سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران خبر داد؛

حمله تروریستی به کشتی تجاری ایران در مدیترانه

گزارشهای ضد و نقیض در باره حمله کشتی امریکایی به قایق ایرانی

رسانه های داخلی و خارجی دقایقی پیش گزارشهایی ضد و نقیض در باره حمله یک کشتی نیروی دریایی امریکا به سوی یک قایق ایرانی در خلیج فارس مخابره کرده اند. در حالی که رسانه های خارجی، این موضوع را به نقل از یک مقام دفاعی امریکا تایید کرده اند، خبرگزاری مهر به نقل از منابع مطلع ایران ، آن را رد کرد.
کد خبر: ۱۷۰۶۵۴

شبکه خبری الجزیره قطر و خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش دادند که که یک کشتی نیروی دریایی آمریکا به سوی یک قایق ایرانی تیراندازی کرده است اما به جزییات آن اشاره ای نکرد.

شبکه خبری بی بی سی نیز در بخش انگلیسی خود به نقل از یک مسئول نظامی امریکا گفت:‌ یک کشتی نیروی دریایی امریکا بسوی دو قایق کوچک ایرانی شلیک کرده است. این حادثه در آبهای بین المللی خلیج فارس و در چند مایلی آبهای ساحلی ایران رخ داده است.

بنا بر این گزارش، کشتی یادشده که نامش "وست وارد ونچر" است، برای نیروی دریایی امریکا به صورت پیمانی کار می کند و وظیفه آن پشتیبانی از کشتی های ترابری نظامی در شمال خلیج فارس است.

اما از سوی دیگر، خبرگزاری مهر گفت که یک مقام آگاه هر گونه شلیک به قایق ها و ناوچه های نظامی ایران را تکذیب کرده است.

 یک مقام آگاه در گفتگو با مهر ضمن تاکید بر هشیاری کامل نیروهای دریایی ایران و عدم دریافت گزارشی مبنی بر هرگونه شلیک به شناورهای نظامی ایران تاکید کرد: اگر چنین شلیکی صورت گرفته باشد و خبر رسانه های فوق صحیح باشد، نیروهای آمریکایی احتمالا به قایق های غیر نظامی و یا ماهیگیری شلیک کرده اند که در این صورت نیز ایرانی بودن آنها قطعی نیست.

وی یادآور شد که شلیک نیروهای آمریکایی یا انگلیسی حاضر در خلیج فارس و دریای عمان به قایق های غیر نظامی سابقه دارد و آنان هر قایقی را تهدید به حساب آورده و قبل از حصول اطمینان از اطلاعات نظامی اقدام به شلیک می کنند.

افزایش بهای نفت

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داد: در پی وقوع حادثه حمله به قایق ایرانی، قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش ناگهانی 3 دلار به رکورد 119 دلار و 10 سنت در بازارهای نیویورک رسید.

این خبرگزاری در باره جزییات حادثه به نقل از رویترز نوشت: « کشتی آمریکایی که به سوی قایق ایرانی شلیک کرده، یک کشتی باری بوده که توسط واحد نظامی آمریکایی "سیلیفت" محافظت می‌شده و گلوله‌ی شلیک شده از سوی این کشتی به سوی قایق ایرانی، یک شلیک هشدار بوده است.»

«لیدا رابرتسون» سخنگوی نظامیان پایگاه پنجم دریایی آمریکا در بحرین درباره‌ی این حادثه گفت:« این اقدام برای جلوگیری از حوادث وخیم‌تر که ممکن بود صورت گیرد، انجام شد.»

کشتی باری آمریکایی «وستوارد ونچر» نام داشت که حوالی ساعت 8 صبح به وقت محلی در روز پنج‌شنبه این شلیک هشدار را انجام داد.

بر اساس گزارش رویتر، کشتی آمریکایی برای دو قایق کوچک ناشناس پیام رادیویی فرستاد ، اما پاسخی دریافت نکرد و پس از این بود که به سوی آنها یک شلیک هشدار انجام داد.

رابرتسون افزود:« به‌رغم شلیک هشدار اولیه، دو قایق ناشناس به تعقیب کشتی باری آمریکا ادامه داده و تیم امنیتی کشتی آمریکایی با مسلسل چند شلیک هشدار انجام داده است.»

سخنگوی نظامیان آمریکایی افزود:« پس از این اقدام، قایق‌های کوچک منطقه را ترک کردند.»

یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود مدعی شد این قایق‌ها متعلق به ایران بوده‌اند.

سخنگوی نظامیان دریایی آمریکایی در بحرین در این‌باره اظهار داشت:« اندکی پس از این حادثه، کشتی آمریکایی یک پیام از یک کشتی که خود را ایرانی معرفی کرده بود دریافت کرد.»

وی ادامه داد:« با این حال هنوز مشخص نیست که این پیام از سوی یکی از این قایق‌های کوچک یا از قایق دیگری بوده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها