علیرغم فشارهای آمریکا؛

ایران و سوئیس یک قرارداد صدور گاز طبیعی امضا کردند

رادیو بی‌بی‌سی در واکنش به انعقاد قرارداد گازی بین ایران و سوئیس اعلام کرد: با توجه به فشارهای آمریکا این قرارداد خبر خوبی برای ایران است. به گزارش فارس، رادیو فارسی زبان بی‌بی‌سی، دیشب در گزارشی اعلام کرد: ایران و سوئیس یک قرارداد صدور گاز طبیعی امضا کردند. خبرگزاری رویتر به نقل از منابع سوئیسی گفته است که ارزش این قرارداد احتمالا بین10 تا 22 میلیارد یورو است.
کد خبر: ۱۶۴۹۸۹

 این رادیو افزود: اروپایی ها از دهه 80 شروع کردند از شوروی سابق گاز خریدن و همین طور هم ادامه می دانند و اخیرا هم در یکی دو سال اخیر قراردادهایی بستند که از لوله های دیگری هم اضافه بشود؛ مثلا آلمان مستقیما با روسیه قرارداد بسته است یک خط لوله از دریای بالتیک مستقیما می آید به آنجا و از خط لوله هایی که از سیبری و جاهای مختلف روسیه گاز می آورد به اروپا تمام اینها گاز را می رساند به اروپای مرکزی و اروپای غربی.

بنا بر گزارش رادیوی مذکور، ‌برای ایران خبر خوبی است برای اینکه فشاری که آمریکا داشته و می خواستند ایران را منزوی کنند از صادرات گاز قراردادهای درازمدت گاز و همین طور هم برای سرمایه گذاری نفت این یک نمونه ای است که سوئیسی ها با وجود فشار آمریکا این قرارداد را دارند می بندند که از ایران گاز وارد بکنند.

رادیو فردا نیز یادآور شد: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و سوئیس امروز دوشنبه در تهران موافقتنامه نهایی برای قرارداد انتقال گاز ایران به سوئیس را امضاء کردند. امضای این موافقتنامه به تایید وزیران خارجه دو طرف رسیده و مطابق قرارداد نهایی ایران از سال دوهزار و یازده میلادی سالانه پنج و نیم میلیارد متر مکعب گاز به سوئیس صادر می کند.

خانم کالمی ری، وزیر خارجه سوئیس در این کنفرانس خبری گفت: این قرارداد ممکن است موجب نارضایتی امریکا شود چرا که تلاش می کند تا ایران را بخاطر برنامه هسته ای اش منزوی کند.

وی همچنین گفت: امضای این قرارداد در راستای منافع استراتژیک سوئیس برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی اش است. چرا که سوئیس باید تمام مایحتاج نفت و گاز خود را وارد کند.

وزیر امور خارجه سوئیس پیش از سفرش به تهران نیز گفته بود این قرارداد برای استقلال بیشتر اروپا از گاز روسیه منعقد خواهد شد.

وزیر امور خارجه سوئیس پیش از سفرش به ایران بر این نکته تاکید کرده بود که قرارداد گازی که قرار است بین شرکت ای چی ال و شرکت ملی گاز ایران بسته شود هیچ مغایرتی با تحریم های سازمان ملل و امریکا ندارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها