دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:

‌پیش نویس نقشه جامع ‌علمی کشور

در سال جاری همچنان سه اولویت مهندسی فرهنگی کشور، نقشه جامعه علمی کشور و تحول و نوسازی نظام آموزشی محول فعالیت‌ها و برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد. محمدرضا مخبر ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب گفت: نقشه جامع علمی کشور نقشه‌ای پویا، جامع و سیال است.
کد خبر: ۱۸۷۱۲۸

به گزارش ایسنا ، وی تاکید کرد: تهیه کامل این نقشه نیازمند به بازخوردسنجی‌های گوناگونی است که برای انجام آن از نقطه نظرات و پیشنهادات اندیشمندان و نخبگان دانشگاهی و حوزوی حتما استفاده خواهد شد.

مخبر تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به اصلاحاتی که در حین عمل برای بهبود و ارتقا نقشه جامع علمی کشور لازم باشد اهتمام جدی خواهد داشت.

وی، سیال بودن نقشه جامع علمی کشور را یکی از ویژگی‌های مهم آن دانست و تاکید کرد : این ویژگی باعث خواهد شد که این نقشه به عنوان یک راهبرد کارآمد در راستای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله از انعطاف، جامعیت و قابلیت بالایی برخوردار باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دلیل سیال بودن نقشه جامع علمی کشور را فراهم شدن امکان جاسازی و اعمال نقطه نظرات تکمیلی و اصلاحی ارائه شده از سوی شخصیت‌ها و نخبگان، مراکز و موسسات علمی و پژوهشی مرتبط از جمله وزارتخانه‌های ذی‌ربط دانست و افزود: استفاده از تحولات روزپیش آمده در حوزه‌های علم، ‌فرهنگ و فن‌آوری در سطح جهانی جهت تهیه نقشه جامع علمی کشور ضروری است.

مخبر در همین رابطه گفت: پیش نویس نقشه جامع علمی کشور آماده شده که حدود هزار صفحه پیوست دارد و بیش از هزار نفر به صورت مستمر و فعال درگیر تهیه این پیش نویس و پیوست آن بوده‌اند و تا سه ماه دیگر به سرانجام خوبی خواهد رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دیگر فعالیت‌های این شورا در سال جاری گفت: علاوه بر اقدامات محوری یاد شده، آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، سیاست‌های فن‌آوری‌های پیشرفته،‌ مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی، ساماندهی فعالیت‌های قرآنی کشور و برخی موضوعات خاص فرهنگی دیگر در اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1387 است.

مخبر گفت: در ادامه تصویب اسنادی همچون فن‌آوری نانو، زیست فن‌آوری، پیش نویس سیاست هوا فضا برای تصویب به شورای عالی ارائه شده و در نوبت تصویب است. همچنین در سال 86 بررسی‌های مقدماتی برای تصویب سند سیاست‌های زیست محیطی آغاز شده که تلاش می‌شود تا پایان سال 87 این سند پس از انجام مراحل کارشناسی به تصویب شورای عالی برسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  با توجه به تاثیرات جهانی سازی بر فرهنگ ملی و دینی جامعه، شورای عالی از چند سال پیش برخی مراکز پژوهشی را مامور تهیه گزارشی در این خصوص کرد که در سال 86 نخستین گزارش به شورا ارائه شد و سیاست‌ها، راهبردها و راهکارهایی که توسط هر یک از دستگاه‌ها باید انجام شود در دستور کار امسال این شوراست.

وی درباره ساماندهی فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: به دلیل اهمیت قرآن کریم و لزوم فعالیت‌های هماهنگ دستگاه‌ها و مراکز قرآنی در زمینه آموزش و تعمیق فرهنگ قرآنی،‌ بررسی‌های کارشناسی این موضوع در دبیرخانه شورا با حضور دستگاه‌های دست‌اندرکار صورت گرفته و نتایج این کار آماده ارائه به شورای عالی است.

دکتر مخبر گفت: برای تهیه سیاست‌ها و راهکارهای تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها، کارگروهی از ابتدای خرداد سال 86 با حضور صاحب نظران دلسوز حوزوی و دانشگاهی و برخی مسوولان آموزشی در دبیرخانه تشکیل شده است که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر به نتیجه برسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا در محور مهندسی فرهنگی با نظرخواهی از کارشناسان، اقدام به شناسایی آسیب‌های مهم در سه حوزه فرهنگ خانواده باموضوع طلاق، فرهنگ مصرف با موضوع اسراف و فرهنگ اداری در حوزه فرهنگ عمومی کرده است که در حال حاضر برای حل این آسیب‌ها راهکارهایی در حال تدوین است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها