعیین کننده در توسعه عراق بویژه در مناطق جنوبی اطراف بصره دارد، مطلع شود. در این مناطق حدود چهار هزار سرباز عراقی مستقر شده‌اند.

این چهار برنامه عبارتند: از تربیت سربازان عراقی توسط نیروهای انگلیسی، ثبات سیاسی، سرمایه‌گذاری اقتصادی در بصره و بازگشایی فرودگاه بصره برای استفاده بیشتر غیر نظامیان.

این سخنگو اضافه کرد: مهمترین مساله‌ای که براون در مورد سربازان به آن خواهد پرداخت مساله افزایش اقدامات آموزشی برای لشگر چهاردهم عراق است.

دولت عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت، انتظار می‌رود براون در مورد روابط دو جانبه و آینده‌ی حضور نیروهای انگلیسی در عراق وارد بحث شود.

سفر حال حاضر براون به عراق سومین سفر وی پس از بدست گیری قدرت از تونی بلر در 27 ژوئن سال گذشته است.

سفر وی یک روز پس از توافق آمریکا و عراق بر سر جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق صورت گرفته است. این جدول زمانی بخشی از بسته امنیتی مطرح شده میان عراق و آمریکاست.

براون 57 ساله که به مدت 10 سال وزیر اقتصاد انگلیس بوده است، خواستار شروع پویای توسعه اقتصادی در بصره و گسترش شهرهای نفتی جنوب عراق به عنوان مراکز اقتصادی منطقه‌یی است.

فرمانده ارشد نیروهای انگلیس در عراق معتقد است در شرایط حال حاضر عراق بستر مناسبی برای افزایش پیشرفت‌های اقتصادی است.

همچنین انتظار می‌رود گوردون براون حمایت انگلیس از انتخابات محلی یکم اکتبر در عراق را اعلام کند.

برنی وایت اسپونر، ژنرال ارشد ارتش انگلیس در عراق روز دوشنبه گفته بود نیاز اصلی بصره هم اکنون، سرمایه‌گذاری اقتصادی برای به فعالیت رساندن نیروی عظیم بالقوه‌ در این شهر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها