با احداث شهر زیستی امکان‌پذیر خواهد شد

سکونت‌ در ‌نسل ‌جدید‌ خانه‌های ‌شهری‌

آیا می‌توان شهرهای جدیدی طراحی کرد که بتواند پاسخگوی نیازهای ساکنان و عاری از مشکلات و محدودیت زندگی در شهرهای امروزی باشد؟ از سال 1988 پرنس چارلز تصمیم گرفته است زمینه مناسبی را برای تحقق رویای سکونت در شهرهای زیستی در حومه شهر دورست در انگلیس به وجود آورد. این شهر جدید که پاونوبری نام دارد، شهری است که توسط پرنس چارلز ولیعهد انگلیس طراحی شده و یک شرکت خصوصی ساخت و راه‌اندازی آن را به عهده گرفته است.
کد خبر: ۱۸۷۹۶۵

 اگرچه در این شهر ساختمان‌ها از نظر ظاهری شبیه به ساختمان‌های شهرهای قدیمی کشور انگلیس هستند، اما مجهز بودن آنها به سیستم‌‌های ارتباطی رایانه‌‌ای برای نظارت بر آنها از طریق شهرهای بزرگ و مرکزی، حلقه ارتباطی آنها با دنیای امروز فناوری خواهد بود.

خیابان‌های شهر پاونوبری بسیار باریک هستند، اما عابرین پیاده می‌توانند با آرامش و آسودگی احساسی شبیه به قدم زدن در پیاده‌روهای شهرهای شلوغ و پرجمعیت امروز را در این خیابان‌ها تجربه کنند. در نزدیکی کوچه‌ها و خارج از محدوده خیابان‌های اصلی شهر، مکان‌هایی برای پارک خودروها در نظر گرفته شده است و بنابراین منظره متفاوتی را در مقایسه با شهرهای قدیمی در این شهر زیستی می‌توان مشاهده کرد. اگرچه سبک معماری در پاونوبری برگرفته از معماری دوره شاه جورج است،‌ اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن نظارت بر اجرای یک طرح جامع برای ساخت مسکن و نزدیکی محل کار افراد به محل سکونت‌شان است. در اولین مرحله از راه‌اندازی این شهر 35 خانه از 65 خانه ساخته‌شده به صورت اجاره‌ای در اختیار افرادی که درآمد آنها کمتر از دیگران است، قرار خواهد گرفت و مالکیت 26 خانه دیگر نیز به افراد متقاضی واگذار خواهد شد. یکنواختی در کیفیت مواد ساختمانی و همچنین عملیات ساختمان‌سازی به گونه‌ای است که تشخیص این دو گروه از خانه‌ها یعنی خانه‌های اجاره‌ای و غیراجاره‌ای را از یکدیگر برای بازدیدکنندگان غیرممکن می‌سازد. استفاده از سازه‌های مجهز به پوشش‌های عایق و به حداقل رساندن مصرف انرژی و همچنین دسترسی سریع و آسان به مرکز شهر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در ساخت شهرهای زیستی که با هدف رعایت اصول و قوانین زیست‌محیطی ساخته می‌شود، مورد توجه قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد چنین شهرهایی مکان‌هایی مناسب برای زندگی افراد در سنین بازنشستگی و سالمندی باشند.

ایده‌های نو در شهرسازی‌

ساخت شهرهای زیستی یکی از اهدافی است که نه‌تنها در انگلیس، بلکه در آمریکا نیز به عنوان روش جدید شهرسازی مورد توجه قرار گرفته است که نشان‌دهنده آغاز تلاش‌های این دو کشور برای بازگرداندن اصول تاریخی معماری به پروژه‌های شهرسازی است. در این شهرها خانه‌های ساخته‌شده هم‌سطح پیاده‌روها یا خیابان‌ها هستند و هیچ‌گونه آثار و بقایایی از جداسازی آنها از طریق فضاهای چمن‌کاری شده وجود ندارد. منظره عمومی شهر بیشتر شبیه به روستاهای قرون وسطایی پوشیده از سنگ و آجر است و هیچ پوشش سبز گیاهی در محوطه خارجی دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد ساخت این شهر زیستی که مرحله اول از
4 مرحله در نظر گرفته شده برای اجرای آن 10 سال پیش آغاز شده است، به 25 سال زمان نیاز داشته باشد. در زمان تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس از طرح پیشنهادشده توسط پرنس چارلز حمایت‌های مالی بسیاری شد، گرچه بسیاری از مسوولان نیز با اجرای این طرح مخالف بودند و آن را اشتباهی بزرگ می‌پنداشتند.

پرنس چارلز بر این باور است که برای احیای آداب و رسوم و روش‌های ارزشمند کهن باید دستیابی به اهداف اجتماعی، زیست‌محیطی و زیباشناختی را مورد توجه قرار داد. در طراحی شهر زیستی نیز آنچه اهمیت دارد، بهینه‌سازی مناظر طبیعی و خاک، از میان برداشتن پیامدهای نامطلوب شیوه‌های معماری قدیمی و همچنین بهبود وضعیت آموزشی است. پاونوبری مکانی است که افراد از گروه‌های سنی مختلف و سطح درآمدی متفاوت خواهند توانست به آسانی در کنار هم زندگی کنند، اشتغال داشته باشند و نیازهای روزانه خود را برطرف سازند. نحوه قرارگیری کارخانه‌ها، مراکز خرید، مراکز درمانی، مکان‌های عمومی و ساختمان‌های محل سکونت افراد به گونه‌ای است که می‌توان فاصله میان آنها را حتی پیاده نیز طی کرد.

رعایت قوانین زیست‌محیطی

در شهر زیستی پاونوبری که جمعیت آن حدود 12 هزار نفر برآورد شده است، خانه‌های اولیه مجهز به دوچرخه‌های رایگان و همچنین توربین‌های بادی بزرگی است که انرژی مصرفی لازم برای لامپ‌های کم‌مصرفی را که استفاده از آنها اجباری است، تامین می‌کند. یکی از فناوری‌های سبز به کار رفته در این شهر استفاده از صفحات خورشیدی بزرگ برای گرم‌ کردن آب مصرفی خانه‌هاست.تردد خودروها در برخی از مناطق این شهر ممنوع است که این تصمیم افراد را ملزم به پیاده‌روی یا استفاده از دوچرخه خواهد کرد. برای این‌که شهر زیستی پاونوبری از نظر ظاهری شبیه به شهرهای قدیمی انگلیس باشد، محدودیت‌هایی نیز برای ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است که براساس آن احداث ساختمان‌هایی که بیش از 5 طبقه داشته باشند ممنوع خواهد بود. یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های اتخاذشده برای نسل جدید شهرهایی که ساخته می‌شوند استفاده از آخرین فناوری‌هایی است که محققان در زمینه انرژی‌های تجدید‌پذیر به آن دست یافته‌‌اند.با توجه به محدودیت‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده، استفاده از پنجره‌های پی‌وی‌سی در ساختمان‌ها ممنوع اعلام شده است. نیمی از انرژی مصرفی شهر زیستی، از انرژی‌های تجدید‌پذیر مانند توربین‌های بزرگ 12متری تامین می‌شود که بر فراز پارک 16 هکتاری شهر نصب خواهد شد.
همچنین سیستم‌های الکترونیکی و گرمایشی که  منبع سوخت مورد نیاز آنها، سوخت‌های تجدید‌پذیری مانند زیست‌توده است،  تامین می‌شود. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، دوسوم مواد ساختمانی از مناطق نزدیک به شهر پاونوبری به این منطقه انتقال داده می‌شود و انتشار دی‌اکسید‌کربن از خانه‌ها و مراکز تجاری 60 درصد کمتر از استاندارد در نظر گرفته شده برای ساختمان‌سازی است.

طراحی ساختمان‌ها امکان پایداری آنها در یک دوره زمانی صد ساله را به وجود آورده است و تصویر زیبایی از زندگی گذشته است که فناوری‌های نوین امروزی تسهیلاتی را در آن به وجود آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها