اراک -‌ خبرنگار جام‌جم: سامانه تولید انرژی الکتریکی از آب مصرفی منازل و اماکن عمومی برای اولین بار در کشور و با هدف بازیافت انرژی و تولید برق توسط جوان اراکی اختراع شد. به گزارش خبرنگار جام‌جم از اراک، مجتبی مشایخی، مخترع این سامانه در این زمینه گفت: آب مصرفی که از طریق سیستم لوله‌کشی و معمولا با یک فشار ثقلی حدود 2 تا 3 bar وارد منازل می‌شود، دارای یک انرژی جنبشی مفید و پتانسیل خوبی است که پس از استفاده‌های معمول این انرژی به هدر می‌رود و چنانچه از هدررفت این انرژی جلوگیری و به شکل دیگری تبدیل شود، بازیافت بهینه انرژی (اصل بقای انرژی)‌ صورت می‌گیرد که این دستگاه در جهت دستیابی به اهداف فوق اختراع شده است.
کد خبر: ۱۶۷۴۰۰

وی افزود: این سامانه طی یک مکانیسم ابداعی با توان خروجی 100 وات و 220 ولت و با قابلیت ذخیره انرژی الکتریکی، انرژی جنبشی موجود در آب مصرفی را توسط یک میکروتوربین و مینی‌ژنراتور به انرژی مکانیکی و در نهایت به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

مشایخی با اشاره به این که این سامانه در صورت نصب در یک مجتمع قادر است بخشی از برق مصرفی و اضطراری آن مجتمع را تامین کند، اظهار کرد: همچنین اگر این دستگاه با توان خروجی بیشتر در مسیر فشارشکن یا شاه‌لوله معابر قرار گیرد، می‌تواند روشنایی همان معابر را هنگام شب تامین کند.

وی گفت: چنانچه این سامانه در هر منزلی به طور جداگانه نصب شود، با احتساب 14 میلیون خانوار ایرانی و در صورتی که یک لامپ 100 وات یا 5 لامپ کم‌مصرف در هنگام اوج مصرف در هر منزل توسط این دستگاه روشن شود، می‌تواند برابر یک نیروگاه 1400 مگاواتی در هنگام پیک به شبکه سراسری کمک کند.

مشایخی قیمت تمام شده این دستگاه را 6 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در صورت تولید انبوه، قیمت تمام شده به 600 هزار ریال کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه در جشنواره بین‌المللی اختراعات و اکتشافات مالزی که قرار است اردیبهشت سال جاری در مالزی برگزار شود، شرکت داده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها