فرمانده پلیس‌ راه کشور:

مقصر بودن 50 درصد راکبان موتورسیکلت در تصادفات‌

گروه جامعه: فرمانده پلیس ‌راه کشور با اشاره به این که بیشترین تصادفات منجر به فوت و جرح موتورسیکلت‌سوارها در جاده‌‌های استان‌‌های گیلان، اصفهان، مازندران، گلستان، کرمان و فارس رخ داده است، گفت: جدیدترین تحلیل‌ها نشان داده است 50 درصد راکبان موتورسیکلت‌ها در تصادفات فوتی و جرحی مقصر بوده‌اند. سرهنگ علیرضا اسماعیلی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به این که 6 میلیون موتورسیکلت در کشور تاکنون شماره‌گذاری شده‌اند، افزود: آمارها نشان می‌دهد از 9555 فقره تصادف فوتی و جرحی موتورسیکلت‌سوارها در سال گذشته 735 فقره تصادف فوتی و 8820 فقره جرحی بوده است که به این ترتیب 857 راکب و سرنشین موتور در صحنه کشته و 11 هزار و 219 تن نیز مجروح شدند.
کد خبر: ۱۷۷۴۷۲
وی تصریح کرد: 95 درصد تصادفات موتورسیکلت‌ها از ساعت 7 تا 24 و 51 درصد نیز در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است.فرمانده پلیس‌ راه کشور به مهمترین دلایل وقوع تصادفات موتورسیکلت‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی با 3/32 درصد، انحراف به چپ 7/28، بی‌توجهی به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی 8/23 و تخطی از سرعت مطمئنه و عدم کنترل وسیله نقلیه با 3/18 درصد مهم ترین علل وقوع تصادفات موتورسیکلت‌ها و استفاده نکردن از کلاه ایمنی نیز مهم ترین علت مرگ موتورسواران و راکبان آنها بوده است.

وی به طرح تشدید برخورد با موتورسواران متخلف در کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون بیش از 6750 دستگاه موتورسیکلت متخلف در جاده‌‌های کشور توقیف و روانه پارکینگ‌ها شدند.فرمانده پلیس ‌راه کشور با اشاره به طرح به‌کارگیری خودرو‌های فوتون برای جمع‌آوری و انتقال موتورسیکلت‌‌های متخلف گفت: هم‌اکنون این خودروها با تیم‌های ویژه در 30 استان کشور فعالند که قرار است در استان‌هایی که بیشترین تصادفات فوتی و جرحی موتورسیکلت داشته‌اند، این تیم‌ها تقویت شوند.

وی ارزان بودن، جابه‌جایی راحت‌تر نسبت به خودروها و سوخت ارزان را به عنوان مهمترین دلایل استفاده بیش از حد از موتورسیکلت در کشور دانست و گفت: تردد موتورسیکلت‌ها در آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور ممنوع است و در جاده‌‌های اصلی و فرعی در زمان اعمال محدودیت نیز اجازه تردد موتورسیکلت‌ها به هیچ وجه داده نمی‌شود.

فرمانده پلیس‌ راه کشور با اشاره به این که تردد موتورسیکلت در جاده‌‌های کشور بسیار خطرناک است، خاطرنشان کرد: در دنیا نیز موتورسیکلت‌ها تنها برای سفر‌های کوتاه آن هم درون شهر استفاده می‌شود.

او با تاکید بر این که شرکت‌‌های بیمه باید تسهیلات بیشتر و ارزان‌تری در زمینه بیمه موتورسیکلت‌ها اعمال کنند، تاکید کرد: در عین حال انتظار داریم شرکت‌‌های سازنده موتورسیکلت نیز برای حفظ جان موتورسواران همراه هر دستگاه موتور یک کلاه ایمنی مناسب تحویل دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها