مشکلات مربوط به این گزارش از آنجا شروع می‌شود که کمتر کسی حاضر است نامی از او درج شود مبادا مشکلات بیشتری گریبانگیرش شود. مشکل کارگران قراردادی تا آنجاست که حتی براحتی نمی‌توانند با خبرنگار یک روزنامه گفتگو کنند، از ترس این که مبادا اخراج و یا درگیر و در کارهای قراردادی خود از حداقل‌‌ها نیز محروم شوند. کارگران قراردادی، شرکتی و عموما کارگران غیردائمی بخش زیادی از جامعه کارگری را تشکیل می‌دهند که در بسیاری از مواقع به دلیل دریافت نکردن حق و حقوق خود دچار مشکل هستند و به دلیل نداشتن پشتوانه‌ای قانونی و ثبات در کار، حتی نمی‌توانند کوچک‌‌ترین و بزرگ‌ترین مسائل و مشکلات خود را بیان کنند.
کد خبر: ۱۶۳۶۹۰

یکی از کارگران قراردادی یک نهاد دولتی که سال‌‌هاست در این مجموعه کار می‌کند بدون این که بخواهد نامی از او و حتی مجموعه کاری‌اش برده شود، می‌گوید: متاسفانه چندی پیش چند نفر از همکاران به قصد بیان مشکلات خود و رساندن آن به گوش مسوولان می‌خواستیم شکوائیه‌ای برای یکی از روزنامه‌ها بنویسیم؛ اما به دلیل ترس از مشکلات بعدی و احتمال لو رفتن اسامی، از این کار منصرف شدیم و حالا مانده‌ایم که دردمان را چگونه مطرح کنیم.
او می‌گوید: به دلیل داشتن قرارداد موقت از کمترین مزایا بی‌بهره هستیم و در بسیاری از مواقع حقوقمان ماه‌‌‌ها عقب می‌افتد، آخر سال عیدی‌مان کم می‌شود و براحتی حق و حقوقمان را پایمال می‌کنند.

حمید عزیزاللهی از کارگران دائمی یک شرکت بزرگ تولیدی نیز در گفتگو با خبرنگار جام‌جم می‌گوید: متاسفانه کارفرمایان کوچک‌ترین اعتراض کارگران را نمی‌پذیرند و کارگران قراردادی بخصوص آخر سال که می‌شود، همیشه در تنگنا قرار دارند و اگر کسی اعتراض کند براحتی قراردادش ملغا می‌شود و کسی هم نیست که به این مسائل توجه کند.

به گفته او، یک کارگر قراردادی دستش به هیچ جا بند نیست و مسوولان نیز کمتر تلاش دارند تا مشکل این قشر را حل و فصل کنند.

یکی دیگر از کارگران قراردادی بدون این که خود را معرفی کند، می‌گوید از همین‌جا باید پی ببرید که ما حتی امنیت و ثبات شغلی نداریم و نمی‌توانیم برای بیان مشکلاتمان که در بسیاری از موارد بنیان و اساس زندگی را با مشکل مواجه می‌کند، ناممان را ببریم.

او می‌گوید: متاسفانه ما هنوز عیدی و حتی حقوق این ماه را نگرفته‌ایم و این وضعیت برای خیلی‌های دیگر نیز وجود دارد.

مشکلات بنیادین‌

علی‌اکبر عیوضی، نماینده کارگران کشور در شورای عالی حفاظت فنی در گفتگو با «جام‌جم» مشکلات مربوط به کارگران قراردادی را مشکلاتی ریشه‌ای می‌داند و می‌گوید: کارهای قراردادی در حال حاضر بشدت رو به رشد است و این مساله از موضوعاتی است که سال‌های سال است به آن معترضیم اما کاری از پیش نمی‌بریم.

وی می‌گوید: قراردادهای موقت موجب پایین آمدن کیفیت و ضرر و زیان به تولید کشور است و حتی موجب افزایش حوادث کار می‌شود؛ چراکه این کارگران ضمن این که عمدتا حق و حقوق خود را بموقع و کامل دریافت نمی‌کنند، همواره نگران این هستند که آیا در کار ثبات دارند یا نه و حتی در صورت نگرفتن حق و حقوق براحتی نمی‌توانند اعتراض کنند.

عیوضی می‌افزاید: کارفرمایان حتی در حال حاضر براحتی به سمت قراردادهای یک ماهه حتی 15 روزه و یک هفته‌ای حرکت کرده‌اند و این مساله به دلیل فرار از دادن حق و حقوق آنهاست.

او معتقد است، گسترش قراردادهای موقت و در نتیجه گسترش مشکلات این قشر به دلیل عدم مدیریت و عدم کارایی کارفرمایان و تولیدگران است و حتی برخی کارفرمایان وکیل می‌‌گیرند تا راهکارهای جذب کارگران موقت را بیابند.

به عقیده نماینده کارگران کشور، اگر مدیران شرکت‌های تولیدی و کارفرمایان بدانند که داشتن کارگران دائمی و دادن حق و حقوق آنان منجر به افزایش تولید و بازده کارشان می‌شود و اگر مدیریت بلد باشند، فقط به دنبال جذب کارگران موقت نمی‌روند.

او تاکید می‌کند: متاسفانه براحتی حق و حقوق کارگران قراردادی ضایع و پایمال می‌شود و اکنون که در آستانه سال نو هستیم خیلی‌ها حتی از دادن عیدی و حقوق مکفی خودداری می‌‌کنند و اگر کسی هم اعتراض کند، عذر او را می‌خواهند.

عیوضی در پاسخ به این پرسش که راه‌حل چیست، می‌گوید: تا به حال چندین بار نمایندگان مجلس برای ساماندهی مشکلات این قشر گام برداشته‌اند، اما نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و کسی هم تا به حال بخوبی بررسی نکرده است که چرا این مشکلات ساماندهی و حل نمی‌شود.

او می‌افزاید: خیلی از کارفرمایان به دلایل واهی و برای سود بردن از فروش زمین شرکت یا کارخانه خود قید کار و تولید وکارخانه را می‌زنند و اعلام ورشکستگی می‌کنند تا بتوانند کارخانه و زمین خود را بفروشند و در کارهای دیگر و حتی خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند و اصلا به این مساله هم فکر نمی‌کنند که چه بلایی بر سر کارگران آنها می‌آید. به گفته او، دولت و مجلس باید به صورت جدی به این مساله فکر کنند و مشکلات این قشر را که ریشه در نابسامانی تولید دارد، بررسی کنند و بویژه روزها و ماه آخر سال در پی نظارت بیشتر برای احقاق حق و حقوق این افراد باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها