شبح جنگ رخت بربست

اکوادور: امریکای لاتین می تواند آرام بخوابد

کمتر از یک هفته پس از بروز بحرانی که کشورهای منطقه امریکای لاتین را تا آستانه یک جنگ تمام عیار پیش برد، سران منطقه دست بکار شدند تا نتیجه آن شود که به گفته "رافائل کوررآ" رییس جمهوری اکوادور- جایی که بحران بر سر آن آغاز شد- امروز اعلام کرد که "امریکای لاتین می تواند آرام بخوابد."
کد خبر: ۱۶۳۴۲۲

این بحران زمانی آغاز شد که نیروهای هوایی کلمبیا در تعقیب شورشیان جنبش نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به "فارک" هفته گذشته به عمق دو کیلومتری خاک اکوادور وارد شده و شب هنگام ، 22 تن از افراد شورشیان فراری از جمله نفر دوم جنبش فارک را به قتل رساندند.

پس از این رخداد، "هوگو چاوز" همسایه ونزوئلا که میانجیگری میان شورشیان و دولت کلمبیا را بر عهده داشت، به این اقدام به شدت اعتراض کرد و با استقرار نیروهای خود در مرز با کلمبیا هشدار داد که در صورت تکرار چنین رفتاری در خاک ونزوئلا، کشورش برای جنگی تمام عیار با کلمبیا آماده خواهد بود.

رییس جمهوری اکوادور نیز سفیرش را از بوگوتا پایتخت کلمبیا فراخواند و از اینکه به استقلال و تمامیت ارضی کشورش تجاوز شده است، به شدت اعتراض کرد.

"دانیل اورتگا" رییس جمهوری چپگرای نیکاراگوا نیز برای همراهی با چاوز و کوررآ که اقدام کلمبیا را ناشی از همراهی و همکاری امریکا می دانستند و معتقد بودند هدف گیری دقیق نیروهای کلمبیایی از سوی امریکا انجام شده است، دست به فراخوانی سفیر خویش از بوگوتا زد.

همزمان با این اقدامات، رییس جمهوری کلمبیا با تجلیل از نیروهایش، " پیروزی" بر شورشیان را در کشورش جشن گرفت و به دفاع از اقدام نیروهای خویش پرداخت.

در چنین شرایطی که شبح شوم جنگ بر فراز امریکای لاتین سایه انداخته بود، نشست روز گذشته سران پیمان "ریو" در سانتو دومینگو پایتخت جمهوری دومینیکن فرصتی را فراهم ساخت تا با میانجیگری سران کشورهای منطقه، بحران مذکور پایان یابد.

این نشست روز گذشته برگزار شد و در جریان آن، "آلوارو اوریبه"رییس جمهوری کلمبیا با عذرخواهی از سران کشورهای همسایه بخاطر تهاجم صورت گرفته از سوی نیروهای کشورش به خاک اکوادور، تضمین داد که هرگز حمله مشابهی در خارج از خاک کشورش انجام نخواهد شد.

روزنامه "ال پاییس" اسپانیا در پایگاه اینترنتی خود نوشت: رییس جمهوری اکوادور امروز در بازگشت از نشست یادشده گفت:" امریکای لاتین هم امروز خوشوقت است چون توانسته است یک مساله بسیار خطرناک و جدی را به شیوه ای صلح آمیز و با قاطعیت متناسب با تعهدات و اصول خود در یک نشست سران حل کند."

   وی گفت: امریکای لاتین اکنون عصر تازه ای را آغاز کرده است که در آن اصول، عدالت و حقوق بین المللی اولویت دارد و دیگر هیچگاه نباید زور حرف اول را در آن بزند.

وی تصریح کرد: "اکنون اکوادوریها می توانند آرام بخوابند. برادران کلمبیایی ما ، ونزوئلاییها، نیکاراگواییها، امریکای لاتین و همه جهان می توانند آرام بخوابند."

 بنا به گزارشها،خانم  "کریستینا فرناندز کرچنر" رییس جمهوری آرژانتین و "لئونل فرناندز" رییس جمهوری دومینیکن- کشور میزبان- در آشتی کشورهای درگیر بحران نقشی اساسی ایفا کردند و موجب شدند آنها در برابر دوربینها با یکدیگر دست دهند و به نشانه دوستی و ترک مخاصمه همدیگر را در آغوش بگیرند.


گزارش: محمدرضا نادری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها