میلیونها کودک در جهان در خیابان‌ها زندگی می‌کنند

سازمان ملل اعلام کرد که حدود یکصد میلیون کودک در سراسر جهان مجبورند بخشی از عمر خود یا تمامی آن را در خیابان‌ها سپری کنند.
کد خبر: ۱۶۵۰۲۴

به گزارش ایرنا ، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی تحت عنوان وضعیت کودکان جهان افزود که این کودکان بخشی از 300 میلیون کودکی هستند که در سراسر جهان در معرض استثمار ، خشونت و بدرفتاری قرار دارند .

براساس گزارش سال 2008 یونیسف، بخش عمده‌ای از کودکان خیابانی در کشورهای فقیر آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه بسر می‌برند و بخش‌هایی از اروپای شرقی و جمهوری‌های شوروی سابق نیز با این معضل دست به گریبانند.

این نهاد بین‌المللی همچنین فهرستی متشکل از 60 کشور جهان را که بیش از همه نیازمند اقدامی فوری برای بقا و امنیت کودکان خیابانی که حدود دو سوم آنها در منطقه جنوب صحرای آفریقا قرار دارند، ارایه کرد.

این فهرست شامل شبه قاره هند ، کشورهای اصلی منطقه جنوب شرق آسیا و کشورهای برزیل، هائیتی و مکزیک در قاره آمریکاست.

با وجود آنکه آمار دقیق کودکان خیابانی در هر منطقه مشخص نیست اما، سنجش دامنه این معضل از طریق شاخص‌های اجتماعی همچون ثبت نام در مدارس و تعداد کودکان کارگر امکان پذیر است.

طبق برآورد یونیسف، در منطقه جنوب صحرای آفریقا حدود 40 درصد از دختران و  36 درصد پسران در مدارس ابتدایی ثبت نام نکرده‌اند و در همین منطقه، 35 درصد کودکان سنین 5 تا 14 سال تا حدودی و یا به طور کامل مشغول کار اجباری هستند.

براساس همین گزارش ، در جنوب آسیا نیز 9 درصد دختران و 10 درصد پسران در مدارس ابتدایی ثبت نام نکرده‌اند و 13 درصد نیز مجبور به کار شده اند.

یونیسف در گزارش خود می‌افزاید که کودکان یاد شده در بسیاری از موارد احتمالا به خیابان‌ها کشانده می‌شوند و ارتباطشان با خانواده ، تحصیل و مراقبت‌های بهداشتی قطع می‌شود.

کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل که از سال 1990 به اجرا درآمد، تصریح می کند که تمامی کودکان تا حد ممکن باید از حق رشد در جمع خانواده و در جوی سرشار از شادی ، عشق و تفاهم برخوردار باشند.

این کنوانسیون همچنین حق تحصیل برای کودکان را امری مسلم تضمین و تضمین شده می‌داند و در همین راستا ، برای اطمینان از الزامی و رایگان بودن تحصیلات ابتدایی برای تمامی کودکان تلاش می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها