دلایل ظاهری و اصلی سفر دیک چنی به خاورمیانه

علت سفر دیک چنی معاون رئیس‌جمهوری امریکا به خاورمیانه قیمت‌های بالای نفت و برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان اعلام شده است اما نگرانی درباره نفوذ فزاینده ایران از موضوعات اصلی مذاکرات خصوصی او در هر توقف وی خواهد بود.
کد خبر: ۱۶۴۷۷۲

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید چنی روز گذشته سفری 10 روزه از جمله به عمان، عربستان، اسرائیل، اراضی فلسطینی و ترکیه را آغاز کرد. سفر او با پنجمین سال حمله امریکا به عراق همزمان است که به اعتبار امریکا در خاورمیانه و جهان لطمه زده و موازنه قدرت را در منطقه بر هم زده است.

چنی آخرین مقام ارشد دولت امریکا است که برای تشویق مقامات اسرائیل و رهبران میانه‌رو فلسطینی برای حرکت در جهت نیل به صلح به خاورمیانه می‌آید. بوش ژانویه به اسرائیل و کرانه غربی رفت، کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا به تازگی از این منطقه بازگشته است و بوش نیز قرار است ماه مه به خاورمیانه بازگردد. سناتور جان مک‌کین نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2008 امریکا نیز همین هفته به اسرائیل می‌رود.

بوش که با فشار فراوان کوشید در کنفرانسی در آناپولیس فلسطینیان را به دادن امتیازات بیشتر به اسرائیل ترغیب کند وانمود می‌کند قصد برقراری صلح تا پایان دوره کارش را دارد. اما در همان حال دست متحدان اسرائیلی خود را برای کشتار و محاصره مردم فلسطین در غزه باز گذاشته است به طوری که طی هفته گذشته بیش از 120 کودک، زن و مرد غیرنظامی فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه شهید شدند.

چنی امروز بدون اعلام قبلی به بغداد رفت. وی از فرودگاه بغداد با بالگرد به منطقه امنیتی «سبز بغداد» رفت تا با مقامات امریکایی و عراقی دیدار و مذاکره کند.

چنی در مقام معاونت رئیس‌جمهوری امریکا تاکنون سه بار به عراق سفر کرده است.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها