1. چنانچه بخواهیم در کشورمان صنعت انفورماتیک را با دیگر صنایع مقایسه کنیم درمی یابیم که این صنعت وجه تمایز برجسته‌ای با مابقی صنایع وارداتی دارد. در گذشته هیچ کدام از این صنایع بدون سیل حضور کارشناسان و متخصصان کشور تولید کننده، در ایران جاری نمی‌شدند؛ حتی هنوز هم یک کارخانه سیمان، یک نیروگاه و یا یک پالایشگاه تازه تاسیس به فن آخر یک متخصص خارجی جهت راه‌اندازی نیاز دارد و این در حالی است کهIT در ایران بدون نیاز مستقیم به تولیدکنندگان چشم رنگی و به دست جوانان وطنی توسعه یافته است.
کد خبر: ۱۶۲۷۵۷

2. امروز دیگر برای دریافت کارت سوخت ماشین احتیاجی به مراجعه حضوری به اداره‌ ذیربط نیست، کافیست آدرس خود را در سایت مربوطه از طریق اینترنت ثبت ‌کنیم. این روزها با خدمات دولت الکترونیک می‌توانیم درخواست تعویض خودروی فرسوده خود را در اینترنت ثبت می‌کنیم، وضعیت بسته پستی خود را از روی اینترنت پیگیری می‌کنیم، برای ثبت‌نام در کنکور از طریق اینترنت اقدام می‌کنیم، قبوض برق و تلفن را از طریق اینترنت بانک پرداخت می‌کنیم و هرچند به نظر می‌رسد تمام این امکانات به واسطه حضور اینترنت فراهم شده است اما واقعیت این است که ده سال پیش نیز که اینترنت وجود داشت، هیچ خبری ازاین امکانات نبود و این دستاوردها بیش از هر عاملی دیگری مدیون همان کارشناسان ایرانی این صنعت است که با تولید نرم‌افزارهای کارآمد توانسته‌اند در مدت چند سال گام‌های بلند و ارزشمندی در مسیر رسیدن به کشورهای توسعه یافته این صنعت بردارند.

3. اما این همه دستاورد آسان هم به‌دست نیامده است، چه خون دلها که در این راه خورده شده و چه نامهربانی‌ها که به همت عشق به سازندگی و توانِ جوانی تحمل شده است. فقدان پیش‌نیازهای لازم از سوی کارفرما و پیچ و تاب بیهوده و بسیار در بوروکراسی اداری از سوی دیگر، بلای جان این صنعت ظریف است که تولیدکننده‌اش بدون پشتوانه‌ی سرمایه‌های کلان و ماشین‌آلات چند صد میلیونی و تنها با یک رایانه‌ رومیزی مشغول تولید است و چه بسیار که این صنعتگر خاصه جوان، فرصت رفتن را به عشق ماندن ترجیح داده است و این نیز بازی بازنده بازنده است.

کارفرمایی از بدنه‌ دولت به افتخار می‌گفت که چگونه با به هم انداختن دو پیمانکار جوان، کاری را به نصف قیمت به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ بدون این که بخواهد بداند که امکان مهاجرت آن‌ها را فراهم کرده یا دلسردیشان را از کار با دولت و برای دولت.

4. لازمه رسیدن به شهرالکترونیک، داشتن دولت الکترونیک است. لازمه داشتن یک دولت الکترونیک خوب، جدی گرفتن توانایی‌های نسل جوان متخصص و هموار کردن راه برای استفاده از همکاری‌هایشان. با داشتن همه این‌هاست که می‌توان امیدوار بود زندگی به کمک فناوری اطلاعات، آسان و آسان‌تر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها