وزیر امور خارجه ایران ، حضور معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در نشست مذاکرات هسته ای ژنو را فرصتی برای این کشور دانست. "منوچهر متکی " روز پنجشنبه در گفت وگوی مشترک مطبوعاتی با همتای سوری خود پس از گفت وگو با ولیدالمعلم در محل وزارت خارجه سوریه افزود: حضور نماینده آمریکا در ژنو به مقامهای واشنگتن کمک می کند که نماینده آنان مطالب ایران در این نشست را به طور مستقیم بشنود.
کد خبر: ۱۸۸۹۴۲

سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 29 تیرماه در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

در این مذاکرات نمایندگان کشورهای 1+5 از جمله ویلیام برنز معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز حضور دارند.
آمریکا علیرغم شرطهای قبلی خود مبنی بر اینکه تا پیش از تعلیق غنی سازی ایران با تهران مذاکره نخواهد کرد، برای حضور در مذاکرات ژنو ابراز تمایل کرده است .

متکی درباره گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران گفت : خواست آمریکا پیرامون این موضوع ، به صورت غیررسمی و رسانه ای مطرح شده است .

وی افزود: ما سال گذشته برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را پیشنهاد دادیم و فکر می کنیم برقراری این خط هوایی و تاسیس دفتر حفاظت منافع برای طرفین قابل بررسی است .

متکی ، مذاکرات هسته ای ژنو را مثبت دانست و گفت : تحولات مثبت دو ماه اخیر بحث 1+ 5 را روند جدید و دارای نکات مثبت ارزیابی می کنیم .

وی خاطرنشان کرد: دو ماه پیش بسته پیشنهادی را به این طرفها و برخی دیگر از کشورها ارائه کردیم و ماه گذشته آقای سولانا به تهران آمد و متقابلا بسته پیشنهادی تحویل داد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: این روند جدید تفاوتهایی با گذشته دارد ازجمله شش وزیر خارجه به من نامه نوشتند و در این نامه بر حق ایران اذعان کردند و گفتند که ما امکان رسیدن به یک تفاهم را عملی می بنیم .

متکی افزود: بنابراین همانطور که ملاحظه می شود در این روند از نظر شکلی روبه پیشرفت هستیم و امیدواریم روز شنبه از نظر محتوایی نیز شاهد تحول مثبت باشیم .

به گفته وزیر خارجه ، مذاکرات شنبه ژنو با هدف تدوین یک مدالیتی برای مذاکره طرفین است .

وی در جمع خبرنگاران سوری و نمایندگان رسانه های خارجی در این کشور ادامه داد: این تحولات را به صورت ریز با برادرانمان در سوریه و دیگر دوستان مطرح کردیم .

متکی گفت : آرای دمشق در شورای حکام و مواضع اعلامی سوریه ، منطبق با قوانین و مقررات بین المللی است و مواضع سازنده و مثبت سوریه در بحث هسته ای ایران در سالهای گذشته قابل تقدیر است .

وی افزود: سوریه هرگز از بحث هسته ای ایران جدا نبوده و ما همواره در گفت و گوهایمان ، دوستان سوری را در جریان قرار می دادیم .

وزیر خارجه ایران اظهار داشت : امروز من آخرین تحولات را برای بشار اسد رییس جمهوری سوریه تشریح کردم .
  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه امروز وارد دمشق شدند و مورد استقبال ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه قرار گرفتند.

  روابط دو جانبه و راهکارهای تقویت آن ، مسائل منطقه و موضوعات بین المللی ، از محورهای مورد بحث میان متکی و رییس جمهوری ، معاون وی و وزیر خارجه سوریه عنوان شد.

سفر وزیر امورخارجه کشورمان در راستای سفر دوره ای متکی به کشورهای عمان ، سوریه و ترکیه است که از روز چهارشنبه آغاز شد.

متکی پنجشنبه شب پس از پایان گفت و گوهایش با مقامات سوری ، به حضور خود در این کشور، پایان خواهد داد.

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان اوایل فروردین ماه 87 برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب به عنوان میهمان ویژه به دمشق سفر کرده بود. 

ایرنا
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها