با یکی از 3 نماینده بوکس ایران در پکن 2008

3 ماه اردو برای‌ مدال ‌گرفتن ‌کافی نیست‌

بوکس ایران 3 نماینده در بازی‌های 2008 پکن دارد. علی مظاهری، بوکسور کرمانشاهی نیز یکی از این بوکسورهاست که با انگیزه‌ای بالا تمرین‌های خود را پیگیری می‌کند تا در پکن نماینده‌ای شایسته برای ورزش ایران باشد. بی‌شک کار بوکسورها و ازجمله مظاهری در این بازی‌ها سخت است؛ اما او آموخته که در مکتب بوکس آماتور نه حرفه‌ای و خشن آن، فعل خواستن را بخوبی صرف کند و موجودیت خود را به رخ بکشد. او که همیشه در سایه حرکت کرده، از تبعیض‌های معمول در ورزش دل پری دارد و برای همین هم انتظار دارد که مسوولان ، ورزشکاران را به یک چشم نگریسته و بین آنها تفاوت قائل نشوند.
کد خبر: ۱۷۶۱۷۹

مظاهری چطور بوکسور شد؟

شاید اتفاقی بود. پرویز غلامی،‌ اولین مربی‌ام شوهر دختر خاله‌ام است او از من خواست به باشگاه بوکس بروم. پس از چند جلسه حضور در این باشگاه به بوکس علاقه‌مند شدم و به صورت جدی آن را ادامه دادم تا این که امروز در عضویت تیم ملی هستم.

در کرمانشاه جوانان بیشتر به کشتی علاقه دارند، چطور تو بوکسور شدی؟

همان‌طور که گفتم، اتفاقی بوکسور شدم؛ ضمن این‌که الان بوکس ورزش اول کرمانشاه است و کشتی در استان ما افت کرده است. امیدوارم مسوولان هر چه سریع‌تر کشتی کرمانشاه را به روزهای اوجش برگردانند.

خیلی‌ها معتقدند بوکس ورزش خشنی است. این طور است؟

به نظر من، اصلا هم خشن نیست. در بوکس مثل بعضی ورزش‌های گروهی خشونت وجود ندارد، در بوکس شاید به طور میانگین در هر 30 مسابقه یک نفر خون دماغ نشود، در حالی که در ورزشی مثل فوتبال انواع و اقسام خشونت‌ها وجود دارد. اسم رشته ما مشت‌زنی است؛ اما نه به هر معنایی، بلکه مشت‌زنی قانونی و برای کسب امتیاز، همین.

جالب است که اکثر قریب به اتفاق رزمی‌کاران بعکس ظاهر رشته ورزشی‌شان خشن نیستند.

فکر می‌کنم به این دلیل است که رزمی‌کاران در خلال برگزاری تمرین و مسابقه‌های گوناگون به لحاظ روحی تخلیه می‌شوند و به عبارتی حس خشونت ما از میان می‌رود.

یعنی در تمرین‌ها و اردوها شوخی فیزیکی هم وجود دارد؟

به هیچ‌وجه. همان طور که گفتم، همه چیز در حد قوانین و مقررات است و فراتر از آن نمی‌رود.

مظاهری تا حالا خارج از رینگ از قدرت مشت‌زنی استفاده کرده ‌است؟

نه، خوشبختانه تاکنون بیرون از رینگ مشت نزده‌ام و امیدوارم هیچ گاه این اتفاق رخ ندهد.

نظرت درباره حاشیه و حاشیه‌سازی در ورزش چیست؟

اصولا میانه‌ای با حاشیه و حاشیه‌سازی ندارم و دوست دارم دور از جنجال و هیاهو به ورزش قهرمانی بپردازم.

بوکس هم ورزش بی حاشیه‌ای است. بعکس فوتبال.

اصلا از این نظر بوکس و فوتبال قابل مقایسه نیستند، ورزشکار برای رسیدن به قله موفقیت باید از حاشیه دور باشد راه درست به نظر من همین است.

شاید به این دلیل باشد که بازتاب کمی در مطبوعات دارد.

فکر نمی‌کنم به این دلیل باشد، ولی در مجموع متاسفانه مطبوعات ما روی بوکس مانور نمی‌دهند و بیشتر مطالب خود را به فوتبال اختصاص می‌دهند.

دلیل این مساله را چه می‌دانی؟

یکی از دلایل استقبال کم مطبوعات از اخبار بوکس، نبود لیگ بوکس فعال است چون زمانی که ملی پوشان بوکس در مسابقه‌های مختلف مدال‌آوری می‌کنند، اخبار خوبی در این زمینه در مطبوعات ما درج می‌شود.

بوکس ایران چه جایگاهی در سطح آسیا دارد؟

بی‌شک در کنار کشورهایی نظیر ازبکستان، قزاقستان و تایلند جزو 5 قدرت اول قاره هستیم.

غیر از بوکس به کار دیگری هم مشغول هستی؟

نه. بوکس همه زندگی‌ام را پر کرده است و نمی‌توانم به چیزی غیر از آن فکر کنم.

زندگی کردن با بوکس لذت‌بخش است؟

در صورتی که به موفقیت دست‌یابی، لذت‌بخش است؛ ولی در مجموع این‌گونه زندگی کردن مشکلات خاص خودش را دارد.

مدتی اردوی تیم ملی بوکس در کانکس گذشت. زندگی کردن در کانکس چه طور بود؟

حدود 2 سال اردوی تیم ملی در کانکس مجموعه ورزشی شهید شیرودی بود. دوران بسیار سختی را پشت سرگذاشتیم با شرایطی که داشتیم، برخی انتظار هم داشتند که ملی پوشان بوکس در میدان‌های مختلف بین‌المللی افتخارآفرینی کنند. جالب این‌که هنوز هم تعدادی از جوانان ملی پوش در همان کانکس زندگی می‌کنند !

به بوکس حرفه‌ای هم علاقه‌مند هستی؟

 نه اصلا علاقه‌ای به آن ندارم.

یعنی فیلم مسابقه‌های بوکس حرفه‌ای را هم نگاه نمی‌کنی؟

نه. گاهی پیگیر فیلم مسابقه‌های حریفانم می‌شوم تا شناخت کافی نسبت به آنان داشته باشم.

چرا از بوکس حرفه‌ای خوشت نمی‌آید؟

بوکس آماتور یک ورزش است و همه ضربات براساس قانون و به منظور دریافت امتیاز رد و بدل می‌شود ولی در بوکس حرفه‌ای آنقدر همدیگر را می‌زنند تا یکی ناک اوت شود. این جالب نیست و خیلی خشن است.

چرا تیم ملی در مسابقه‌های جهانی امریکا تنها یک سهمیه ورودی المپیک را دریافت کرد؟

سفر ما به امریکا مشکلات زیادی داشت و در نهایت سه چهار نفر از نفرات تیم ملی از سفر به امریکا بازماندند. با توجه به کیفیت مسابقه‌ها، تنها سپهوند توانست سهمیه ورودی المپیک را  البته برای اولین‌بار در مسابقه‌ای جهانی  کسب کند. ضمن این‌که حریفان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای حضور در این مسابقه‌ها کرده بودند.

در مجموع چرا ما فقط 3 سهمیه ورودی المپیک را کسب کردیم؟

می‌توانستیم 7 سهمیه کسب کنیم، ولی به دلیل بروز بعضی مشکلات مثل جاماندن چند ملی پوش از مسابقه‌های جهانی امریکا و بدشانسی تنها 3 تا سهمیه گرفتیم.

المپیکی شدن لذت‌بخش است؟

آرزوی هر ورزشکاری است که به المپیک برود. همه آرزو دارند در این مسابقه‌های با ارزش، حضوری پرقدرت، آبرومند و همراه با کسب مدال داشته باشد؛ بنابراین حضور در المپیک علاوه بر لذت‌بخش بودن انگیزه فراوانی نیز برای افتخار آفرینی به همراه دارد.

از 5 حلقه المپیک کدام حلقه را بیشتر دوست داری؟

حلقه سبز رنگ را چون رنگ دیار خودمان را دارد.

فکر می‌کنی بتوانی در المپیک مدال کسب کنی؟

خیلی سخت است در وزن منفی 91 کیلوگرم 16 نفر حضور دارند که در این میان تنها من و بوکسور ازبکستانی از قاره آسیا هستیم و همه حریفان ما پرقدرت هستند با وجود این، ناامید نیستم و با تمام توان برای کسب موفقیت تلاش می‌کنم. چون دوست دارم از المپیک با دست پر به کشور برگردم.

ما می‌توانیم روزی در میان قدرت‌های اول بوکس جهان قرار بگیریم؟

این هم کارسختی است. برای رسیدن به قدرت‌هایی مثل کوبا باید برنامه دقیق، حساب شده و بلند مدت داشته باشیم تا بتوانیم بوکسورهای قدرتمند جهان را شکست دهیم.

بودجه فدراسیون بوکس برای رسیدن به این مهم کافی است؟

فکر می‌کنم برای دستیابی به هر موفقیتی باید اعتبار لازم وجود داشته باشد. بر این اساس، برای رسیدن به این هدف بزرگ باید بودجه لازم در اختیار فدراسیون قرار بگیرد.

دوست داری پرچمدار کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک پکن باشی؟

این افتخاری بزرگ است که هر کسی آرزوی آن را دارد، در کاروان ایران، ورزشکاران پرافتخارتر، شایسته‌تر و بزرگ‌تری از من وجود دارند که اولویت با آنهاست.

در حال حاضر تمرکز لازم روی نفرات المپیکی بوکس وجود دارد؟

متاسفانه نه. در حالی که قرار است ما 3 نفر (مظاهری، سپهوند و قربانی) در بازی‌های المپیک حضور یابیم. برگزاری مسابقه‌های انتخابی برای شرکت در جام احمد کومرت و معطوف کردن توجه به این مسابقه‌ها به نظرم چندان جالب نیست. به طور کلی، جو ورزش هنوز المپیکی نشده است.

در اردوی تیم ملی برای شما 3 نفر حریف تمرینی وجود دارد؟

بله. هرچند آنها سهمیه المپیک نگرفته‌اند و از این مساله ناراحت هستند، ولی خوشبختانه به صورت دائم در اردو حضور دارند و هیچ وقت ما را تنها نمی‌گذارند.

حریف تمرینی تو کیست؟

جاسم دلاوری و اکبر حسینی که علاوه بر حریف تمرینی بودن، روحیه مرا برای شرکت در المپیک با صمیمیت خود ارتقا می‌دهند که از آنها متشکرم.

پس از کسب سهمیه المپیک در کرمانشاه از تو استقبال کردند؟

 دوستان در این خصوص خیلی به من ابراز محبت کردند.

مسوولان استان چطور؟

نه، آنان مرا تحویل نمی‌گیرند. فکر نمی‌کنم حمایت کردن از یک ورزشکار کار سختی باشد. قرار بود در شهرداری کرمانشاه استخدامم کنند که همه چیز در حد حرف باقی مانده است. نمی‌خواهم از ورزشکار خاصی نام ببرم، ولی تبعیض قائل شدن کار درستی نیست. مسوولان کرمانشاه به من می‌گویند مجوزی برای استخدام ندارند، در صورتی که پس از درخواست من چندین نفر را استخدام کرده‌اند!

شاید در آینده این کار را برایت انجام دهند.

امروز که سهمیه المپیک گرفته‌ام، کاری برایم نمی‌کنند؛ وای به حال روزی که از المپیک حذف شوم و یا دوران قهرمانی‌ام به پایان برسد!

هیچ مراسم تقدیری هم برایت برگزار نکردند؟

چرا. مراسمی که بشدت از آن ناراحت شدم. آنها پاداش 200 هزار تومانی به من دادند و ارزش کار مرا با 200 هزار تومان سنجیدند. چیزی نمی‌دادند، خیلی بهتر بود. ولی مردم خیلی به من محبت دارند و از همه آنان ممنونم.

آیا قرار است محرابیان، سرمربی ایرانی تیم ملی ارمنستان به عنوان مربی در کنار تیم ملی ایران باشد؟

نه. مثل این‌ که قرار است فقط در خلال اردوی تدارکاتی ارمنستان  زیر نظر او به تمرین بپردازیم. او به همراه تیم ملی ارمنستان 4 سهمیه المپیک کسب کرده و بعید است بخواهد سرمربی تیم ملی ایران بشود.

می‌توانیم در المپیک صاحب مدال شویم؟

امیدوارم بتوانیم به این افتخار ارزشمند دست یابیم. ولی به نظرم اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کشورهای صاحب‌نام این رشته مظلوم واقع می‌شوند، چراکه در کشورما حدود 3 ماه پیش از آغاز مسابقه‌ها به تدارک و آماده‌سازی تیم می‌پردازند، در حالی که در کشوری مثل کوبا 4 سال تمام برای حضور در المپیک برنامه‌ریزی و بوکسورهای خود را به بهترین شکل ممکن حمایت می‌کنند. 3 ماه مانده به بازی‌های المپیک تشکیل اردو دادن اسمش حمایت نیست!

مگر اردوی تیم ملی بوکس ایران برای شرکت در المپیک از چه زمانی آغاز شده است؟

از 25 فروردین، چون تا 3 فروردین در آخرین مرحله مسابقه‌های ورودی المپیک شرکت می‌کردیم.

بیشتر در چه وزنی شانس کسب مدال داریم؟

به نظر من در وزن 64 کیلوگرم شانس بیشتری برای کسب مدال داریم، چون ستارگان کمتری در این وزن حضور دارند و مرتضی سپهوند اگر با بدشانسی مواجه نشود، می‌تواند روی سکو برود.

نظرت درخصوص پاداش‌هایی که سازمان تربیت بدنی برای مدال‌آوران المپیک در نظر گرفته، چیست؟

آنها نقد را رها کرده و به نسیه چسبیده‌اند. هنوز پاداش 25 میلیونی طلای بازی‌های آسیایی دوحه را به ما نداده‌اند.

قرار نیست این پاداش 25 میلیونی را بپردازند؟

قرار است آن را پرداخت کنند، اما اگر سال 2006 بموقع پرداخت می‌کردند می‌توانستم با آن یک خانه در کرمانشاه بخرم، امسال که بدهند تنها می‌توان یک خودرو خرید!

چرا بوکس ایران در اوزان پایین یا به عبارتی سبک‌وزن نمی‌تواند در سطح آسیا عرض‌اندام کند؟

تنها دلیل این است که سبک‌وزن‌های آسیا در جهان هم حرف اول را می‌زنند و کیفیت مسابقه‌ها در این اوزان بسیار بالاست؛ بنابراین ملی‌پوشان ایران در مصاف با رقیبان آسیایی با مشکل مواجه می‌شوند وگرنه بوکسورهایی مثل هومن کرمی بسیار پرقدرت هستند. او اگر در هر قاره‌ دیگری بود، براحتی سهمیه ورودی المپیک پکن را دریافت می‌کرد.

نظرت درخصوص استفاده از مربیان خارجی در تیم ملی چیست؟

مشکل بوکس ما ریشه‌ای است. متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که مربیان تیم ملی باید روی چیزهای ابتدایی کار کنند و وقت زیادی را در این زمینه صرف کنند؛ در حالی که تیم ملی نباید جای یادگیری باشد تیم ملی جای تمرین کردن و تقویت ملی‌پوشان است. استفاده از بهترین مربیان دنیا هم در تیم ملی در کوتاه‌مدت هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و باید از این مربیان در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان استفاده کنند.

یعنی مربی خارجی چنانچه زمان لازم را هم در اختیار داشته باشد، نباید در تیم ملی بزرگسالان به کار گرفته شود؟

فکر می‌کنم اگر یک مربی خارجی طراز اول حداقل‌ 4 سال، یعنی بین 2 المپیک زمان داشته باشد در تیم ملی بزرگسالان هم می‌تواند موفق باشد، وگرنه در زمان کوتاه هیچ فایده‌ای برای ما نخواهد داشت.

در بوکس آماتور هم ناداوری وجود دارد؟

در بعضی موارد بله. بعضی داوران در مسابقه‌های بین‌المللی مختلف سلیقه‌ای قضاوت و حق بوکسوری را به حریفش می‌دهند!

نظرت درباره لباس‌های الکترونیکی چیست؟

در مسابقه‌های جام پادشاهی تایلند از لباس‌های الکترونیکی نظیر آنچه در تکواندو اتفاق افتاد، استفاده کردند. امیدوارم استفاده از این لباس قطعی و دائمی شود تا محاسبات امتیازات به عهده کامپیوتر باشد و داوران نتوانند حق هیچ ورزشکاری را پایمال کنند.

یعنی غیر از استفاده از لباس‌های الکترونیکی راه‌حل دیگری برای جلوگیری از ناداوری در بوکس وجود ندارد؟

چرا. رئیس جدید فدراسیون جهانی بوکس که حدود 2 سال است به این سمت انتخاب شده، بتازگی اقدام جالبی انجام داد و در مسابقه‌های قاره‌ای از داوران قاره‌های دیگر استفاده کرد؛ به طوری که در مسابقه‌های قاره آسیا از داوران قاره امریکا استفاده کرد و بعکس.

نظرت درباره دوپینگ چیست؟

دوپینگ به دلیل ناآگاهی صورت می‌گیرد. امروز در جهان ورزش، مقوله مکمل‌های غذایی پذیرفته شده است، ولی باید جایی باشد که این مکمل‌ها را به صورت استاندارد در اختیار ورزشکاران قرار دهد. بوکس هم چون یک ورزش قدرتی و سرعتی است، طبیعی است که بوکسور هم به این مکمل‌ها نیاز دارد؛ اما متاسفانه جایی وجود ندارد که این مکمل‌ها را به لحاظ قانونی تهیه کند. بر این اساس، عده‌ای ناگزیر، آن را از بیرون تهیه می‌کنند که گاهی تست دوپینگ آنها مثبت اعلام می‌شود. در صورتی که اگر استفاده از مکمل با نظارت پزشک ورزشی باشد، فکر نکنم مشکلی به وجود بیاید.

پزشکان اردوهای تیم ملی در این زمینه کمکی به ورزشکاران نمی‌کنند؟

آنها حتی پیش از شرکت در بازی‌های آسیایی دوحه به ما می‌گفتند با مسوولیت خودتان می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید! طبیعی است هیچ کس حاضر به چنین ریسکی نیست که آبروی خود را به خطر بیندازد.

چطور در بازی‌های آسیایی دوحه موفق به کسب مدال طلا شدی؟

طبیعی است که برای کسب مدال طلا در مسابقاتی با کیفیت بازی‌های آسیایی، تجربه بسیار لازم  است. من هم چون تجربه لازم را به دست آورده و از طرفی در این وزن جا افتاد بودم، توانستم در دوحه با کسب مدال طلا یک افتخار بزرگ برای کشورم و خودم رقم بزنم.

دلیل برگزار نشدن مناسب لیگ بوکس چیست؟

چون پیکارهای بوکس به صورت مستقیم و غیرمستقیم از تلویزیون پخش نمی‌شود در نتیجه اسپانسرها علاقه‌ای به لیگ بوکس ندارند و همین مساله باعث شده که نشاطی در برگزاری لیگ وجود نداشته باشد. در هر صورت به نظر من با پخش تلویزیونی (مسابقات بوکس)‌ بسیاری از مشکلات ورزشکاران این رشته مرتفع می‌شود.

می‌گویند دلیل پخش نشدن بوکس از تلویزیون بدآموزی آن است.

این استدلال غیرمنطقی است. آیا در فوتبال و حتی جودو، تکواندو و ووشو خشونت وجود ندارد که این‌گونه با ما برخورد می‌شود؟

آیا فدراسیون در این زمینه اقدامی کرده است؟

بله. فدراسیون هم همواره به این مساله معترض بوده و هست، اما تاکنون تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه نتیجه‌ای نداشته است.

ولی در دوحه دیدار فینال تو را شبکه سوم سیما پخش کرد.

در جریان مسابقه نمی‌دانستم که این اتفاق می‌افتد، ولی خوشحالم که تلویزیون یک بار سنت‌شکنی کرد. این اتفاق خوب باید ادامه داشته باشد.

برخی معتقدند پخش تلویزیونی به ورزشکار استرس وارد می‌کند بخصوص پخش مسابقه‌ای که ملی باشد.

تا حدی با این حرف موافق هستم، ولی درمجموع  آثار مثبت پخش مستقیم مسابقه‌های ورزشی برای ورزشکاران به مراتب بیشتر از آثار یا اثر منفی آن است.

تا به حال شده از حریفی بترسی؟

به نظر من همه ورزشکاران از حریفان خود می‌ترسند و این یک چیز طبیعی است. مهم این است که واهمه نداشته باشی و برای شکست روی رینگ نروی.

تاکنون افسوس چیزی را در ورزش خورده‌ای؟

در هر مسابقه‌ای که نتوانم مدال بگیرم بشدت افسوس می‌خورم.

گریه چطور؟

در مسابقه‌های آسیایی ویتنام با حریف پاکستانی مسابقه داشتم. حقم را براحتی خوردند و طلایم را به برنز تبدیل کردند، چون در آن مقطع رئیس فدراسیون جهانی احمد جورعی پاکستانی بود از این اقدام داوران بشدت ناراحت شدم.

حرف آخر؟

امیدوارم در المپیک بتوانم بخوبی از نام ایران و ایرانی دفاع کنم و دل همه مردم خوب ایران بویژه خانواده‌ام را شاد کنم.

مظاهری در یک نگاه‌

علی مظاهری 26 ساله، بوکس را از 16 سالگی زیر نظر استاد پرویز غلامی آغاز کرده و هم اکنون 6 سال است که افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارد.

اولین بار در مسابقه‌‌های قهرمانی آسیا در فیلیپین در سال 2004 موفق شد به مدال برنز دست یابد. پس از آن به ترتیب در مسابقه‌های بین‌المللی مجارستان (برنز) ، مسابقه‌های بین‌المللی پاکستان (طلا) ، مسابقه‌های بین‌المللی جام استقلال تاجیکستان (2 بار طلا) ، بازی‌های آسیایی دوحه (طلا)، در مسابقه‌های مغولستان (طلا)، جام ستارگان جهان در امریکا (برنز) و در جام پادشاهی تایلند و ورودی المپیک پکن موفق شد مدال طلا را به ویترین افتخارات خود اضافه کند.

 امید توفیقی - رضا عباسی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها