گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم به مدینه منوره

دستور پادشاه عربستان علیه بدرفتاری با ایرانیان

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرنگان رهبری اعلام کرد که «امیر عبدالله» پادشاه عربستان در حضور وی دستور داده است در صورتی که رفتار نامناسبی با زائران ایرانی صورت گیرد، با افراد خاطی برخورد شود.وی افزود: ما نباید بگذاریم افراد نادان اتفاقی را که چند سال پیش افتاد تکرار کنند.در یک خانواده اختلاف طبیعی است، اما باید مواظب باشیم که هدف اصلی عبادت و حج را حفظ کنیم.
کد خبر: ۱۷۹۷۹۸

به گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم به عربستان، هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخوردهای نامناسبی که در فضای حج اتفاق می‌افتد، از مذاکراتش در این زمینه با مسوولان کشور سعودی خبر داد و اظهار داشت: من با مسوولان سعودی و شخص ملک عبدالله صحبت کردم و ایشان در حضور من دستور داد که چنانچه کسی با ایرانیان بدرفتاری کند، با افراد خاطی در آن کشور با عزل و زندان و مجازات برخورد شود. 

رئیس مجلس خبرگان به حضور خود در اجلاس سران و رهبران اسلامی اشاره کرد و گفت: در حالی که مسلمانان یک چهارم جمعیت دنیا و آرای سازمان ملل را دارند، چرا مستکبران باید بتوانند بین آن‌ها تفرقه بیندازند و حکومت کنند؟ این با روح قرآن سازگار نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جمع روحانیون کاروان‌ها، نمایندگان بعثه آیات عظام، مسوولان ستاد عمره، مدیران ثابت و راهنما و رابطین فرهنگی هتل‌ها و هیات پزشکی در مدینه منوره سخن می‌گفت اظهار داشت: شما خدمتگزاران حج باید قدر این نعمت را که در خدمت زائران خانه خدا هستید بدانید و متوجه باشید که این امکان برای همه فراهم نمی‌شود.

وی به اهمیت موضوع حج اشاره کرد و افزود: حج یکی از عبادات بسیار مهم اسلام است و به تعبیر قرآن خانه خدا با اهداف خاصی ساخته شد و همه ادیان دعوت شدند تا این خانه را زیارت کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: اگر همه به دستوراتی که در حج معین شده عمل کنند، میلیون‌ها انسان پاک و ممتاز و متحد خواهیم داشت و این، جهان اسلام را مثل دانه‌های تسبیح به هم متصل می‌کند، اما متاسفانه برخی اوقات اختلافات بین کشورها و دولت‌ها باعث می‌شود که کفار بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به صبوری علی و فاطمه در بیان اسرار و همچنین دستور آیه شریفه قرآن مبنی بر چنگ زدن به ریسمان الهی تاکید کرد که زوار ایرانی در برخورد با مسائل ناگواهری که می‌بینند باید با استدلال برخورد کنند و به آتش اختلافات دامن نزنند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش به بیان نکاتی درباره شهادت حضرت فاطمه پرداخت و گفت: بعد از رحلت پیامبر با این بانوی بزرگوار و شخصیت ممتاز جهان اسلام خوب رفتار نشد و عمر مبارک ایشان در خانه ای که مرکز معنویات اسلام بود، به پایان رسید.

وی افزود: با این حال، رفتار شیرمردی هم چون علی (ع) نشان می دهد که ایشان مایل نبودند جوری حرف بزنند یا رفتار کنند که وحدت و یکپارچگی مسلمانان لطمه بخورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تاریخ می‌گوید هنگام تدفین حضرت زهرا  پیکر مبارک ایشان در طول 75 یا 90 روز پس از آن واقعه تبدیل به سایه شده بود، اما بخش عجیب ماجرا این جا است که علی ازپیامبر (ص) درخواست می کند که خود ایشان از دخترش سوال کند که چه اتفاقی افتاده است.

هاشمی رفسنجانی اظهار امیدواری کرد که روزی قبر مطهر حضرت زهرا شناسایی شود.

تشریح اقدامات انجام شده برای زائران حرم نبوی

مسوول بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره نیز در این مراسم به تشریح کارها و اقدامات انجام شده برای زائران حرم نبوی در مدینه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی در این مراسم که در هتل قصرالدخیل برگزار شد، با اشاره به حضور موثر هاشمی رفسنجانی در اجلاس سران و رهبران اسلامی از سخنان روشنگرانه و سرنوشت‌ساز وی در این اجلاس قدردانی کرد.

نجفی روحانی با ذکر این نکته که سالیانه بیش از 625 هزار زائر ایرانی به حج عمره مشرف می‌شوند، این اتفاق را زمینه‌ساز یک تحول فرهنگی و معنوی بزرگ در کشور دانست و گفت: در این زمینه با تلاش بعثه مقام معظم رهبری و همکاری مستمر مسوولان عمره همگام با سند چشم‌انداز و با مخاطب‌شناسی، نیازشناسی و آسیب‌شناسی، روند مطلوب و رو به رشدی آغاز شده است.

مسوول بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره، در ادامه به بیان برخی از کارها و اقدامات انجام شده پرداخت که برخی از آن‌ها بدین شرح است:

* برگزاری محافل هم اندیشی پیرامون آسیب شناسی وحدت اسلامی،  با حضور علما و زائرین اهل سنت، در جهت انسجام و اتحاد و خنثی سازی توطئه های گسترده دشمنان.

* تشکیل گردهمایی های کوثر شناسی  و کوثر گرایی به منظور تعمیق در حوزه معرفتی دانشجویان

* تدوین طرح جامع آمار و اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت برنامه ها

* تشکیل محافل انس و معرفت  با حضور مبلیغین و مبلغات برجسته کشوری در هتل ها

* برگزاری جلسات روحانیون کاروانها به منظورایجاد وحدت رویه و بیان مسائل و تذکرات لازم و نیز جلسات نقد و بررسی مدیران و رابطین فرهنگی.

* برنامه ریزی بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی مدینه منوره.

* ترویج فرهنگ انس با قرآن و قرآن شناسی

* برگزاری دعای پر فیض کمیل و ندبه در هتلها

* راه اندازی برنامه نظارتی و ارشادی  روحانیون، حراست و رابطین فرهنگی در بقیع و بین الحرمین به منظور پیش گیری از امور موهن و تنش زا.

* زیارت حرم مطهر نبوی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هیات همراه شب گذشته بعد از سخنرانی در حضور جمعی از دست اندرکاران برگزارکنندگان عمره و همچنین مسوولان بعثه رهبر معظم انقلاب در مدینه منوره، برای دومین بار با حضور در حرم نبوی و قبرستان بقیع به زیارت حرم حضرت پیامبر (ص) و قبور متبرک ائمه بقیع پرداختند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری این بار نیز در فاصله بین الحرمین با استقبال پرشور زائران حرم نبوی روبه‌رو شد.

هنگام ورود وی به قبرستان بقیع ماموران سعودی از حضور شیعیان و عاشقان ائمه به داخل جلوگیری کردند اما آیت‌الله رفسنجانی اعلام کرد که تا همه حاضران و علاقمندان وارد نشوند، ایشان نیز داخل بقیع نخواهند شد
بنابراین فرصتی فراهم شد تا جمعی از شیعیان ایرانی و همچنین بانوان بعد از مدت‌ها در شام شهادت فاطمه زهرا (س) از نزدیک به زیارت امامان بقیع مشرف شوند.

این مراسم با قرائت زیارت و مداحی تا پاسی از شب ادامه یافت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری برای حضور در همایش گفتگوی مذاهب اسلامی به عربستان سفر کرده است.

دیدار از احد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هیات همراه صبح امروز یک شنبه از منطقه احد در مدینه زیارت کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هیات همراه صبح امروز یک شنبه با حضور در منطقه احد در مدینه به زیارت قبر حمزه سید الشهداء –عموی بزرگوار پیامبرـ‌  و سایر شهدای این واقعه مهم صدر اسلام پرداختند و در ادامه از منطقه جنگ احزاب و مساجد سبعه دیدن کردند.

بازدید از طرح توسعه اطراف حرم نبوی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هیات همراه صبح امروز یک شنبه همچنین از طرح توسعه اطراف حرم نبوی در مدینه منوره بازدید کرد.

این دیدار در ادامه حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری در عربستان برای حضور در همایش گفتگوی مذاهب اسلامی صورت گرفت.

جابر تواضعی

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها